Mer protein trots kvot på 6?

MonteRose

Trådstartare
Vi har äntligen fått hösilage med en kvot på 6 och då trodde jag det skulle va slut men proteintillskott. Men tji fick jag, i alla fall enligt Hippocampus.
Beräkningen säger trots detta hö att energin är för hög och proteinet för lågt :confused:

Hästen får;
9 kg hö
5 kg halm (mkt grov uppskattning)
0.75 kg havre (kvot på ca 7)
0.25 kg betfor

Nu måste jag beställa Krafft Protein (dyrt, besvärligt).

Finns det någon här som begriper hur detta hänger ihop? Ska det inte räcka med ett bra hö?

P.S. Hästen är vuxen och tränar en del D.S.

Senast ändrad:
Sv: Mer protein trots kvot på 6?

Om du drar ner på halmen och ger mer hö så blir kvoten bättre. Det är halmen som "förstör" kvoten, då den inte innehåller något protein alls!

Precis vad jag tänkte skriva! Så direkt problemet när jag lsäet foderstaten...

Tack för svar.
Jo jag märkte att halmen har stor betydelse men hästen står på halm.
Men om jag ger hästen mer hö så garanterar väl inte det att han äter mindre halm? eller?

Tack för svar.
Jo jag märkte att halmen har stor betydelse men hästen står på halm.
Men om jag ger hästen mer hö så garanterar väl inte det att han äter mindre halm? eller?

Inte GARANTERAR men jag skulle nog tro att han väljer höet framför halmen!

Jo det tror jag oxå men när höt är slut så är ju hela boxen full med halm plus att då blir ju mängden energi ännu högre :confused:

Mängden energi blir högre, ja, men kvoten på höet är fortfarande 6.
Alltså proteinmängden följer ju också med!

Jo, jag förstår. Kvoten är ju densamma.
Men alltså? Det är ju mer energi i hö än i halm och han får redan för mycket energi.
Jag vet varken ut eller in.
Man kanske inte ska stirra sig så blind på uträkningen men jag vill ju så gärna att han ska få möjlighet att bilda lite mera muskler. Tjock är han redan så det räcker.

Om du ger din häst 1,5kg hö per 100kg häst så kommer han bara att plocka i sig små mängder halm, så länge kvoten inte går under 5,5 så tappar han inga muskler. ge inget proteintillskott så länge du tycker han är fet!

, så länge kvoten inte går under 5,5 så tappar han inga muskler. ge inget proteintillskott så länge du tycker han är fet!

Hm, det måste väl bero på de aboluta värdena. Hästen lever inte på en kvot. Kvoten är bara en matematisk relation. Hästen försörjer sig på absoluta mängder av energi och protein.

Om ett hö har MJ 5 och kvot 5,5 så innebär det att det finns 27,5 gram smältbart råprotein per kg. 10 kg = 275 gram SMRP av ett sådant hö skulle sannolikt räcka till underhållsbehov av protein hos en 400-425 kgs häst men inte för arbete..

Ett hö som har MJ 8 och kvot 5,5 har 440 gram SMRP per 10 kg . Det proteinet kan räcka till en 500 kg märr i 9e månaden.

Alltså säkrast att räkna efter vad de absoluta mängderna blir. HH

Jo, jag förstår. Kvoten är ju densamma.
Men alltså? Det är ju mer energi i hö än i halm och han får redan för mycket energi.
Jag vet varken ut eller in.
Man kanske inte ska stirra sig så blind på uträkningen men jag vill ju så gärna att han ska få möjlighet att bilda lite mera muskler. Tjock är han redan så det räcker.

En fet och muskelfattig häst behöver mer protein och mindre energi i sin foderstat. Alldeles oavsett vad kvoten är i nuläget. HH

Senast ändrad av en moderator:

En fet och muskelfattig häst

Riktigt så illa är det inte, tack o lov. Han är rund och fin över ryggen och rumpan samt ingen jättemage, men jag liiiite problem med att känna revbenen.

Jag har räknat om lite... Hade missat att TS% på ensliaget bara var 66%. Ger jag hästen 14 kg ensilage så blir det perfekt enligt Hippocampus. Tyvärr ingår bara 13 kg foder i stallhyran.

Jag har just blivit uppdaterad. I det nya stallkontraktet finns det inte längre någon foder-mängd-begränsning.:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 327
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: Zebban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka