Mera frågor om hosthästen

S

Skuggabaldur

Min häst har dammallergi och har stått på behandling med olika medel nu en tid.
Det senaste tog slut i lördags och jag märkte ingen förbättring (ingen försämring heller för den delen), så jag ringde vet. i morse för att höra hur vi ska göra. Fick rådet att avvakta nga dagar och om det inte blir bättre åka till klinik och göra en spolning. Har gjort endoskopi redan.
Innan har hon hostat lite i början av ridpassen (från första början var det hela dagarna-det är nu senaste veckorna jag pratar om) och hon har ansträngd andning. Igår hostade hon ingenting och inte idag heller. Dessutom kom det massa slem ur näsan efter ridningen idag. Är det nåt positivt? Det ska ju ut liksom...
Går och hoppas på att slippa åka till klinik då hon är svårlastad och härjar inne i transporten (rädd för skador). Hur lång tid kan det ta innan medicin verkar? Kan det vara så att det inte verkar förrän en tid efter medicineringen är slut?
Och om man måste åka, finns det folk man kan "anlita" som följer med och kör och hjälper till att lasta och sånt? (Ingen annons efter nån - bara undrar om det över huvud taget finns...)

Sv: Mera frågor om hosthästen

Har haft COPD-häst och det är lite pyssel. Ingen halm, inget torrhö, mycket utevistelse, allt kraftfoder blött. Leta stall med bra luft, bra ventilation.

Jag fick stränga order om att beta honom minst 20 minuter efter att jag ridit, direkt efter avsittning, så slemmet som lägger sig precis vid "knycken" på luftröret (nere vid bringan) kan rinna ner och ut. Det ska ut. Helt rätt. Fick också förhållningsregler att rida honom flåsig just för att få upp slemmet. Men givetvis inte om han bukandades.

Jag hade avvaktat ett par dagar, blir det mer hosta än nu, eller om du märker slem på väggarna i boxen - då är det dax att åka till klinik igen.

Vet inte var du bor, men här i närheten finns det en kille som kör tvåhästarslastbil som tar uppdrag att köra hästar bl a till klinik. Det kostar, men det kanske det är värt?

Tack för svaret! Nä, jag rider försiktigt nu när hon andas ansträngt. Mycket skritt och så lite tölt och trav. När jag ridit färdigt på kvällen går hon ändå in i boxen och äter direkt så då blir det kanske samma effekt som jag hade lett runt henne så hon får beta?

Nu står hon ju inne på natten och det vore så skönt om hon fick fortsätta med det. Vi står i ett underbart stall och jag vet inte var jag skulle hitta en lösdrift... Hur hade du din häst?

Det låter intressant med han som kör hästar till kliniken! Bor i Norra Halland, så det är ju en bit bort, men det kanske finns nån här med.

Tack för svaret!

Vet inte var den här tråden hamnade nu - hittar den inte på hästvård:confused: .

En fråga till:

Hur mycket kostar ett klinikbesök inklusive spolning av lungor och allt som hör till? Lite svårt att säga kanske, men på ett ungefär? Och hur mycket betalar försäkringen?

Ska köpa en sadel, men behöver veta så jag har pengar till kliniken - det är ju viktigast.

Om du inte redan provat, be veterinären skriva ut Acetyleystein slemlösande brustabletter. Det löser upp slem, gör det lättflytande och lättare att hosta upp.

Min islänning fick tillfällig hosta för några veckor sedan, efter två veckors behandling har jag inte hört en host på minst en vecka.

/Linda

Ge den airway..det kan du köpa på equimins....ett örtbaserat preparat som är kanonbra.....

Låter bra! Det är slemlösande eller?

Allmänt:
Det är väl så här att om inte medicinen får upp slemmet så får man åka in och spola bort det? Eller är det något annat de gör också på kliniken? Tänkte om man kan prova med nåt mer innan...
Men sen kanske det kan vara så att medicinen hjälper men det blidas nytt slem eftersom hon står inne på nätterna? Att hitta en lösdrift blir ingen lätt historia, annars hade hon redan stått på en...

En sak till:

Om lungvävnad skulle vara förstörd så borde väl vet. ha sagt det när hon gjorde endoskopin?
Är orolig för att hon ska få nedsatt prestationsförmåga i framtiden och bara kunna promenadridas - vore hemskt! Hon älskar att vara ute och springa och röra på sig...

tråkigt med din häst. vi har själva en ponny med copd eller allergi om man nu vill säga detta. det börjar ju bli bättre väder, kan du inte ha hästen ute på natten, eller hur mycket är den ute? vår ponny är ute ca13 timmar varje dag. hon står i utebox. äter höensilage. vattnar kraftfodret. och får ventipulm (kommer inte ihåg vad det heter exakt.) kolla in Agrias hemsida. där finns det bra tips.

tråkigt med din häst. vi har själva en ponny med copd eller allergi om man nu vill säga detta. det börjar ju bli bättre väder, kan du inte ha hästen ute på natten, eller hur mycket är den ute? vår ponny är ute ca13 timmar varje dag. hon står i utebox. äter höensilage. vattnar kraftfodret. och får ventipulm (kommer inte ihåg vad det heter exakt.) kolla in Agrias hemsida. där finns det bra tips.

Ja, det är ju just det med utevistelsen som är problemet. Det är ju viktigt med det, men jag vet inte hur jag ska hitta en sån. Vet ingen i närheten och ingen av hästarna i vårat stall går ute på natten. Dessutom har vi inget vindskydd. Måste väl börja leta efter en lösdrift nånstans - är så synd för vi har bara varit ett halvår i det här stallet och det är det bästa stall vi nånsin stått i. Så fint och bra människor och ridvägar och allt. Vill inte flytta...:cry: .

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 115
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 976
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka