Mer utrymme för manken. . .

Ester

Trådstartare
Upptäckte i dag att när vagnen är fastsatt och det guppar lite när man kör är mellanrummet mellan manken och däckeln för litet. Skulle kunna tänka mig att det kan bli värre när man travar och det guppar ännu mer. Har Pfiff hobby-sele och hästen är ett halvblod med vad jag tycker normal-markerad manke. Har aldrig haft problem med sadlar.
Tror inte det räcker med bara tjockt däckelunderlägg. Finns det något att bygga på bossorna på däckeln med, eller är det bara köpa ny som gäller? Tacksam för svar.

Sv: Mer utrymme för manken. . .

Ojdå. Kanske för små muskler precis där?

Det kan oxå vara däckeln som har böjt ut sig, har du en TUNG rockard?

Jag skulle skaffa ett neoprenskydd eller liknande och testa. Jag kan tänka mig att pfiffselen inte har den bredast däckeln med tanke på priset. Har haft svankiga fölston och aldrig märkt av det med mina selar. (ideal, tärnsjö och Imperial) Däremot hade jag stora problem med travdäckeln som ju är väldigt tunn och inte gjord för svankiga ston :)

Har sett att det finns gel-underlägg att köpa. Någon som prövat det? Är det inte risk att däckeln glider och inte ligger på plats?
Min rockarn är från Drive-Out och byggd efter min häst så den ska vara välavvägd. Hästen är av den lite kompakta typen, men som sagt så är ju selen inte den mest exklusiva.
När man har Tillbury-tugs, kan skaklarna ligga helt lösa i dom? Det kändes lite osäkert så jag snurrade en rem runt oxå. Men skaklarna ska kanke kunna röra sig. De kanske trycker ner däckeln om de "sitter fast" i Tillbury-tugsen. . .?

Senast ändrad:

Skaklarna måste kunna röra sig, annars hindras hästen i sina rörelser, speciellt i svängarna. Minst 1 decimeter fram o bak.
Du ska ha så mycket vikt i skakeln att när du travar ligger skaklarna stilla i skakelhållaren. Hoppar de är din rockard för lätt, vilket oxå är störande för hästen såklart.
Man kan ändå ha en liten spännbandsrem från bukgjorden och upp runt skakeln, bara den kan glida lätt på skakeln. har själv haft det när min travrockard var för lätt fram.

Jag föredrar de underläggen som är stadiga, inte i teddy. Kolla lite på travshoppen. Helst ska de ge luft till manken, och inte trycka de med, då går effekten förlorad.
Jag har sytt egna där padden är delad så att 5 cm vid manken är helt fri från pad.

Du kan inte med lite våld trycka ihop däckeln?

Det hade oxå varit roligt med en liten presentation, de flesta härinne har man ju sett bilder på, och du verkar ha ett fint ekipage!

Skaklarna ska helst kunna röra sig fram och tillbaka en till ett par dm och skakelhållarna vara stilla, men man kan ju ha skaklarna lite mer åtspända i själva hållaren och släppa på bukgjorden fast det är inte lika bra.
Om du satt skaklarna helt fast i hållarna på en sele med draglinor drar ju hästen med däkeln och då kanske den trycks ner?
Skaklarna ska inte hoppa upp och ner när hästen travar då är balanserinen lite fel. Även om du har en välbalanserad rockard kan den lätt bli obalanserad genom att du sätter den för högt (troligt i ditt fall?) eller för lågt än vad den är "gjord" för.

Du skulle ju kunna köpa två korta däckelunderlägg och sätta på var sida om manken under däckeln :idea:
Blir väl alltid billigare om man kan göra själv förstås och jag vet inte hur bra de sitter? De lite dyrare har ju fler kardborrband...
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6132.jpg

Du selar inte för långt fram då??

Hej!
Tack för alla svar och ideér. lyckades just nu bara få tag på ett teddy-underlägg, men det får väl vara en nödlösning till nästa träning bara. Den gör nog inte så stor skillnad, men förhindrar väl kanske skav. . . Ska se om jag kan ta en bild i helgen.

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: oki
·
Utrustning Hej på er! Efter letande och letande och grå hår på sadelutprovaren så har jag gett upp att hitta en bomsadel till min arab. Han har...
Svar
7
· Visningar
3 213
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka