Mer skänklar - mindre säte?

Blueberry

Trådstartare
Vänder mig till er dressyrare i den här frågan. :bow:
Mina härliga dressyrtränare tjatar på mig att jag ska rida mer med skänklarna och mindre med sätet, vilket inte är så himlade lätt eftersom jag har tillbringat de tre senaste åren i en westernsadel där det helt enkelt styrs mer med säte och vikthjälper än med skänklarna...
Nu har jag dock tagit tag i mitt liv och ska börja hoppa lite smått igen, vilket innebär ny sadel och en aning annorlunda sits.
Och att bryta en treårig vana är inte direkt det lättaste, men frågan är vad som egentligen är bäst.
Är det fy och skam att rida med sätet och de hjälperna?
Hur ska jag bära mig åt?
Och var är egentligen bäst?

Jag känner mig lite snurrig. :o

Sv: Mer skänklar - mindre säte?

Jag tycker det hela låter helknepigt. Varför vill man att du ska rida mindre med sitsen? Hur rider du med sitsen? Vad är deras argument?

Jag förespråkar snarare tvärtom, mindre ben och mer sits. :idea:

Jag håller med ovanstående talare, låter knasigt :confused:

Jag jobbar med att rida med säte och vikthjälper, vilket inte är helt lätt men med en tränare som har ett bra öga (eller två ;) ) så går det bättre och bättre. :)

Klart man ska rida med hela kroppen men vissa använder sätet istället för skänkeln felaktigt, tex. genom att "jucka" fram hästen istället för att driva med skänkeln. Finns säkert fler exempel.

"Without the seat everything is halfclear". ;)

Skriver av ett par rader från:

http://user.tninet.se/~qvg453l/Kurser.htm

Skänkeln är bara till för, att få hästen aktiv i bakbenen, inte till att öka steglängden med. De skulle istället öka med ett drivande säte, och det var svårt för ryttarna eftersom de helt enkelt inte var tillräckligt följsamma i sina sitsar.

varje ryttare måste veta när hon skall använda sätet och när hon skall använda skänkeln. (Huvud upp = sänkt rygg – driv med sätet. Huvud nedåt bakåt = hästen kryper undan - minskad aktivitet = använd skänkeln. – Använd aldrig tygeln för dessa hållningsproblem

Han påpekade återigen "Åker huvudet upp i halvhalten eller övergången - använd rumpan, om hästen kryper bakom - använd benen

Själv tycker jag sätet är viktigt.................
hästen måste ta halvhalterna och de vändande hjälperna. Sätets inverkan kompletteras alltid av tygel, skänkel eller både och. Hästen måste också alltid svara framåt på ryttarens order. Med sätet ger man också beröm genom att sitta still och inte störa när hästen gör rätt. Detta är en oerhört svår konst. De flesta ryttare hinner inte känna efter utan rider hela tiden för mycket........;)

Säte och skänkel är bäst. Som ovanstående nämner har de olika funktioner.
Jag fick rida mindre med sätet en period och sitta still och känna efter mer. Det är en balansgång.

Vad man än gör med sitt säte eller vilken hjälp man än ger så finns det en gyllende regel: man måste veta varför. :)

Vet man inte varför man gör en rörelse/spänner sig kan ju hästen inte veta det. Då överröstar man sitt eget budskap till hästen, och tappar sin känsla.

Är det inte så att man inom western använder säteshjälperna lite annorlunda? Som jag har förstått så är t ex principen vid förflyttning i sidled i western att man trycker undan hästen med ytter sittben. I klassisk dressyr vill man att hästen ska följa ryttarens vikt i stället för att gå undan för den. Hästen ska hela tiden gå in under ryttarens tyngdpunkt. Om ryttaren vänder ansikte och bröstkorg åt vänster så svänger hästen åt vänster. Såna vikthjälper passar den klassiska dressyren bättre.

Blueberry skrev:
Vänder mig till er dressyrare i den här frågan. :bow:
Mina härliga dressyrtränare tjatar på mig att jag ska rida mer med skänklarna och mindre med sätet, vilket inte är så himlade lätt eftersom jag har tillbringat de tre senaste åren i en westernsadel där det helt enkelt styrs mer med säte och vikthjälper än med skänklarna...
Nu har jag dock tagit tag i mitt liv och ska börja hoppa lite smått igen, vilket innebär ny sadel och en aning annorlunda sits.
Och att bryta en treårig vana är inte direkt det lättaste, men frågan är vad som egentligen är bäst.
Är det fy och skam att rida med sätet och de hjälperna?
Hur ska jag bära mig åt?
Och var är egentligen bäst?

Jag känner mig lite snurrig. :o

Jag får höra ungefär motsatsen av mina tränare. Att rida så mkt som möjligt med sitsen. Trots allt, när det gäller dressyr ska allt se så lätt ut som möjligt och hjälperna ska vara näst intill osynliga ;) Har jag fått lära mig iaf.

Precis, och min häst, westernskolad som den nu är, går undan för tryck eftersom det är det hon har lärt sig. Det är helt logiskt för mig, och jag tänker inte vänja henne av med det, utan det får nog bli en kompromiss där...

Det här blir ett svar till allihopa

Det jag antar att hon vill nå, min tränare, är att bakbenen ska aktiveras - via skänkeln.
Jag sitter inte och rider överdrivet med sätet, och jag "juckar" inte fram hästen (hon tuffar på himla bra av sig själv). Men det är liksom i sätet jag har drivningen.
Problemet är nog att i och med westernsadeln, så kommer man inte lika nära som i en engelsk sadel - rent skänkelmässigt, varpå jag kanske inte har eller är van vid det omslut och skänkelarbete som dressyren vill "se".

Nu rider jag både med western- och engelsksadel, dock inte någon dressyrsadel, eftersom intresset ligger i hoppningen. Så troligen och förhoppningsvis så kommer jag börja rida med skänklarna efter att jag har vant mig vid att jag faktiskt kan göra det.
Eller vad tror ni?

Varför jag frågade er från början var att jag inte riktigt förstod hur det skulle vara inom dressyr, om det är (överdrivet sagt) fult och fel att rida med sätet och om man eftersträvar skänkelridna hästar.
Som tur är verkar det vara ganska tvärt om :)

Jag får väl citera mig själv - när jag citerar Kottas - i Rockis inlägg. :o

Skänkeln är ju för mer aktivitet.

Du samlar ju en dressyrhäst mer än en westernhäst. Det räcker ju inte med att den går fram - den skall ju upp oxå.
Ökad samling inenbär ju kortare - men ändå lika aktiva steg

Lite långsökt med citaten där, men tackar :D :bow:

Men om man jag ska få någon form av balans i min skänkel/sätesridning, så bör jag nog "ta" från sätet och ge till skänklarna. Om ni förstår?

Här nere säger dom precis likadant, typ hästen ska komma "tillbaka" pâ sätet och därför fâr vi aldrig driva med sätet. Vill man "fram" använder man skänkeln, pâ sätet ska hâsten "vänta".

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 813
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar