Mer tryck i hästen

Sv: Mer tryck i hästen

I traven skulle jag behöva sparka på hela tiden känns det som. Fast det kanske bara är dålig vana?

Sparka ska du definitivt inte göra utan ett rapp med spöt tillsammans med skänkel om han inte tar skänkeln...gör detta ett par gånger tills han lyder en liten skänkel.

Ok. Så om det bara är två steg som är ok efter galopp? Brukar nämligen få träna på just att bibehålla energin efter galoppen och för att han inte ska dö direkt så måste jag putta på honom. Även om jag inte har några krav på form utan bara vill ha fram honom.

Hur är det med din eftergift då ?

Kan du i avbrottet rida med en överstrykning för att behålla framåtbjudningen....

Va rider du på för bett ?

OK. Jag rider för tränare nu och det vi tränar allra mest på är att få en fastare sits på mig.

Jag försöker ju som sagt det här med att korrigera honom så fort han inte lyssnar. Fast jag är uppenbarligen varken tillräckligt snabb eller konsekvent. Hur övar man på det utan att att behöva vara dum mot hästen under tiden? (dvs. ge hästen konstiga signaler.)

Jag menade inte sparka som i att ge hästen sparka, utan mer som att han behöver få en framåtdrivande hjälp i varje steg. Vilket ju är en anledning till att jag börjat sporra fram honom i varje steg...

Det där har jag faktiskt funderat en hel del på. Kan det vara så att jag ger dubbla signaler i min iver att ge ett stöd i handen och inte glappa? Jag har en ovana att släppa tygeln ur handen och rida på långa tyglar och då fungerar det ju som sagt framåt, men min tränare tjatar ju om att jag måste korta upp fram också och då tar det liksom stopp. Kan det vara så att jag tar för mycket fram?

Vad menar du med en överstrykning?

Rider på ett helt vanligt tränsbett. Visserligen pyttetlitet men det är det som passar bäst i munnen på honom. Har passat ut det med min tränare.

En överstrykning är att ta handen mot öronen längs mankammen som en mycket överdiven eftergift.

Sen har sätet med saken att göra....du måste kanske luta dig ett uns bakåt och vara noga med att följa rörelsen framåt - uppåt så du inte bromsar där.

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer....be din tränare sitta upp nästa lektion så h*n kan ge dig mera praktisk hjälp då h*n märker vilka hjälper som krävs för att han ska få mer motor.

Du har varit till stor hjälp!

Oftast är det ju en sak när man tränar och de skriker på en vad man ska göra. Det är ju värre när man är själv. Antar att jag då blir för inkonsekvent och slapp. Och kanske lite för stark i handen.

Det är svårt att rida... :smirk:

En sak som jag inte vet om nån har skrivit (ursäkta, har inte hunnit läsa igenom allt så noga:smirk: ):
SLAPPNA AV!!! Det är ganska vanligt att ryttaren sitter och blåspänner sig och hoppas på att hästen ska gå avslappnat och arbeta framåt, men det är ganska svårt med en pinne på ryggen. Använd säte mer än skänklar och var väldigt konsekvent, men slappna av och andas ;)

*puh* Det också... ;) Det är ju lättare sagt än gjort när man anstränger sig för att inte ge hjälper för ofta, att ge hjälper vid rätt tidpunkt, att ha en fast sits och därmed kunna erbjuda en fast ram, ner med hälen, kontakt med munnen, upp med blicken etc.

Varför verkar det så enkelt när andra rider? :angel:

Fast det funkar ju som sagt för andra ryttare.:confused:

Och vi håller ju på med just det där att lägga till spöt direkt. Och det funkar i typ två steg framåt. Och sedan dör han igen. Jag kan ju inte sitta och dutta med spöt varannat steg? För då kommer ju problemet att jag automatiskt "släpper" stödet fram och så fort jag vill ha det igen så stannar han upp. Och om jag inte ska dutta med spöt varannat steg måste jag ju som sagt sitta och sporra fram honom hela tiden och det är ju det jag vill ifrån?

Han går framåt jättebra om jag inte kräver något i form av stöd i tygeln eller så. Dvs. om han får gå på helt lösa tyglar går han väldigt gärna fram lätt och smidigt. Det är när jag tar i tygeln som han inte vill.

Min tränare säger att det är för att han är slö och försöker undvika att arbeta, men jag vet inte. Eftersom det fungerar för andra måste det ju bero på mig.

Om du ska kunna vara konsekvent ska din skänkel INTE betyda hålla tempot utan accellerera. Så ja, om hästen saktar av efter två steg så får man lägga till spöt direkt (ingen skänkel) och vara superkonsekvent med att den håller det tempo du bett om. Du kan behöva ta i lite mer om hästen är på väg att förlora respekt för spöt, men sen återgå till duttarna igen. Hästen SKA hålla det tempo du bett om, det ansvaret kan man faktiskt ge dom.
För att vara lite bussig med hästen (man känner sig ju lätt som en översittare som "spöar hästen framåt") kan du med jämna mellanrum BE hästen om lägre tempo och ge den friare form. Och tänk på att aldrig bromsa i handen när du ger en framåtdrivande hjälp.

Egentligen är det ganska självklart att hästarna slutar lyssna eller börja lyssna sämre på framåtdrivande hjälper när man använder de framåtdrivande för att behålla ett tempo istället för att bara ha det som accelerationshjälp. Konsekvens är nyckeln! :) Likaså om man har för mycket i handen så hästen upplever att den blir låst i övergången.
För att lära sig bort med ovanan (om man har den vill säga) att bromsa hästen omedvetet kan man testa några gånger att göra övergångar och låta hästen få helt fria tyglar precis i övergången, sen tar man tillbaka tyglarna efter ett par steg. Ibland kan hästarna bli mer framåt bara av att känna sig mindre låsta.

Har inte läst igenom allt, men tycker att många kommer med bra råd!

Det jag fick i tanken var att du kanske sitter och rider med för mycket hand, eller "fel" hand. I kombination med en svagare sits.
Kanske behöver du bli lite rörligare i handen? Mjukare? Stadigare?

Rid inte 100% seriöst hela tiden, (Ex i början när hästen ska värmas upp), utan släpp efter lite i handen och håll bara en mjukmjuk stadig kontakt i munnen, och försök få hästen att trava på i ett friskare tempo (Så gott det går).
Vi gjorde så när vi red för en tränare för ett tag sen. Höll på så ca 10-20 minuter mest i trav, men även lite galopp, och bara lät hästen flyta på utan något krav på form, samling osv. Gjorde även lite ökningar och minskningar med enbart sätet.
Det tyckte jag var en väldigt bra uppvärmning för min häst, som även hon kan vara lite långsam.

Slappnar man bara av så brukar det lösa sig ganska bra med sits och skänklar..Blicken är det lite svårare med :angel: men det gäller att koncentrera sig i början, efter några gånger tänker du inte ens på det längre
Om du slappnar av i ryggen och mellangärdet är det oftast enklare att sitta ner och även jobba bättre med sitsen + att det ser mycket snyggare ut än om det är ett järnspett som sitter där uppe på hästryggen ;) Också händerna blir mjukare och mer följsamma och du slappnar av i resten av kroppen
Om du även är avslappnad i benen så blir det inte det där hackandet med skänklar/sporrar. Visst, du kommer garanterat att komma åt hästen nån gång, men inte på samma sätt som om du sitter och spänner din och skänklar på.

Mjukt och fin :banana: hehe

Lycka till! Jag vet att det är mycket arbete innan det fungerar ordentligt, men till slut går det...

Edit: Det ser kanske enkelt ut, men under ridkläderna forsar svetten, så håll bara masken så kommer folk tro att det är jättelätt när du också sitter och kämpar och försöker få hästen att gå ordentligt :devil: ;)

Det känns lite som om vi har samma problem...
Men när jag rider på banan så brukar jag börja med mycket skrittarbete och få honom att gå fram där.. Mkt med att dutta med spö och hela tiden tänka att hälarna ska ner!
För jag tycker i alla fall att det är lättare i skritt.. Sen travar jag en del på lång tygel med lite tempoväxlingar, och även sen när jag kortar upp han är det mkt tempoväxlingar, så att han hela tiden har något att tänka på..
Som andra redan nämnt så tänk på att slappna av, var på en clinik för ett tag sedan om centrerad ridning och där sa han att man skulle ha mjuka ögon.. Inte sitta å sänna ögonen för då blir man själv spänd.. Det funkar :P
Du kan juh alltid be någon filma dig när du rider dressyr också.. Så ser du kanske något som kan vara felet, i stället för att höra vad du ska göra.. Jag vet inte rikitgt... Men LYCKA TILL:)

*knapplån*

Jag känner igen väldigt mycket av din problematik. Mitt sto är fem år och jag köpte henne i somras. Hon har aldrig haft någon vidare framåtbjudning för hon förstod inte varför hon skulle gå framåt när jag bromsade fram - dvs höll ett stöd i handen. Jag har ridit för lite olika tränare. Den första satt upp med långa sporrar och verkligen TOG igenom det hela. När jag sedan satt upp gick hon fram jättefint för skänkeln och med ett fint stöd. När jag hemma skulle försöka blev det bara pannkaka, jag hade inte timingen och känslan att säga till EXAKT när det behövdes, inte heller ge eftergift i EXAKT rätt sekund så hon surade ur på mina sporrar och vi kom igenvart - bokstavligt talat. Sedan har jag ridit för en tränare i centrerad ridning och efter tillräcklig fokus på min sits började hon lossna och bjuda framåt. En annan tränare tyckte att jag skulle göra just som du beskriver och ge en impuls, får jag rätt svar - var tyst, får jag inget svar - ropa högre. Igår hoppade jag för första gången och det gjorde också det hela lättare, mot slutet gick hon jättefint med stöd i handen.

Det gäller väl att hitta en metod som man dels själv känner att man behärskar OCH som ger resultat hyffsat omgående (för det är inte någon vidare kul ridning som du beskriver:crazy: ). För mig funkade som jag skrev inte "sätta hårt mot hårt"-metoden. Jag har fått vänta ut lite mer. Så som jag har jobbat är dels att rannsaka min sits, att verkligen känna efter så jag inte sitter och smygbromsar med sätet. Jag försöker också laborera med stödet i handen, framför allt på ytter, för jag har lätt en tendens att fastna i "tappa inte stödet i handen!!!", vilket alla tränare nu tjatat på. Tyvärr blir jag då lite väl stum i handen, häromdagen märkte jag att jag faktiskt satt och bromsade i yttertygeln... Så om det inte kommer helt naturligt för en (vilket det inte gör för mig!) tror jag att det är viktigt att våga pröva hur man kan komma runt problemet. Att liksom felsöka en sak i taget.

Mitt sto och jag har också byggt upp ett förtroende, jag går inte längre till attack så fort hon inte lyssnar, vilket gör att hon inte går och småsurar och väntar på att tvärstanna... Får hon bara komma igång är det inga problem att driva på henne men sätter man ribban för högt för tidigt under passet blir det gärna istadigt.

Vet inte om detta gav så mycket annat än tröst att det finns andra som jobbar med samma problem.;)

Du skriver att hästen går fram när den får lösa tyglar men att när du ska ge hästen stöd så saktar den in.

Det enda jag får det till då är att du bromsar på något sätt. Antingen med handen och sätet samtidigt eller något var för sig, troligast handen. Handen får ju _aldrig_ gå bakåt när du vill ha hästen i rätt form. Tänk skjuta barnvagn istället för att åka vattenskidor! :D Eller att dina armar är brandslangar som vattnet forsar fram igenom, det borde få dig att bli lite mjukare i armar och händer. Samtidigt får du påminna dig så ofta som du kan om att tänka framåt med handen.

Det är ju tygeln som ska ange ramen sen ska handen bara vara kvar på ett och samma ställe hela tiden och sen får du rida hästen fram till hande och kontakten där.

Jag har haft samma problem med min lata häst.
Jag satt väldigt mycket lutad bakåt, och drev honom gärna i varje steg vilket gjorde att han slutade lyssna på mig, detta helt omedvetet.
När jag sedan började träna sa min tränare till mig att göra såhär;
Halt
Trycka mjukt med vaden, lyssnar han inte direkt så ska jag rappa till honom med spöet en gång. Då kan jag säga att jag fick en reaktion.
Bry dig inte om han sparar bakut, travar eller så. Du har i alla fall fått e reaktion.
Detta behövde jag kanske göra 4gånger, sen lyssnade han toppen på mina skänklar. Han är en häst som gärna testar vart gränsen går, och slipper han är ju det dagens lycka. men detta fungerade jättebra, och han lyssnar super nu. ingen häst gillar att bli tryckt i sidorna, den vill nog också bli riden med så lätta hjälper som möjligt.
Visa vart skåpet ska stå från början, jag kan tycka två chanser nästan är för mycket. en chans räcker, sen ska han lyssna på dig.
Träna också ute i skogen, då tycker han ju att det är roligt i alla fall, och kanske lyssnar mer! Då kan du överföra det till banan sen!
lycka till!

*knapplån*

Jag känner igen väldigt mycket av din problematik. Mitt sto är fem år och jag köpte henne i somras. Hon har aldrig haft någon vidare framåtbjudning för hon förstod inte varför hon skulle gå framåt när jag bromsade fram - dvs höll ett stöd i handen. Jag har ridit för lite olika tränare. Den första satt upp med långa sporrar och verkligen TOG igenom det hela.

Tyckte det här var lite intressant, fast kanske inte av samma anledning som du skrev det.
Just när det gäller att få hästen acceptera handen kan sporrar var ett bra hjälpmedel, men snarare för eftergiften och att "stimulera" hästen till att slappna av än som drivning, då kommer inte handen kännas bromsande på samma sätt.
Själv försöker jag att separera hjälperna så mycket som möjligt, att inte ha två hjälper som betyder samma sak, då riskerar man i lite högre grad att ge många och stora hjälper än om man har EN sak hästen vet vad det betyder och vet att den ska lyssna på. Därför försöker jag själv separera sporrarna till enbart den "stimulansen", skänklarna till accelleration, handen som förhållande och för att hålla kolla på bogar och framben, sitsen till samling och hålla koll på bakdel/bakben. Men sitsen blir ju automatiskt att man använder mer och mer ju mindre hjälp man behöver av hand och skänkel, så den får man väl egentligen se som lite allt-i-allo. :p

Lånar knapp av mig själv.

Jag gjorde ett litet experiment med en riktigt lat ridskoleponny. Istället för att driva fram den som ju är den klassiska metoden skulle hästen skritta så SAKTA det bara gick utan att den stannade (vilket den väl iofs gjorde ett par gånger men då var det ju bara att be om skritt igen) och med så lätta hjälper som möjligt, hästen fick ingen hjälp med att hålla balansen och det var på eget ansvar så att säga att hålla det sakta tempot.
Resultatet var att den blev väldigt mycket piggare och hade mycket framåtbjudning. Gjorde samma sak i trav, att den skulle trava så sakta som möjligt utan att bryta av till skritt. När jag sen skulle galoppera ville den inte vara med på det sakta tempot längre så den brände på riktigt bra mot vad den brukade :rofl: det här var alltså en ponny som man brukar få driva rejält för varje språng för att den ska hålla galoppen. Allt detta utan drivning mer än minimalt när man skulle fram i skritt och trav, första travövergången fick jag ta till spöt för att hästen inte lyssnade direkt på skänkeln men sen lydde den skänklarna direkt.

Senast ändrad:

Är hästen verkligen lösgjord?

Min kan gå och sega lite gran i början av passet, men det är för att han är spänd. Då rider jag bara framåt utan några krav i alla tre gångartar så han får slappna av och blir mjuk och fin i kroppen. Så har jag all framåtbjudning jag kan önska och lite till. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat