Mer tips om proteinrika foder- OBS. EJ lusern

axel

Trådstartare
Jag har en stor kräsen häst som inte äter några lusernprodukter, ingen Müsli förutom Hestekraften.

Köpte nu Kraffts Protein- tvärnobben.
Fibergis koncentratmüsli likaså.

Hon får 4 kg havre, 2 kg hestekraft, 10 dl. betfor, 4 dl soja, 1 l. kli o har fri tillgång på hösilage med kvoten 8,1. Äter just nu lite för lite-har liten koll på hur mkt- ska bättra mig.:o

Tips emottages.:bow:

Sv: Mer tips om proteinrika foder- OBS. EJ lusern

Har du testat med foderjäst?
Innehåller runt 30 % råprotein, hur smältbart det är har jag ingen aning om. Min häst är i alla fall väldigt förtjust i det (som allt annat).

behöver hon verkligen mer protein?
och om så är fallet -har du provat vanlig lusernhack? hestekraften innehåller ju stor del lusernhack och om hon gillar den kanske det är ett alternativ?
annars kan du ju höja upp hestekraften lite då den har hög kvot.

D&H har ngt som hon tyckte om. Staypower.

Har ej provat foderjäst- bra tips. Köpte Fibergin för att det ingick det bl. a.

Lusern eller hack går inte. det är 10% i hestekraften. undrar hur mkt det var i K´s müsli:confused: den vär jätteäcklig.

Har fått prov på hestekraft speed- innehåller dock mer av energi.

Ska se om hon vill ha mer vanlig hestekraft:idea:

dynavena, älskas av de flesta hästar och de har ett foder för unghästar MIXT som har skyhöga värden.

till Ponte oxå.

skulle vilja få provpåsar. Vet ingen som säljer dynavena här:confused:
hippo alfa ska jag testa.
Tack!:bow:

Gav nu hestekraft speed- bläää

Jag hade passat mig för dina 4 dl soja......du kan få sota för det senare.:(

Jag hade passat mig för dina 4 dl soja......du kan få sota för det senare.:(

Hur menar du?

Hästen väger ca. 825 kg. plus att hon ÄLSKAR det:d

Här får man göra avvägningar när det inte passar madame.

Säger som ovan, kolla med Dynavena om de kan skicka en provpåse. Det är kalasgott och massor av protein utan att vara utspätt med hack. :d Kalasfoder men hyfsat dyrt.

Varför vill du lägga till ännu fler fodermedel? Varför inte minska antalet i stället? Antalet fodermedel är direkt relaterat till risken för kolik enl ett par studier.

Mer Hestekraft borde kunna ersätta både havre och soja och betfor. Eller så kunde du ge havre, betfor och mer soja och inte hestekraft. Vilka värden vill du uppnå?

PS Du behöver inte vara rädd för 4 dl soja. En sådan stor häst kan äta betydligt mer proteinkoncentrat utan risk. Men ger man mkt kan det vara bra att dela upp del på ett par mål.HH

anledningen är att hon inte vill äta mer.
ska dock prova att ge mer hestekraft o kanske öka sojan.
det är en mkt energisk häst som går ner fort i vikt när den tränas.

I somras såg den ut som en "ardenner" av nästan bara bete o hö. den reds dock inte alls.

Vad är det för häst (ras) då? I o med över 800kg låter det inte som ett fullblod iaf... ;) (som man i första hand tror när de behöver mycket mat)

Jag har börjat ge mina dynavena.

Jag köper i Vaxholm, men jag kan skicka dig en provpåse om du vill, eller så får du komma hit och hämta..;)

Har du testat med foderjäst?
Innehåller runt 30 % råprotein, hur smältbart det är har jag ingen aning om. Min häst är i alla fall väldigt förtjust i det (som allt annat).
Var hittar man någon analys på foderjäst och hur stor kvantitet kan man ge?

Det är ett halvblod med fullblodsinslag.
växte upp på för kort med mat.

mimus. vill gärna ha provpåse:bow:- betalar frakt o porto- även för det förra:idea::o - filmen

Det är ett halvblod med fullblodsinslag.
växte upp på för kort med mat.

Men det måste vara en väldigt STORT (högt) halvblod iaf?! :eek:
Jaja, orelevant är det i denna tråd men är bara nyfiken. :)

Vad gälelr din fråga så tycker jag som HH att du inte ska tillsätta ytterligare en fodersort utan snarare kanske ta bort nån/några och ersätta med nån annan (med jag förstår problemet också att hästen är kräsen). Har inte läst hela tråden så noga men har du prövat Krafft Rehab som många säger fungerar kanon på sånna här svårfödingar?
Sen är min tanke också att är det verkligen mer PROTEIN hästen behöver? Tror att du kanske skulle tänka om där och pröva andra alternativ när du redan har en så pass hög kvot i foderstaten och det inte fungerar... (för jag antar iaf att problemet är att hästen är för tunn/inte musklar sig tillräckligt).

När du skriver att hästen äter "för lite" hösilage - hur lite handlar det om då?

Har du prövat olja till hästen? Äter hon det?

min häst tvärnobbad det också ibörjan men så testade jag o göra en göt med det och betfor då åt han glatt...

KL
Nej hon äter inte om jag blandar in olja.
hon äter inget alls om jag försöker att " gömma" ett nytt foder i det goda.

Gav igår 1kg extra hestekraft- åt upp.
Gav även mer soja.

hästen äter normalt cirkus 15 kg hösilage.

Tänker nöja mig med det så länge o utvärdera.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 803
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 514
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka