Mer tryck i hästen

N

nusadusa

Behöver råd och tips för hur jag ska få mer tryck i min häst.

Har precis kommit underfynd med att jag suttit och smygsporrat honom hela tiden eftersom jag vinklar upp hälarna. Detta beror väl i sin tur på att han inte har haft någon egen framåtbjudning på banan utan gärna tänker bakåt. I skogen har vi inte de här problemen. Inte heller när vi hoppar. Dessutom, jag har sett andra ryttare på honom som lyckas få mycket bättre tempo och tryck i honom när de rider.

Så, problemet är nu att jag får fram honom om jag sitter och sporrar fram varje steg. Det vill jag ju såklart inte utan har börjat träna på att trampa ner hälen och driva med skänkeln istället. Det är bara det att min häst inte tar det. När han är pigg och framåt i skogen fungerar det, men inte på banan. Har försökt tänka på att jag först ger en signal, lyssnar han inte på den får han än skarpare signal och om inte den heller går fram får han ett rapp av spöt.

Min tränare säger att jag måste vara superkonsekvent eftersom han gärna testar gränser, ex. vinglar ut och går och trycker mot högerskänkeln. Och jag försöker verkligen vara stabil i min sits, vara noga med att han inte vinglar omkring och trycker mot mina skänklar och så men då stänger han helt av motorn. Och även om han går fram några steg efter trestegsraketen beskriven ovan så håller det i sig några steg tills jag vill ha stöd på tygeln och då sackar han igen och så tappar vi ridningen. Vi kommer liksom aldrig till arbete.

Har ni några tips på vad jag ska göra?

Sv: Mer tryck i hästen

hade precis samma problem med min häst! men min tränare var jättenoga med att han skulle gå fram, så vi tränade på det, ofta på volter samtidigt som jag skulle ha honom i form osv. det gick väl men jga var verkligen död när vi avslutade:rofl:
men för några månader sen bytte vi foder, och då blev det fart i pållen:D har inga problem med att få honom att gå fram på banan längre!:)

Mycket övergångar och ökning och minskning för att få honom lyhörd. Se till att han inte får gå i sin sega värld utan hela tiden väntar på ditt kommando. Det kräver att din skänkel blir stadig och endast signalerar när det ska signaleras.
När han är uppmärksam kan du börja att samla honom i form av halvhalter och genom det höja trycket.

Om den börjat lära sig dina hjälper fel skulle jag lägga till spöt när hästen inte lyssnar på skänklarna. Direkt om den inte lyssnat på den första lilla signalen.
Det låter ju som att det är en felinlärning det är frågan om och då är en dutt med spöt (beroende på hur spökänslig hästen är kan man få ta en rejl dutt första gången men sen bara påminna hästen) mer logiskt än att lägga till sporrarna igen eller skänkla hårdare.

Passa dig däremot för att sitta och smygdriva med sporrarna sen på tävlingar. För är man superkonsekvent när man rider hemma och på framridningen och sen halkar tillbaka till sporrdrivning kommer hästen snabbt lära sig att du inte får ha spö under programmet! :p

Jag har gjort precis som du..

..och hästen gick och segade och sket fullständigt i vad jag ville (och jag ville ha honom FRAMÅT)

När jag började använda spö (duttade på rumpen) så började öronen spela, hans uppmärksamhet gick från 0 till tja.. lite mer i alla fall :p och jag fick ett ärligt sug till handen, och i detta blev han lyhörd för skänkeln och därigenom kunde sätta lite "tryck" i honom. Dock får jag inte glömma ytter :) Ngt som kom som ett brev på posten iom bakbensaktiviteten är att hästen blev mer rak och bogarna härjade inte omkring lika mkt.

Fråga ryttarna som fick honom att gå bra hur dom rider :idea:
Min är också lite seg på banan men övergångar i galopp och många fattningar/avsaktningar fungerar jättebra för att väcka honom. Prova även att lägga in lite ökningar ibland när du rider över diagonalen

:bow:

Rid med SÄTET, inte med skänkeln. Rama bara in honom med den. Sätt tryck i sätet och var snabb! Reagerar han inte på framåtbjudande lägg till spöt en gång helt enkelt.

Nirak

Vad bra att det ordnat sig för dig. Vet inte om jag är så sugen på att börja mixtra med foderstaten på honom eftersom han är lite känslig i magen och just nu (peppar-peppar) har varit kalas i magen och hullet hela året. Dessutom är han ju nästan lite för pigg när vi är ute i skogen eller hoppar!

Jag rider jättemycket övergångar. Och försöker verkligen tänka på att variera tempot och vägar hela tiden just för att han inte ska gå och somna. Grejen är att det funkar jättebra sålänge vi håller på med ständiga övergångar eller när vi rider fyrkanten eller så, men så fort man rider en längre stund, säg ett halvt varv runt volten utan att jag gör något så dör han. Och då kommer jag ju aldrig till att jobba han. Fast jag kanske tänker fel?

Fast det funkar ju som sagt för andra ryttare.:confused:

Och vi håller ju på med just det där att lägga till spöt direkt. Och det funkar i typ två steg framåt. Och sedan dör han igen. Jag kan ju inte sitta och dutta med spöt varannat steg? För då kommer ju problemet att jag automatiskt "släpper" stödet fram och så fort jag vill ha det igen så stannar han upp. Och om jag inte ska dutta med spöt varannat steg måste jag ju som sagt sitta och sporra fram honom hela tiden och det är ju det jag vill ifrån?

Han går framåt jättebra om jag inte kräver något i form av stöd i tygeln eller så. Dvs. om han får gå på helt lösa tyglar går han väldigt gärna fram lätt och smidigt. Det är när jag tar i tygeln som han inte vill.

Min tränare säger att det är för att han är slö och försöker undvika att arbeta, men jag vet inte. Eftersom det fungerar för andra måste det ju bero på mig.

Tror att det tillkommer dig att försöka rida mer "sparkridning"....

Du måste vara bättre på att känna när han sackar och direkt förstärka ....emellan måste du vara helt stilla tills han sackar igen.
Som en spark...ge fart tills du är nöjd och sen njuta av den tills du måste ta mer fart.

Sen kan det ha med lösgjordheten att göra....lägg massor med lösgjörande arbete...han kanske inte är igenom och arbetar rätt genom hela kroppen.

Detta går att rida bort...lycka till !

Jag tycker det låter som du tänker rätt men om du rider på volten betyder det inte att han inte gör något och där tror jag att du måste vara benhård att påminna honom att det pågår ett träningspass och alla moment kräver uppmärksamthet. Han ska vänta på ditt komando och det är inte ok att somna!

Det är så himla mycket att hålla koll på när han inte går framåt. Bakbenen ska trampa på, energi framåt, bogarna får inte vingla runt, han får inte gå emot varken hand eller skänkel. *pust* De gånger han har framåtbjudning (typ när vi ställt fram hinder och skuttat lite) är det så mycket lättare att få till ramen.

Hur mycket och hur ofta fick du dutta med spöt? Jag får ju dutta till min vid skänkelläget ibland när han försöker välta in och skiter i att min skänkel säger stopp. När väl det är åtgärdat vill han istället inte gå fram. Eller inte så att han stannar, men tempot är inte så högt som han ska gå i för att komma upp från marken och inte bara gå och släpa runt fötterna. Och hur många gånger tog det innan du märkte resultat?

Konstigt nog är det lättare att få till det hela i galoppen. Där lyckades jag igår få honom riktigt rund och fin, väl samlad, lyssnade för mina skänklar och jag kunde få till den där fasta ramen han behöver för att gå bra. I traven känns det som att jag inte kommer åt att vara lika fast i min sits eftersom jag hela tiden måste försöka få fram han.

Det är dels två väldigt duktiga män som rider honom väldigt hårt och konsekvent. De säger att jag är lite för mesig vid honom och inte låter han få ta konsekvenserna tillräckligt hårt när han skiter i vad jag vill.

Sedan är det en dressyrryttare som också sa att han kräver omedelbar respons när han inte lyssnar.

Saken är bara den att det är ju så jag försöker rida. :(

Men hur gör man det? Jag är nog inte så bra så att jag fattar hur det ska gå till. Man ska väl sitta still i sätet?

Vilken ände ska man ta tag i först då?

Jag försöker rida enligt det här med sparkstötting, men antagligen är jag inte tillräckligt konsekvent för att få till det hela. Skritten funkar jättebra så nu. Om man bara ser till att väcka honom i början så går han väldigt bra i skritten, lyssnar och trampar på bra. Blir lös och fin i formen.

I traven skulle jag behöva sparka på hela tiden känns det som. Fast det kanske bara är dålig vana?

Men om han går bra i galoppen så ta och rid honom i den men gör avbrott där du bara följer med framåt....rid på den framåtbjudningen tills hästen sackar för att förstärka och sen åter galopp.

Konsekvens är nog vad du ska ägna dig åt en tid.

Jo, jag fattar precis vad du menar. Och jag önskar att jag kunde få till ridningen så att även han fattar att han hela tiden ska vänta på signal från mig. Jag vet bara inte hur jag ska komma dit?

Det är jättesvårt att beskriva! Det brukar liksom bli som natt och dag när en ryttare förstår hur de ska använda sätet. Sätet är nyckeln till allt tycker jag. Försökte förklara och visa för en kompis och när det plötsligt "hände" så var det en helt annan ridning! Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare för att hitta den känslan!

Du ska inte sitta och jucka på hästen med sätet utan snarare spänna upp mellandelen och sätta tryck och sitta emot! Det är så bra jag kan förklara typ :p Ta hjälp av en bra pedagog från marken som har koll, det är mitt tips!

Sen handlar det mkt om lydnad och konsekvens. Ge en hjälp, får du inte utslag för de direkt så lägg på spöt en gång helt enkelt. Var aldrig kvar i en hjälp, utan var snabb! Visa vad du vill men glöm inte att berömma sen!

Nirak

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat