Mest effektiva inlärningsstrategin?

Totola

Trådstartare
Lägger tråden på klassiskt eftersom jag skulle tro att det varierar mellan olika ridstilar.
Vilket upplägg använder ni er av för att utvecklas i ridningen? Tycker ni det är ett bra upplägg? Annars- vilket tror ni är det optimala upplägget för att utvecklas så snabbt och bra som möjligt? Oberoende av pengar, tid och övriga förutsättningar...

Tänker t ex på filmer, böcker, träning av ryttare (rida lektion på skolade hästar, titta på clinics), träning av häst (låta tränare/skicklig ryttare rida) träning av ekipaget dvs "vanliga" clinics/lektioner - ange isf gärna hur ofta ni tror behövs för optimalt resultat. Om ni kanske tror att man behöver variera med olika träningsmetoder (arbete för hand/longering/tömkörning/long reining/nh osv). Kanske en kombination av flera saker och ungefär hur stor fördelning tror ni då är optimalt?

Det finns mycket att slänga pengar på inom den här branchen, därav att det kan vara intressant att tänka till vad som är värt att satsa på! :idea:

Sv: Mest effektiva inlärningsstrategin?

För att utvecklas i min ridning så använder jag mig av många olika bitar och det tror jag är bra. :)

Jag började en gång i tiden med att läsa instruktioner och prova själv. Läste böcker och funderade. Tränade för tränare och fick bekräftat att jag tränat rätt.

Jag tittar på andra som rider. Både ekipage som kommit längre respektive kortare väg på resan är nyttigt att se. Ibland kan man "härma" andra ryttare för att förstå vad man ska göra. Man kan också se andras fel och misstag och fundera ut varför det inte går bra för dem. :o

Jag ser på instruktionsfilmer, funderar på varför det funkar på just den hästen eller för den ryttaren. Försöker se vad för häst och ryttare det är och vilka förutsättningar de har. Funderar över ifall de hästarna är jämförbara med min egen.

Jag rider också själv för tränare ibland, dock inte så ofta med tanke på att jag tycker kurspriserna är väldigt höga nu för tiden. :cool: Jag försöker se mina egna och min hästs brister och hur vi kan förbättra oss, vad det är vi saknar och vad vi är bra på. Jag tror att nyckeln är att tänka själv, att våga prova sig fram och vara självkritisk och vara noga med att det blir ett bra resultat. Om det inte fungerar - varför fungerar det inte?

Om jag litar på en person kan jag låta dem rida min häst. Det har hänt att jag släppt upp mindre bra personer på min häst och givetvis har resultatet inte blivit bra. Jag är tveksam till att låta någon annan utbilda min häst, det vill jag göra själv. För mig är det inte viktigt att min häst kan mycket, utan att jag har lärt mig och förstått under resans gång. :)
Om jag däremot inte förstår eller är förmögen att göra rätt, kan jag låta en tränare demonstrera på min häst, men meningen är inte att tränaren ska utbilda min häst åt mig.

Det som gett mig absolut mest är att läsa mer etologi och inlärningsteori. Förstår man inte hur hästen fungerar och hur den lär sig spelar det liksom ingen roll vad man har för "filosofi", inspiration eller inriktning. Detta är nummer 1.

Sedan tycker jag att hästen (och jag själv!) ska stimuleras och ha roligt. Så, varierad träning med mycket positiv feed-back tycker jag ger bra resultat.

:banana:

Det som gett mig absolut mest är att läsa mer etologi och inlärningsteori. Förstår man inte hur hästen fungerar och hur den lär sig spelar det liksom ingen roll vad man har för "filosofi", inspiration eller inriktning. Detta är nummer 1.

Smart! :)
Något man får påminna sig om då och då även om man "kan" en del redan gissar jag..
Det senare är något jag tog till mig av en instruktionsvideo jag tittade på nyligen, att ofta så glömmer häst eller ryttare bort någon pusselbit när man lär sig nytt, att man då måste gå tillbaka och reparera det innan man kan fortsätta även om det satt bra innan! :p
Och den självklarheten kommer jag säkert också ha glömt bort om något år eller så och skulle behöva gå tillbaka till videon för att få samma a-ha känsla! :rofl:

Sedan tycker jag att hästen (och jag själv!) ska stimuleras och ha roligt. Så, varierad träning med mycket positiv feed-back tycker jag ger bra resultat.

Hur ger du positiv feedback till dig själv.? :)
Och hur undviker man att falla i prestationsfällan där man glömmer bort att ge ekipaget tillräckligt med positiv feedback? :p

Instruktionsvideos är ju också ganska dyra, inom denna disciplinen iaf.. :p
Det jag själv funderat på är om 2-4 videos som alltså kostar motsvarande en träningsdag för halvdyr tränare ger lika mycket som lektionen? Det vete sjutton för min del. Samtidigt så är det nog inte många tränare man verkligen vill och kan rida för som är på rätt linje i förhållande till hur jag "vill rida" och då är det bättre och billigare att köpa en instruktionsvideo från "rätt" tränare än att åka 50-100 mil för att kunna träna för denne! :p

Kanske är jag som är lite trög. Men t ex så skaffade jag en video om arbete på långa tyglar. Tyckte när jag såg den att det var en väldigt pedagogisk och hyfsat heltäckande film. Sen när jag skulle försöka mig på att träna så givetvis fastnade jag på både en och fem detaljer som kändes svårlösta! :p Som - "hur sjutton gör man när hästen absolut ska ha mig bakom och inte bredvid rumpan?!?", "hur undviker jag att hästen svänger in om rackarn svänger så snabbt och ändrar vinkel såpass att yttertömmen blir verkningslös?" osv. Så i praktiken kunde jag inte utföra det utan svar på mina individuella frågor. Inget ont om videos för det finns såklart olika bra videos och som kan ge många godbitar och mycket inspiration. Men - tror ni att man för 1000:- instruktionsvideor får samma som för 1000:- träning?

Hur ger du positiv feedback till dig själv.? :)
Och hur undviker man att falla i prestationsfällan där man glömmer bort att ge ekipaget tillräckligt med positiv feedback? :p

Det gör tränaren (förhoppningsvis :D). Vet inte hur man undviker det - jag är inte den typen som har så mycket prestationsångest. Däremot en stallkamrat som får jobba jättemycket med det - h*n är alltid mer eller mindre missnöjd :crazy: inte bra - varken för mänskan eller hästen.

Jag tror man måste lära sig att skilja på sina känslor och på det man uträttar helt enkelt. Det är viktigt att ha en sund och verklig inställning till sin egen prestation & att få lov kunna känna sig nöjd. Något vi generellt är dåliga på i det här landet - och vi kvinnor är ofta än värre...

Men - tror ni att man för 1000:- instruktionsvideor får samma som för 1000:- träning?

Nä - det tror jag inte. Det är mycket viktigare att få praktisk hjälp än teoretisk i början av något nytt. Just med long raining (och ridning generellt såklart) är det så mycket kroppen måste lära sig. När man har ett hum om praktiken och vet vilka problem som kan uppstå, är det också lättare att ta åt sig teorin och förfina sina metoder.

Har du tips på bra böcker inom det området?

Jag tror man måste lära sig att skilja på sina känslor och på det man uträttar helt enkelt. Det är viktigt att ha en sund och verklig inställning till sin egen prestation & att få lov kunna känna sig nöjd. Något vi generellt är dåliga på i det här landet - och vi kvinnor är ofta än värre...

För mig själv är det nog snarare så att jag är så petig att jag sälln når upp till mina kriterier för att det ska kännas "bra", alltså till den grad att jag ofta är oense med tränaren om när det räcker så att säga :angel: å andra sidan kan jag sväva omkring på små moln dagar då hästen känns "lätt", koncentrerad och samarbetsvillig och skita totalt i prestationerna trots att det hade varit ett ypperligt tillfälle att träna! :rofl:
Det där med att skilja på känslor och prestation -tycker du alltså det är "fel" att känna sig nedslagen när man vet med sig att man själv inte presterat bra men rätt att känna sig nöjd/glad när man vet med sig att man presterat bra eller fått bra resultat oavsett vilket? Ser ju egentligen ingen skillnad på det.

Intressant tanke hursomhelst!

Nä - det tror jag inte. Det är mycket viktigare att få praktisk hjälp än teoretisk i början av något nytt. Just med long raining (och ridning generellt såklart) är det så mycket kroppen måste lära sig. När man har ett hum om praktiken och vet vilka problem som kan uppstå, är det också lättare att ta åt sig teorin och förfina sina metoder.

:bow:
Låter mycket klokt!

Så ett ungefärligt upplägg - största delen praktiskt, därefter försöka kombinera med att lägga till pusselbitar av att titta på andra ekipage/titta på filmer o dylikt?
Ja, förutom inlärningspsykologin då som låter väldigt nyttigt! :)

Har du tips på bra böcker inom det området?

Andrew McLean: "The truth about horses..." undertiteln är något med learning theory... har inte boken här ute i skärgården.. :p Han refererar också till några som jag tror är läsvärda. Ska kolla upp!

Sedan har jag kurslitteratur (etologi) - kan kolla vad de heter när jag är tillbaka i stan.

Det där med att skilja på känslor och prestation -tycker du alltså det är "fel" att känna sig nedslagen när man vet med sig att man själv inte presterat bra men rätt att känna sig nöjd/glad när man vet med sig att man presterat bra eller fått bra resultat oavsett vilket? Ser ju egentligen ingen skillnad på det.

Intressant tanke hursomhelst!

Fel är väl kanske ett starkt ord - men det är ju inte vidare konstruktivt. En annan stallkompis (ung..) är ofta nedslagen efter sina ridpass då det inte gått som h*n tänkt sig - och grämer sig länge efteråt. Jag undrar hur hästen känner sig då? Misslyckad förmodligen! Trots att matte vet att det är hennes fel att det gått dåligt, kan ju inte hästen skilja ut vad mattes dåliga humör kommer sig av. Så, för hästens skull är det "fel".
Jag tror det alltid är bättre att tänka positivt och vara nöjd med det som faktiskt funkar - sedan när man kommer hem kan man analysera vad man kan göra annorlunda och vad man måste jobba vidare med.
Videofilma är nog det allra bästa för att komma vidare!! Ofta är det inte det man tror är dåligt som är dåligt - utan något annat.. men man kan upptäcka positiva saker också :idea:

Fel är väl kanske ett starkt ord - men det är ju inte vidare konstruktivt.

Nej, det håller jag med om. Fast det borde vara lätt hänt att det blir åt båda håll om man är känslostyrd.

Videofilma är nog det allra bästa för att komma vidare!! Ofta är det inte det man tror är dåligt som är dåligt - utan något annat.. men man kan upptäcka positiva saker också :idea:

Instämmer! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 851
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur