Mer skada än nytta att flytta henne?

ztsu

Trådstartare
Jag kommer förhoppningsvis att få köpa min medryttarhäst 1/6. Jag har fått en tillfällig boxplats på ridskolan där jag rider och känner mig trygg, omringad av människor och omgivningar jag känner. Där kan jag få mycket hjälp och stöd i detta mitt första hästköp. Dock det kontraktet bara för juni månad, i juli får hon därför åka på bete. I augusti sen hoppas jag på att få ett nytt tillfälligt kontrakt på ridskolan, annars får hon plats i stallet där betet är ett tag till tills jag fixar något annat.

Jag funderar dock mycket på om jag gör mer skada än nytta om jag flyttar henne från nuvarande stall tillridskolan för bara tre veckor? Sen är det som sagt betesdags.
Grejen är att jag inte alls trivs i stallet hon står i nu. Och detta blir min första egna häst, varför jag känner ett behov av trygghet. Som jag kan få på ridskolan. Jag vill att mitt hästägande ska börja positivt och tryggt, men jag vill inte bara vara egoistisk utan att tänka på konsekvenserna för henne. Ska jag bara bita ihop och ha ont i magen varje dag när jag åker till henne de första tre veckorna?

Beslutsångest!

Hur hade ni gjort? Hon är en trygg lite äldre häst. Och mig känner hon ju redan eftersom jag som sagt är medryttare på henne nu.
 
Sv: Mer skada än nytta att flytta henne?

Jag hade flyttat henne. Du kan ju ta med lite foder från där hon är nu och ge henne i början.
 
Sv: Mer skada än nytta att flytta henne?

Jag hade flyttat hästen, det ska vara roligt att ha häst. Är det en äldre häst kanske den är van att åka ut på lite träningar och tävlingar och då kanske inte bryr sej så mycket?

Lycka till och grattis till hästköpet!

Mvh Domino_s
 
Sv: Mer skada än nytta att flytta henne?

Flytta. Jag valde nyligen att flytta min häst i tre veckor innan betet för att slippa en idiot i det gamla stallet, och hon har tagit det bara bra och verkar till och med gladare nu. Och hon är varken lite äldre eller trygg, kan tilläggas.

Som Domino_s säger, det ska vara roligt att ha häst, och känner du dig trygg kommer hon förmodligen också att göra det.
 
Sv: Mer skada än nytta att flytta henne?

Klart du ska flytta din nya pärla =) Både du och hästen förtjänar ju det bästa. Det ska vara roligt och tryggt att ha häst, speciellt sin första häst. =)
 
Sv: Mer skada än nytta att flytta henne?

Ingen fara alls bedömer jag . Flytta om det passar bäst för dig ! Jag hade undvikit en massa hopsläpp osv bara om det handlar om tre veckor och sen ska bli nya hopsläpp . Kan annars bli onödigt rörigt för hästen och onödigt risktagande om hästen blir vilsen pga mkt sånt .
 
Sv: Mer skada än nytta att flytta henne?

Jag hade inte flyttat henne för tre veckor, för att sedan flytta henne igen, och sedan igen.

Har du bestämt att hon ska gå på bete så se till att få plats på ridskolan till i höst om det är där du trivs. Varför inte flytta henne direkt till betesstallet? du kan ju rida henne där och under betet också...
 
Sv: Mer skada än nytta att flytta henne?

Flyttade mina från ett stall vi inte trivdes i varken jag eller hästarna till ett annat för "mellanlandning" i ca 6 veckor nu innan betessläpp. Märren var lite orolig i början men nu är det lugna puckar. Återstår att se hur det går att flytta igen nu nästa helg men gissar på att det går bra.
 
Sv: Mer skada än nytta att flytta henne?

Jag hade inte flyttat hästen för tre veckor.

Därmed inte sagt att hon kommer fara illa av en flytt, många hästar flyttas hit och dit utan att verka besväras något större av det. Men hur berest är hon? Har hon stått på samma gård nästan hela livet eller är hon van att flyttas på? Har ägaren tex åkt på kurser, meeting osv eller bara varit hemma?

Att det är en äldre häst är snarare negativt, de har ofta svårare för miljöombyte än yngre, särskilt om de stått i samma stall i många år. Då kan de uppleva det som väldigt jobbigt att flytta omkring.

Jag hade med mig min (äldre) häst en sommar på träningsläger, det gick jättebra och han trivdes utmärkt trots att det var ett mkt större stall än vad han varit van vid senaste åren. Några år senare så ville jag flytta till ett nyare och bättre stall och det gick inte alls. Har aldrig någonsin sett en så ledsen häst, han såg helt förstörd ut. Vägrade äta och dricka. Var bara att åka hem igen, gissa om det var en nöjd häst som backade ur transporten och såg att han var hemma! Marscherade in i boxen och kastade sig över höet.
5-6 år efter detta så fick han flytta igen eftersom vi köpt gård och då gick det hur bra som helst, han var mycket nöjd med sitt nya hem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: seahawk
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp