Mesmärr - behöver något skarpt

Indyhope

Trådstartare
Naffa, Solros och ni andra - jag behöver lite tips nu. :) :D

Har som jag skrev i en annan tråd en märr som är lite mesig. Eller mesig är kanske inte rätt ord, men hon skulle behöva lite mer tryck i sig och lite mer attityd. Vilka hingstar finns det då på marknaden som har detta? Hon är snuskigt linjeavlad på Speedy Crown, så jag vill helst inte ha det i stammen på hingsten. Franskt passar bäst på henne verkar det som. Solros - känner du till några lite vassare franska hingstar?

Har ju lite tips på skarpa hingstar själv, men gillar dem inte till 100%:
Tap In (:angel: ), Malabar Circle Ås, Good As Gold.

Hur är Juliano Star? Lämnar inte han rätt skarpt?

Alltså, jag vill ju inte ha en hingst med dåligt temperament (typ Wall Street Banker - det har jag redan en för mycket av :D :D :D ), utan en hingst med attityd och lite tuffhet. Hoppas ni förstår vad jag menar...

Senast ändrad:
Sv: Mesmärr - behöver något skarpt

Nån Nevele Pridehingst kanske....vet inte vilka som finns numera, Barbeque står ju i Finland...Biesolo kan ju lämna tuffa hästar....men det finns ju alla sorter ändå, fast jag gillar Nevele Prideblod...det brukar vara hästar som gilla att tugga lite blod :D

Kl

Tycker att WSB är ett jättebra alternativ..:devil: :devil:

Giant Cat, Banker Hall, Tap In, Running Sea..hehe
Våra Dreamaster har inte varit så bussiga heller..nä.

Verkar faktist att Enjoy Lavec kan lämna lite "roliga" hästar..
För att inte tala om SUPER ARNIE!! Hehe
Blir så trött på dom där arnie-hästarna..inte speciellt smarta..buuu.

Vet att Flyinge har sparat strån efter MAck the Knife..hihi.

flerlappar1.jpg

AM (ska fundera vidare)

Oh, tack för era svar! :bump: :bump:

Märren själv är efter S.J.'s Photo och mödernelinjen är stenhårt linjeavlad på Speedy Crown. Svårt att hitta amerikanska hingstar (vilket vore trevligt som omväxling) som passar henne blodsmässigt. De flesta jag provar med på blodbanken blir 12 - 16 % i inavelskoeffecient. 12 kan vara OK, men 16 är lite mycket tycker jag. Vad drar ni själva för gräns? Vill själv helst inte ha över 10%.

Nevele Pride-blod är intressant. Det finns dock inte transportsperma efter Biesolo och att skicka henne till Frankrike vill jag absolut inte göra igen (gjorde det förra året).

Enjoy Lavec är jag svag för, eftersom jag har en efter honom och hon är väldigt, väldigt speciellt. Inte elak på något sätt, men har mycket temperament. Tyvärr har han Speedy Crown som morfar.

Ja, det är inte lätt att komma på något bra. Giant Cat är ju också intressant och passar bra på henne blodsmässigt, men jag vet ju inte hur bra han blir som avelshingst. Funderar en del på Juliano Star. Super Arnie hade jag gärna tagit, men det är nästan 14% i inavelskoefficient på den komben och det känns för mycket (speciellt med tanke på att mamman är så hårt linjeavlad på Speedy Crown).

Våra Dreamaster har inte varit så bussiga heller..nä.

Ursäkta trådkapning... men vill du förklara mera? Jag har en Dreamaster-tjej som blir 3 nu. Hon är ett MONSTER! :mad:
Men ack så bra hon travar...;)

Är hårt humör något som är vanligt förekommande hos Dreamasters avkommor? (min har visserligen en mamma som var osedvanligt hård i humöret så det kan ju även komma därifrån).

3 stoföl har vi haft/har efter Dreamaster.

Alla efter samma moderstam..ganska skarp sådan.

En av ungarna var vass från dag 1..
En annan av dom byte skepnad under betet och åkte sedan från oss lika skarp som den första.

Den tredje är en liten kotte född 06 med massor med humör, har lätt att slicka öronen bakåt, typiskt vass ledarmärr.
Men den sistnämnda är snäll att pyssla med just i dagsläget.

Kanske är hingstarna bättre??

AM

3 stoföl har vi haft/har efter Dreamaster.

Alla efter samma moderstam..ganska skarp sådan.

En av ungarna var vass från dag 1..
En annan av dom byte skepnad under betet och åkte sedan från oss lika skarp som den första.

Den tredje är en liten kotte född 06 med massor med humör, har lätt att slicka öronen bakåt, typiskt vass ledarmärr.
Men den sistnämnda är snäll att pyssla med just i dagsläget.

Kanske är hingstarna bättre??

AM

Oj.. onekligen intressant...
VAd gäller min så är det snudd på om hon har lynnesfel. Har hon en annan åsikt än en själv (och det har hon för det mesta) så smäller det, eller så biter hon. Men hon är inget rädd och har ingen respekt för något. Eltrådar t ex går hon bara igenom, vet inte hur många gånger hon gått ut ur sin hage och in i någon annan och där styr hon och ställer med de andra hästarna som om hon hade gått med dem för jämnan. När vi kör in nya höbalar i hagen så anfaller hon dem, ser hon något hon blir nyfiken på så går hon bara fram och sparkar på det...osv.
Köra in henne var dock inget som helst problem och hon är fortfarande fin att köra. Travar som en gudinna, faktiskt. Vore det inte för det så vore hon nog inte kvar...
Att sela däremot är förenat med livsfara...för att inte tala om att sko odjuret...:devil:
Tingade henne 8 månader gammal hos uppfödaren, då var hon rätt så ohanterad och alla trodde hon bara var skygg.. men ack så fel vi fick, haha.
Ja, så på henne kanske det är kombinationen med skarp mor (inget man gick fram till och klappade i hagen) som bidragit...

Jag har bara sett en hingst efter Dreamaster (samma morfar som min, Quick Pay) han var också rätt skarp i humöret.

TS: Ursäkta trådkapningen...

Min erfarenhet är att mammans lynne påverkar fölet i mycket större utsträckning än pappas men det är klart att du ska välja en lite vassare hingst till henne.

Av de franska då:
Buvetier d'Aunou är ju ganska aggresiv :angel: Men inte tillgänglig i Sverige.
Defi d'Aunou är inte heller någon nallebjörn, men han har lugnat ner sig betydligt sedan han slutade tävla.
Love You har en vass mamma vet jag, kunde inte gå med andra märrer när hon hade föl för hon var så himla elak...

Det är ju samma möderne på dessa tre. Det negativa med Defi är att det kan bli lite oregeligt..

Andra intressanta kan vara Ganymede eller Goetmals Wood.

Några går ju bort för du inte vill skicka iväg henne. Annars vet jag en som jag tror skulle passa bra till henne, Farifant. Han är godkänd i Italien. Han är en stark och fin häst men mycket humor, och även lite humör. Han hade tjänat 250 000 Euro mer om inte Jossie hade skickat ut honom ett par spår så han förlorade i Vichy(stavning?) på målfoto. Det var en serie på 3 lopp och han hade vunnit de andra två, så det hade blivit bonus om han vunnit den tredje också. Han är 5 år nu och jag hoppas han etablerar sig i europaeliten i år.

"knapplån"
Gidde Palema tycks, efter vad jag fattat, nedärva skärpa. Hur det är med tävlingsbarheten kan bara framtiden visa......

Red Xing? Balanced Image-söner finns det ju inte så gott om av någon anledning :angel::rofl: ...

Senast ändrad:

Tack för jättebra tips, Solros!!

Farifant är intressant! Man kan tydligen få sperma av honom i Danmark?! Men jag vill helst inte skicka iväg henne som sagt...

Buvetier, Love You och Defi är alla intressanta!! Tusen tack för de tipsen. :) Love You passar dessutom jättebra stamässigt.

Ingen som känner några Juliano Star-avkommor???

Senast ändrad:

Glömde skriva - märren är lite fransysk i benställningen så jag vill absolut inte ha en hingst som är det med. Solros - du råkar inte veta hur Love You och Defi är i benställningen. Och hur är det med Juliano Star, någon som vet??

Defi kan lämna riktiga tjurskallar...han var en sån själv, vägrade gå upp på banan ibland och det gick inte att köra jobb på samma bana gången efter varandra så dom fick lasta och åka till olika banor varje gång han gick jobb.....Sagt till mig av Etienne himself.....

kom på nu att jag hade en Daguet Rapide-avkomma förra året som var rätt skarp men vet inte om det kom ifrån pappan eller mamman.. fast i och för sig var han bara 1 år när jag hade han så jag vet inte hur han är nu men då var han allmänt bångstyrig :devil:

Själv var han inte så tuff i huvdet har jag hört. Han verkade rar när jag träffat honom. Träffade några ungar efter honom när jag var i Frankrike förra veckan, de verkade som ungar är mest.

Däremot träffade jag en efter Insert Gede som var rätt jobbig :D .

Ingen som känner några Juliano Star-avkommor???

Inte känner direkt men har träffat en del. De kan bli jättestora och klumpiga. Det finns flera fina t ex Ecupos Bitte och Stargirl. Jag tror PiperGarden har passat Bitte, fråga henne vad hon tycker... :angel:

Liknande trådar

Trav Har nu läst lite om skarpa travare som inte är så trevliga under hantering... Vilka är det som nedärver det till sina avkommor? Det...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: martha
·
Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Natasja
·
S
Trav Hej Jag undrar om det är någon som skulle kunna ge mig lite tips på hingstar som skulle passa till mitt trav sto. Hon är e: Big Spender...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 532
Senast: sabina84
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix