Merlin, a fantastic horse!

Sv: Merlin, a fantastic horse!

KL

När man jämför tjurfäktningshästar och cuttinghästar - tänk på att det är olika sorters kor/tjurar som hästarna möter. Cuttinghästarna möter en "beskedlig kalv" utan horn som vill hem till flocken genom att ta sig förbi hästen, medan tjurfäktningshästarna möter kamptjurar med långa horn som försöker att sprätta upp buken på hästen för att bli kvitt sin plågoande... Vad händer om man sätter en cuttinghäst framför en kamptjur...:crazy:

Tycker inte heller att lusitanon har cowsense, i alla fall inte på samma sätt som QH. I cutting arbetar ju hästen själv med att hålla tillbaka kalven, medan tjurfäktningshästarna tränas i att följa ryttarens minsta vink och lita på denne, även om de säkert också läser av tjuren.

Ska tillägga att jag absolut inte försvarar tjurfäktningen, tycker också att det är djurplågeri, men imponeras av ridskickligheten och hästens rörlighet och lydighet i en sådan farlig situation som den trots allt sätts i. Det går inte att få en häst att röra sig och agera så bara för att man har sporrar och stångbett.

Jag tyckte inte att lusitanon hade någon cowsense överhuvudtaget! Såg mest okontrollerat och farligt ut tyckte jag...

Nä, tacka vet jag cutting, och då särskilt den underbara videon som visats här så många gånger med den hästen som fortsätter att cutta kalven efter att ryttaren åkt av! Det är ÄKTA cowsense! :love:

Jaha...förlåt:o Jag som tyckte jag letade igenom alla länkar så att det inte redan skulle finnas här! Förlåt!

Detta är inte cowsense.
Cutting handlar om att "spegla" kossan alltså inte fly undan den.
Denna häst är tränad för helt annat och skulle inte ha nått att komma med på en cutting arena och det skulle inte behöva vara mot dom bästa ens.
Jämför inte denna jävla fjollskit med cutting.
så här ser cutting ut:
http://www.youtube.com/watch?v=0QgMvnAyyn8
http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Klart den har cowsense! (ialla fall om cowsense är vad jag har förstått det som: att hästen har en känsla för vad kossan/tjuren/kalven ska hitta på i nästa ögonblick och reagerar utifrån det) Man ser ju tydligt att hästen läser av tjuren och även om ryttaren styr hästen för att kunna sticka ner spjuten så hjälper hästen helt klart till för att hålla sig undan från hornen. Skulle hästen inte tänka alls själv skulle de nog ha råkat illa ut :crazy:

Både tjurfäktningshästar och cuttinghästar har cowsense, sen utnyttjar man ju den på helt olika vis och tränar dem på olika sätt, eftersom tjurfäktning helt enkelt går ut på något helt annat än cutting. Sen kan man ju tycka att det ena eller andra är fjollskit men det är ju en annan fråga :D
Personligen tycker jag att tjurfäktning är djurplågeri om man skadar tjuren på något sätt, och samma sak gäller för cutting och alla andra kogrenar inom westernridning. Bara stressen vissa utsätter djuren för är hemsk tycker jag.

Jeg har sett denne videoen med Merlin før, og jeg tycker det er utroligt imponerende. Jeg er ikke for tyrfektning, men jeg er imponert over hvor veltrente, lydige, modige og smidige Rejoneo-hestene er.

Rytteren til Merlin, Pablo Hermozo de Mendoza, er vel en av verdens beste og mest berømte Rejoneadorer (skrivs det så?). Jeg har en DVD av ham hjemme, som viser litt av treningen til hestene osv. Og i mine øyne er han en utrolig dyktig rytter, helt fantastisk!

Underbart vacker atletiskt häst, fångad mellan ett skarpt bett och skarpa sporrar:crazy:
Cowsense jag vet inte, man ser på flera ställen hur hästen vill vika undan men tvingas närmare tjuren av ryttaren.
Cutting hästarna tyckar jag utstrålar beslutsamhet, denna häst rädsla!

Men visst är han fantastiskt vacker:)

Kan inte låta bli att reagera på det du säger om att man ser att hästen vill springa undan men tvingas vara kvar av ryttaren. Denna häst fruktar inte tjuren och har dessutom 110% tillit i sin ryttare. En häst borde i dessa situationer springa för allt vad den är värd men ryttaren ber den att vara kvar och hästen litar så pass på sin ryttare att den vet att det är ok att vara det. Det är uppenbart en sport där det handlar om precision och milimeter vid tidpunkter och jag är mäkta imponerad över detta samarbete. Ryttaren är fantastisk och likaså hästen och deras samarbete visar att dom är sånär som en individ. Visst har hsten inte det traditionella Amerikanska cowsenset som man pratar om vid cutting men klart den har cowsense! Den vet precis var den har tjuren i alla lägen och man ser det extra bra vid 1,52 in i filmen varpå hästen kontrollerar sin bakdel exakt i förhållande till tjurens horn. Detta kallar jag showmanship på HÖG nivå. Och inte en enda gång under filmen ser man rädsla hos hästen. Har själv jobbat med hästar och kor och denna häst uppvisar mycket likt beteende som hos dom hästar man använder i vanlig ordinär kofösning. Hästen rangar sig själv över boskapen och boskapen flyttar sig efter hästen eftersom hästen med allt sitt kroppsspråk visar kon att han är över den. Man ser klart och tydligt i denna film hur hästen praktiskt taget leker med tjuren ibland ungefär som den vill säga "haha jag e fan så mycket bättre än du"..Man ser även hur hästen stryker sina öron bakåt då den närmar sig tjuren och detta verkligen inte utav rädsla utan tvärtom. Magnifikt djur.
Jag tycker självklart att det är synd om tjurarna och håller med om att man kunde ju utföra detta utan att göra något somhelst med tjuren mer än att visa upp sina ridkonster på detta sätt. Men sen tycker jag även att vilka är vi att förkasta andra kulturers traditioner och arv.
Bra video och för er som inte vågar se hela för ni tror att den e hemsk..Se hela filmen för guds skull..Om ni inte ens har sett den så sitt verkligen inte sen här och tyck..när ni inte ens vet vad ni "tycker" om. Filmen är sevärd..och man får inte se tjuren plågas den.

Senast ändrad av en moderator:

Du kallar det cowsense och att den leker med tjuren, jag kallar det självbevarelsedrift!:smirk:

Bra video och för er som inte vågar se hela för ni tror att den e hemsk..Se hela filmen för guds skull..Om ni inte ens har sett den så sitt verkligen inte sen här och tyck..när ni inte ens vet vad ni "tycker" om. Filmen är sevärd..och man får inte se tjuren plågas den.

När plågas inte tjuren? Att hetsas och bli stucken med vassa föremål är plågeri!

virkelig virkelig dygtig häst :love::love::love:

men synd for tyren:confused:

og utrolig som den häst beväger sig.

kl

My God :o
Säga vad man vill om tjurfäkting, jag hatar det osv osv. men det tror jag alla i den här tråden gör.
Jag ser rädsla hos hästen en gång, vill inte titta på filmen igen men det är när ryttaren för en fjärdedels sekund tappar balansen och då även kontrollen. Hästen blir rädd för den har i den stunden ingen att lita på. Jag är ingen westernmänniska egentligen och kan inget om cutting och cowsense förutom att jag vet vad det är. Hästen behöver inte ha cowsense för att fatta att den ska flytta sej för tjurens horn, men att ändå lyssna på ryttaren i den situationen är det inte många hästar som skulle göra.
Sporrar och skarpt bett kan man också prata om. Jag tror inte i detta fallet att ryttaren har dem för att kontrollera hästen, det handlar nog bara om att kunna ge så små signaler som möjligt, för att istället kunna koncentrera sej på att skydda hästen från tjuren och samtidigt komma så nära som möjligt.
Hur många här inne skulle klara det? Inte så många skulle jag tro.

Dethär blev längre än jag tänkte först :p
Menmen, Merlin, jävlar i min låda till häst aså :o

Vill börja med att säga att jag inte är för tjurfäktning på något vis.
Det är hemskt synd om tjurarna :mad:

Har sett filmen flera gånger och får rysningar var gång, vilken kontroll, samspel. Mycket träning kan man säga.
Vad jag har fått lära är att när dom först tränar hästan mot tjuren så är hästen helt inpackad i vaddering. För att inte skadas.
En häst ska fattar inte själv från början att hornen är vassa och att den måste flytta sig från dom... De är nått dom blir lärda och antagligen märker. Sen cuttar dom ju inte tjuren utan har blivit inlärd att försöka finta den. (tex finta vänster gå åt höger)

Verkligen en fantastisk häst!!

KL

Om det finns något som verkligen impnerar mig inom den iberiska ridkonsten är det tjurfäktning till häst. Vilket samspel! Vilken kontroll! Vilka rörelser! Vilken samling! Vilken konst!:bow::bow: det är vad jag tycker om ryttare och häst.

Sen är det ju så klart synd om tjuren. Dock tror jag att tjuren är så pass pumpad med testosteron att den är i ett tillstånd där den inte känner så mycket av sitt lidande. Om ni vill veta den hemska sanningen sätter de först in spjuten i nacken på den för att den ska förlora blod och bli tröttare. Sedan när den "ger upp" ska tjurfäktaren med ett försök sticka ett svärd mellan bobladen på tjuren och rakt in i hjärtat så den dör direkt. Om han lyckas göra detta med precision och stil kanske han belönas med tjurens svans eller öra. En tjurfäktare till häst har ofta fyra fem hästar som han rider under en tjur och ofta är en häst inte inne mer än max tio min, oftast mindre tid. Hästen måste vara vid full energi när den jobbar om den blir det minsta trött skickas den ut.

KL

Om det finns något som verkligen impnerar mig inom den iberiska ridkonsten är det tjurfäktning till häst. Vilket samspel! Vilken kontroll! Vilka rörelser! Vilken samling! Vilken konst!:bow::bow: det är vad jag tycker om ryttare och häst.

Sen är det ju så klart synd om tjuren. Dock tror jag att tjuren är så pass pumpad med testosteron att den är i ett tillstånd där den inte känner så mycket av sitt lidande. Om ni vill veta den hemska sanningen sätter de först in spjuten i nacken på den för att den ska förlora blod och bli tröttare. Sedan när den "ger upp" ska tjurfäktaren med ett försök sticka ett svärd mellan bobladen på tjuren och rakt in i hjärtat så den dör direkt. Om han lyckas göra detta med precision och stil kanske han belönas med tjurens svans eller öra. En tjurfäktare till häst har ofta fyra fem hästar som han rider under en tjur och ofta är en häst inte inne mer än max tio min, oftast mindre tid. Hästen måste vara vid full energi när den jobbar om den blir det minsta trött skickas den ut.

Vad kul att höra och lära sig nytt. Tack :bow::bow::bow:

Länkade till en artikel om detta tidigare i tråden. Gör det igen...

http://www.rormossen.com/tjurfaktninginledning.html

jag läste artikeln och kolla bilderna o sånt oxå.. de va bra m,an lärde sej ju en hel del av de:D men de där med att tjurarna får gå sina fyra år på stora fina gräsbeten.. de tror ja inte ett jävla dugg på:mad: för även om dom är avlade för at vara aggresviva.. så får du inte en tjur att agera på det sättet mot en häst lr människa.. så ja tror mkt av tjurns liv går åt till att få den att vara riktigt jävla aggresvi, och tror inte alls att dom behandlas så bra som den artikeln beskriver det...

Kan inte låta bli att reagera på det du säger om att man ser att hästen vill springa undan men tvingas vara kvar av ryttaren. Denna häst fruktar inte tjuren och har dessutom 110% tillit i sin ryttare. En häst borde i dessa situationer springa för allt vad den är värd men ryttaren ber den att vara kvar och hästen litar så pass på sin ryttare att den vet att det är ok att vara det. Det är uppenbart en sport där det handlar om precision och milimeter vid tidpunkter och jag är mäkta imponerad över detta samarbete. Ryttaren är fantastisk och likaså hästen och deras samarbete visar att dom är sånär som en individ. Visst har hsten inte det traditionella Amerikanska cowsenset som man pratar om vid cutting men klart den har cowsense! Den vet precis var den har tjuren i alla lägen och man ser det extra bra vid 1,52 in i filmen varpå hästen kontrollerar sin bakdel exakt i förhållande till tjurens horn. Detta kallar jag showmanship på HÖG nivå. Och inte en enda gång under filmen ser man rädsla hos hästen. Har själv jobbat med hästar och kor och denna häst uppvisar mycket likt beteende som hos dom hästar man använder i vanlig ordinär kofösning. Hästen rangar sig själv över boskapen och boskapen flyttar sig efter hästen eftersom hästen med allt sitt kroppsspråk visar kon att han är över den. Man ser klart och tydligt i denna film hur hästen praktiskt taget leker med tjuren ibland ungefär som den vill säga "haha jag e fan så mycket bättre än du"..Man ser även hur hästen stryker sina öron bakåt då den närmar sig tjuren och detta verkligen inte utav rädsla utan tvärtom. Magnifikt djur.
Jag tycker självklart att det är synd om tjurarna och håller med om att man kunde ju utföra detta utan att göra något somhelst med tjuren mer än att visa upp sina ridkonster på detta sätt. Men sen tycker jag även att vilka är vi att förkasta andra kulturers traditioner och arv.

du säger att det är ett fantstiskt sammarbete.. och visst de håller jag med om till viss del.. men de är inte så konstigt att hästarna lyssnar precis på vad ryttarn ber om, med tanke på hur många av dom här stackars hästarna är tränade.. nu säger ja inte att alla tjurfäktare behandlar sina hästar illa men många gör de.. visst finns det rötägg inom alla rid grenar.. men spanjorer e ju ganska kända för att vara oehört tuffa mot sina hästar.. och många använder sej av hemska metoder.. och ja ser rädsla i den här hästen.. kolla på hästens rörels mönster.. man ser att hästen vill sticka men ryttar säger nej de syns väldigt tydligt på hästens rörelser... men ja måste ju säga att hästarna är helt fantastikt rörliga o smidiga..
och i vilken del av filmen plågas inte tjuren om ja får fråga??:confused: jag kollade på filmen flera gånger för att hitta ett sådant tillfälle men ja såg iaf inget:smirk: att få så många picos i ryggen/nacken så att man nästa förblöder lr iaf blir så svag att man inte längre orkar resa sej.. och sedan få ett svärd genom bogarna till hjärtat så man dör.. de är plågeri i mina ögon iaf.. o sen e de inte alltid dom träffar hjärtat heller utan får sticka in svädet flera gånger innan dom tillslut dör..

Jag tycker verkligen tjurfäktning är bland den grymmste djurplågerin som finns.. tjurarna förnedras verkligen in i de sista:mad::mad: ja håller med dom som tidigare skrivit att man borde göra om de.. så att man inte skadar djuret utan bara visar utan hästens o ryttarens otroliga talang.. och sen låta tjuren få gå ut på bete efteråt som en belöning:D

Det har inget med ridsport att göra, precis som du säger, det är djurplågeri, men det har inget med hästens färdigheter att göra, även fast det är sinnesjukt att detta fortgår på 2000-talet. Apropå "fjolliga rödvinsalkisar" har vi ju även de "feta T-bone-ätarna" som utövar rodeo och calf roping, det är precis lika sjukt som tjurfäktning. Det ena rättfärdigar inte det andra. Det känns som att vi i vissa avseenden lever på stenåldern (trots att de på den tiden värnade om djuren som då var deras livelyhood och inte hade råd att utsätta dom för detta plågeri - som idag är entertainment :mad:)

Att USA som ändå torde ligga framme i sin utveckling håller på med detta är riktigt skamligt, jag hoppas verkligen vi får en vändning och skärpta regler och nya förbud, det behövs verkligen!
UP0000000025.png
UP0000000054.png
rodeocruelty04.jpg
ellensburg_bronco.jpg

FY FAN VAD HEMSKT!!!!!!!!! Stackars stackars djur! Titta den med repet runt halsen. Det kallar jag djurplågeri! Inget försvar mot tjurfäktning för det är lika sjukt om inte sjukare.

FY FAN VAD HEMSKT!!!!!!!!! Stackars stackars djur! Titta den med repet runt halsen. Det kallar jag djurplågeri! Inget försvar mot tjurfäktning för det är lika sjukt om inte sjukare.

ja håller me spec me den som har lasso runt halsen !! de esjukt de finns verkligen rötägg inom alla ridgrenar.. men måst bara tilägga tt rodeo hästen där ner.. ja tyckte rodeo verkar vara bland de sjukast som fanns förut.. tills en som tidigar hållt på me de förklara hur det va.. hästarna lever hur bra som helst(inte alla men i dom rodeostallen han vart i ca 6st och även hans kompisars stall dom får gå ute mkt och foder o blir ompysslade varje dag.. även ridna blev vissa av dom:eek: men de som får dom att hoppa o bocka o sparka som dom gör är en rem som dom spänner mellan benen på dom (klart de e ötäck men inte i jämförelse med tjurfäkting tkr ja iaf) som dom försöker bli av med så klart.. sen när ryttarn flygit av så spänner dom upp den det är som dom får hästarna lungna sen.. och då har häste jobbat i nåra sekunder och sen går den bakom läktarna o får morötter o hö lr nått sånt.. när dom gjort sina "lopp" så åker dom hem o lever gott igen.. men de här va som sagt som han berätta och där han vart.. de finns säkert sjuka människor i rodeo oxå.. men ja tycker de där verkar ganska skönt.. hästarn blir ju iaf inte sönderplågade.. sen e ja fortfarande emot rodeo men inte lika mkt efter at ja hört de där...:)

Det är klart de lever på bete! Jag kör ofta förbi stora tjurbeten när jag är på väg till Sevilla och Jerez i Spanien. Tjurgårdar och hästuppfödning går han i hand här nere också. Man använder hästar till ko och tjurvallning på de stora gårdarna. Och de stora "fajtartjurarna" går under korkekarna precis som Tjuren Ferdinand på julafton! Jag tror det räcker med den stress tjuren utsätts för på arenan för att få den tillräckligt agressiv!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka