Merlin, a fantastic horse!

Sv: Merlin, a fantastic horse!

givetvis är det det jag menar bara en hög med fjolliga rödvinsallkisar
och detta har inget med ridsport att göra.

Det har inget med ridsport att göra, precis som du säger, det är djurplågeri, men det har inget med hästens färdigheter att göra, även fast det är sinnesjukt att detta fortgår på 2000-talet. Apropå "fjolliga rödvinsalkisar" har vi ju även de "feta T-bone-ätarna" som utövar rodeo och calf roping, det är precis lika sjukt som tjurfäktning. Det ena rättfärdigar inte det andra. Det känns som att vi i vissa avseenden lever på stenåldern (trots att de på den tiden värnade om djuren som då var deras livelyhood och inte hade råd att utsätta dom för detta plågeri - som idag är entertainment :mad:)

Att USA som ändå torde ligga framme i sin utveckling håller på med detta är riktigt skamligt, jag hoppas verkligen vi får en vändning och skärpta regler och nya förbud, det behövs verkligen!
UP0000000025.png
UP0000000054.png
rodeocruelty04.jpg
ellensburg_bronco.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Instämmer helt, det är ingen cutting öht, denna så kallade "sport" är förkastlig men faktum är att hästen är grym! :)

Ja det är han verkligen! Fast man får erkänna det är svårt att se på filmen utan att tänka på tjuren :crazy:

Så sant, jag hade nästan räknat med att diskussionen skulle komma att handla mer om människans svarta sidor än om hur fantastisk Merlin är...

Jag tror iaf att vi kommer få ett förbud för dessa s.k. "sporter" tids nog. Påtryckningarna ökar. Det som förr hette calf roping har nu börjat kallas för tie-down-roping istället för att det låter bättre, faktum kvarstår att förfarandet fortfarande är detsamma tyvärr. MEN det är iaf tecken på att saker är i görningen, fler och fler blir upprörda, det gäller bara att sprida budskapet ännu mer och inte enbart koncentrera sig på det som händer i usa utan även tjurplågeriet i sydeuropa.

Djur blir mer och mer som familjemedlemmar trots att det inte alltid är hundar och katter som lever inomhus tillsammans med oss. Det gäller i allra högsta grad även hästar och det kommer mer och mer folk som dessutom har egna kor! I takt med denna utveckling ökar också insikten i hur djur plågas på showarenorna idag och jag hoppas det leder till skärpning och det snart!

Detta är inte cowsense.
Cutting handlar om att "spegla" kossan alltså inte fly undan den.
Denna häst är tränad för helt annat och skulle inte ha nått att komma med på en cutting arena och det skulle inte behöva vara mot dom bästa ens.
Jämför inte denna jävla fjollskit med cutting.
så här ser cutting ut:
http://www.youtube.com/watch?v=0QgMvnAyyn8
http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Tänkte precis tvärtom. Jämför inte denna konstuppvisning med cutting! ;)

En fundering - tjuren har ju någon form av plastsele eller liknande på ryggen, kan det vara någon anordning för att "fästa" svärden i istället för att hugga i själva tjuren? För isåfall är ju det en smart grej.
OM det är så (att man inte sticker "svärdet" i tjuren) ser jag inte på något vis att det skulle vara värre än vanlig slakt för tjuren. Däremot kan jag tänka mig att det är djurplågeri eller snudd på djurplågeri för många hästar! :crazy:

Jag vet inte hur det är nu men jag har sett filmer från det då man dödar djuret inne på arenan med ett spjut i hjärtat.

Det är verkligen fruktansvärt. Snacka om djurplågeri.

Själv stängde jag av filmen när han hämtade stickan eller vad det heter... men den första hästen va fin

Underbart vacker atletiskt häst, fångad mellan ett skarpt bett och skarpa sporrar:crazy:
Cowsense jag vet inte, man ser på flera ställen hur hästen vill vika undan men tvingas närmare tjuren av ryttaren.
Cutting hästarna tyckar jag utstrålar beslutsamhet, denna häst rädsla!

Men visst är han fantastiskt vacker:)

KL

Det ser ju ut som om tjuren har en sele svärden fästs i? Ser inget blod heller, på andra tjurfäktningsbilder brukar man ju se en hel del av den varan..
I så fall tycker jag inte att det är så hemskt, den blir ju stressad iofs men om den nu levt som nån sa 4 år på stora beten och blir vettigt avlivad efteråt så kan det väl väga upp stressen de minutrarna. Sen vet man ju inte hur de fått den så ilsken..

Nu blev det tjurfäktning för hela slanten..

*KL* okey att jag är duktig på selektiv blindhet.. studerade inte tjuren.

Men J*VLAR i min lilla låda vilken balans och rörlighet den hästen har! och vilket hjärta.. (eller hjärntvätt)

Underbar häst.. och helt ärligt tycker jag inte "vi" ska uttala oss alltför mkt om ryttaren - sporrar och bett eller ej - Vem här skulle kunna rida en häst SÅ kontrollerat, så smidigt och så balanserat under den formen av press som det måste vara att ha en tjur i bakhasorna? inte jag i alla fall....

I Spanien brukar de väl sätta en kniv i nacken när det är slut. Men då brukar tjuren redan vara så färdig att den lagt sig.

I Portugal dödar man inte tjuren, men mest troligt är väl att de dör ändå efteråt. Men vet inga detaljer om det.

Hej Gott folk
Jo då tjuren blödde rejält.
Denna håäst har ingen cowsence utan rids på detta sett.
Dom rider criollohästarna på samma sätt i argentina.
Spanjorerna är mkt hårda mot sina hästar men dom flesta är väldigt välutbildade.
Ja detta med tjurfäktning är hemskt men det kommer nog aldrig att stoppas då de är mkt mkt stort i de spanska länderna och mkt pengar involverat. Men man kan alltid hoppas att de snart ändras.
De finns även en annan grej som görs varje år ang hästar gatan stängs av och man sätter jätte hög vägg el likn och testar hästar som kan hoppa detta. Jagvet inte vad de är de var bara en man som förklara detta för mig en gång för hans far hade bott i spanien och sett detta flera ggr. Kanske nån annan som har hört talas om det?
Ja de finns så mkt sjuka grejer.:eek::crazy::(

Blödde tjuren på filmen? Såg inte jag.. och var inte filmen inspelad i portugal? Har för mig någon sa det?

Blödde tjuren på filmen? Såg inte jag.. och var inte filmen inspelad i portugal? Har för mig någon sa det?
det är ändå inte stor skillnad på dessa länder när de gäller djurhållning. Brasilen , spanien,urugay, Portugal,argentina,mexico. mfl.

Eftersom tjuren är svart syns det inte så jätteväl förutom när solen speglas i det och då ser man att hela bogarna är blodtäkta..:crazy:

Om man tittar lite noggrannare på tjuren så ser man att det rinner blod från såren... :cry:

Jag tyckte det såg ut som nån sele... tycker bara att på andra bilder, även på svarta tjurar, syns det mycket tydligare..
Men min dator är kass med bildkvalitet, det kan ju bero på det.. så..
Vilka röstar på att ha en stoppad sele på tjuren att sticka svärden i istället? x)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka