"Mesiga Dressyrhästar" - Skydd i Hagen

Horse_power

Trådstartare
Från och med nu tänker jag ha skydd på min häst i hagen efter att han har skadat sig femtioelva gånger på den lilla tiden jag haft honom och jag är så trött på att få tvätta tusen småsår efter att han har snubblat på sig själv i hagen :crazy:
Känns som att snart kommer han in med mer än bara småsår, bättre ha skydd som billig försäkring..
Men när de anadra i stallet fick höra detta var det genast "Mesiga dressyrhästar som inte kan hålla koll på fötterna, Varför lindar ni inte in dem i bomull?!:cool:" ....:devil:

Så nu undrar jag, har era hästar skydd eller kan de hålla koll på fötterna?:angel:
Vad har ni för skydd och tips på skydd? :)

Mvh//Horse_power

Sv: "Mesiga Dressyrhästar" - Skydd i Hagen

Min tillhör den klantiga typen. Får ganska ofta småsår, inte varje dag men något i veckan. Är även expert på att sparka sig själv på insidan av skanken, där kommer sår med jämna mellanrum och ofta lite värre.

Hon har inte skydd. (1)Det fungerar inte när hästen går ute dygnet runt maj-september och sedan ute 14 timmar per dygn under vintern. (2) Hon har väldigt känslig hud och får "svamp" så fort det blir fuktigt och instängt. Under de varma perioderna på sommaren är det knappt det fungerar med skydd vid ridning.

Hon har dock boots vintertid när hon är broddad.

Min pålle har stenkoll på sin fossingar. Han har däremot ärr/överben längs insidan på skenbenen bak, men de har han alltid haft och jag vet inte från vart han har fått dom. Jag har alltså inga skydd i hagen.

När jag tränar har jag dock boots runt om för om vi får en "diskussion" så vill jag ha för säkerhets skull bara ifall att. + att han går bättre med än utan. :angel:

Senast ändrad:

I min erfarenhet blir konsekvent användande av skydd på benen på hästen ett minus i längden, då det endera blir för varmt, med risk för blistring eller tryckskador, eller för fuktigt, med risk för svamp och infektioner.

jag använder dock boots på fram på min nuvarande i hagen 364 dagar av året då han ofta har tappskor annars, men inte med bootsen. Han är en sån som aldrig får skav, använder bra boots och varierar typ, samt ser alltid till att byta till ett torrt fräsht par dagligen. funkar super. han har inte boots under ridning, bara i hagen han kan trampa av sig utan.

KL*

Han ska såklart inte ha dem på inomhus, bara ute och han går ute ca 8h/dag, och såklart alltid rena och torra skydd varje dag!
Och skydd som passar också såklart så det inte blir några skavsår :)

Min förra hade skydd och boots i hagen alltid, hon var hopplös på att skada sig. Nuvarande fbl hade det i början för matte var lite fjollig.

Enda skydd jag tycker fungerar riktigt under långa dagar i hagen, ffa sommartid, är NEW Airflow X-countryskydd. Dyra, men ventilerade, lätta, skyddar mkt bra utan att bli otympliga/tjocka.

Boots har jag kört med neoprene eller hummi, beroende på häst och/eller årstid.

min går nu mera med boots fram då han trampar sig själv hela tiden. inte tillräkligt kvick i sina framtassar och då blir det lätt balltramp. han fick ett nyligen som, inte var så mysigt. så nu går han med boots jämt!
Billig försäkring JA, heldre trasiga boots än trasig häst lixom.

KL*

Han ska såklart inte ha dem på inomhus, bara ute och han går ute ca 8h/dag, och såklart alltid rena och torra skydd varje dag!
Och skydd som passar också såklart så det inte blir några skavsår :)

tror inte du förstår problemet. jag pratar inte om dygnet runt heller. 8 timmar i hagen i fuktigt eller varmt väder är MASSOR. De torraste benskydd vid utsläpp blir fuktiga och stänger in värme/fukt under 8 timmar. samma ang. skav.

Fast min skavkänsliga donna hade utan problem sina NEW-skydd 12 h/dag, resp 24 h/dygn sommartid. Blev varken varmt eller fuktigt. Dock finns det INGA andra skydd jag skulle vela ha på sommartid i hagen.

Nuv herre hade skydd i början, dvs vintertid. Geggamoja och snö om vart annat. Hade lite olika, dels Jacsons luddstrykkappor, dels vanliga strykkappor (Hööks typ) i neoprene. Inga skav, de blev blöta om det var blött ute och benen var blöta då med, men inga problem. Vintertid men torrt så var benen torra med. 12 h/dag i hagen.

Dock, skulle aldrig ha dem under den varmare årstiden, då det märks hur lätt de blir svettiga om benen bara under ridning, utan ska det vara på varmare årstiden så ventilerade, luftiga skydd.

Min häst är helt hopplös.

Nu så går han i hage, lindad runt om och med boots på vintern. Annars så kan han inte vara ute.

Skydd provade jag innan, men det gick som inte.. Han gjorde sig illa ändå.

Innan lindorna kom på, så kom han in blodig mest varje dag, med varierande sårstorlek och antal.
Trots lindor och boots har han lyckats göra sig så illa att det blev ett omgående besök hos veterinären..

Behövs det så gör det. För mig finns inga alternativ.
Jag vill att min häst ska hålla sig hel.

beror väl på hur hagarna ser ut. skulle aldrig komma på tanken i en lerig hage. dessutom så dina försök har ju inte varit särskilt långvariga.

Var tvungen å sätta skydd på damen en vinter efter så många sår att jag slutat räkna.Men anledningen till dom var inte fumlighet eller liknande utan at hon fulkommligen avskydde hagen, som var pytteliten , platt och utan kompisar :mad:

Nu går hon på enorma narurhagar med både stock och sten i och ca 13 andra hästar, och vips, inte ett sår!:banana:

Så ja tycker inte de e så konstigt att alla fina dresyrpållar springer och slår på sig i sina mini padockar, d e trots allt flockdjur, och vandrande sådana... :angel:

Blå hade skydd vartenda steg i hagen från början på maj - slutet på oktober. Anser jag långvarigt nog? Det var genom hela den varma perioden, genom leräcklet etc. Snön däremot, så hon hann uppleva första snön, men slapp skydden då. Det fanns ingen anledning att skydda längre..

Disse hade skydd från han kom i november tills i maj, dvs genom hela geggamojevintern och genom hela delen med snö.

Blå hade Airflow eller vissa torra perioder lindor med BoT under, Disse har haft som nämnts, luddiga strykkappor, vanliga neoprenestrykkappor, samt lindor med BoTpadd under.

Blå var extremt skavkänslig, Disse är det inte men blir det för tätt tappar han päls mitt fram på skenan bak. Ingen av dem reagerade neg på skydden. Alls.

Så ja tycker inte de e så konstigt att alla fina dresyrpållar springer och slår på sig i sina mini padockar, d e trots allt flockdjur, och vandrande sådana... :angel:

:bow::bow::bow::bow:

Tycker att du har en poäng här. Sen tycker jag att det är sorgligt när folk tar in sina hästar för att de springer på stora ytor, är de inte vana att gå i större hagar är det väl självklart att de springer när de får chansen? Hästar som är vana att få vara ute i större hagar brukar inte springa som tokar när de kommer ut på morgonen.

Jag har haft skydd pga diverse orsaker- förr.

Tyvärr klär min val. av sig, så det har varit få försök.

Luftiga skydd sommartid eller vet wrap i bomull- för sår. Finns det fortfarande:confused:- bomull.
Hästarna har gått ute lika mkt som små- som nu- mycket. o bete som bara medför elände:crazy:

min pålle har stenkoll på sina ben :D men gammeltanten i stallet är det lite sämre med, hon får lite småsår överallt. men hon har inga skydd, tror inte det skulle funka så bra på henne faktiskt.

Grannens pålle som är god för några hundratusen, brukar vara lindad, och vid lerigt väder har han vanliga benskydd...
Och varför skulle man inte kunna ha det, och slippa onödiga skador, om man har en liten klantpelle! Ta och sätt skydd på din pålle tycker jag, men ha koll, så att han inte får skav eller svamp...

ja min har skydd runtom samt boots vid brodd eller blöt hage. jag har sett vilka skador som kan uppkomma av att dom slår sig i hagen och har man en häst som är benägen att slå sig så är det rentav korkad att inte använda skydd! skit i andras kommentarer, det är bättre att ha skydd än att din häst får senskador eller lymfangit...^^

har jacson skydd med ludd när det är torrt, shires jo boots när det är vått. neoprenboots från horze. och han har aldrig så mkt som ett litet skavsår trots tidvis leriga hagar..... men man måste vara noga med att tvätta alla skydd varje dag i lerperioden.

mina andra hästar har inte skydd då det ej behövs.

Gamla valacken hade skydd så fort han inte var i boxen typ. Använde Geras damasker runt om och de fungerade prima trots snö/lera eller sol/värme (men var väldigt försiktig på somrarna). Han var dessutom skavsårshäst...
Nuvarande hästarna håller bättre koll på fötterna och får gå utan.

Jag har gett upp med Frida sen drygt ett halvår tillbaka (angående benskydd i hagen). Hon skadar sig hela tiden, alltid. Så hon går med benskydd och boots runt om i hagen. Och då har hon haft mer än 8år på sig att lära sig hålla reda på benen :angel:...

Men redan för snart 2 år sedan börja vi med sulor runt om då hon extremt lätt får hovbölder, framförallt på hösten. Vändpunkten blev när hon fick en svår hovböld som höll i sig en hel månad - hon hoppade runt på 3 ben i en hel månad! Då är det inte så fel att vara så försiktig?... :p Därför skyddar vi henne så mkt som vi gör.
De andra har vi inte skydd, men överväger att ha ngt på Forsythia då hon, sen hon fått skor på sig bak, har börjat sparka sig o få små fula sår på benen.

Om man kan slippa så är det bäst, men om hästen skadar sig hela tiden, då är bättre att skydda. Varför vänta tills man står där hos vet.?

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
Utrustning När hästen ser ut så här efter en dag i hagen börjar man fundera på det här med skydd i hagen Hon åkte nästan på lymfangit pga alla...
2
Svar
25
· Visningar
5 435
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 738
Senast: Zamira
·
Utrustning Min nya häst kommer varje dag in från hagen med nya sår av broddtramp. Har blundat lite för det och tänkt att hon får lära sig att hålla...
Svar
18
· Visningar
3 311
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka