Mer protein till Fånghäst

MayGrace

Trådstartare
Går och funderar, har satt igång min fång ponny igen efter vintern, hon har dock tunnat ur. Vi fodrar med fritillgång på hösilage med "pissiga värden", det är alltså intaget väldigt sent för att vi ska kunna ha fritillgång till henne. Men nu funderar jag på om hon inte skulle behöva nått mera när hon nu får 4-5 dagar i veckan. Lusern går bort då jag har väldigt dåliga erfarenheter av det. :(

Nån som har nått förslag? Och vi har ingen analys på grovfodret och kommer inte ta nån då det bara är några månader kvar tills nästa skörd kommer in.
Fått lära mig att höbuken kommer av att hon troligtvis har protein brist .. :confused:
Så här ser hon ut idag!
012_zps4ede0068.jpg

Sv: Mer protein till Fånghäst

Svårt att se så mycket på den bilden.
Men vad har du för dåliga erfarenheter av lusern? Nu ville du ju inte ha det, men jag föredrar det framför olika proteintillskott om det är möjligt, för det känns mer naturligt för hästen.

Undrar också vad det är för erfarenheter då jag fodrade min fångis med lusern, har för mig att hon fick 0,4 kg pellets/dag pga dåliga hövärden. Du kan ju ge t.ex soja men det är ju ett kraftfoder och inget jag hade vågat stoppa i min.

Jag undrar också över då dåliga erfarenheterna av lucern...

Jag har dock inte provar pellets, bara hackad strå. Det funkade kanonis på min i vintras.

Varför har du henne gå på fritillgång? Hon ser ju ganska överviktig ut och det är ju absolut inget som är bra för någon häst och definitivt inte för en fånghäst. Risken för ett nytt fånganfall ökar ju markant när hästen är så överviktig. Ta bort den fria tillgången, analysera ditt grovfoder och ge exakt den givan som hästen ska ha så att hon går ned i vikt. När du analyserar så analysera sockret också så att du vet att det är tillräckligt lågt. Det ska ligga under tio procent.

Om du vill ge mer protein så ge potatisprotein. Det är snällt mot fånghästar. Jag hade inte börjat laborera utan att veta värdena på grovfodret men du gör givetvis som du vill.

Hon är absolut inte överviktigt då vi ser och känner hennes revben och vi kar haft veterinär som kollat henne för dryga månaden sedan. Så överviktig nej men höbuk har hon då hon ståt sedan förra hösten pga av dåliga hovar som nu är på bättringsväg... Varför hon får fri tillgång är för att hon annars hets äter som bara den. Går heller inte att ha hönät åt henne då hon blir ox tokig.
Träffat hästar som fått kolik av lusern därför jag väljer bort det och därför att hon har haft kolik i samband med att hon fick fång. Nu var jag nyfiken på vad folk ger sina fånghästar för något när det kräver extra protein.

Min ponny som har PPID och har haft fång får potatisprotein. Det funkar bra, ingen stärkelse eller socker. Var dock försiktig med att vänja in det, har en annan häst som inte tål det öht!

Linfröpellets är också okej att ge.

Okej! Får kika på det, jag och pappa har diskuterat fram och tillbaka men i för som det här är våran första ponny som någonsin haft fång så är det svårt. Men tack för tipsen ska kika upp det!

Hur vet du att höt har "pissvärden" om du inte analyserat?
Som någon annan skrev: kanske potatisprotein kan vara något?

Hur vet du att höt inte har bra värden om det inte är analyserat?

Jag har en shettis som haft fång, han går lätt ner i vikt, är kräsen och äter inte tillräckligt. Han lämnar om han får för mycket och kräver extre av både MJ och protein.

Han får melassfri lucernhack och potatisprotein och han har fungerat bra på det. Han var väldigt smal ett tag då han rasat ner i vikt, men nu har han blivit fin i kroppen.

Jag har gett min fånghäst (fång för 4 år sedan) melassfritt lucernhack av och till när grovfoder och hull har krävt det. Aldrig haft några problem med det.

Sedan undrar jag om det verkligen krävs helt fri tillgång för att din häst inte ska bli "tokig". Min haflinger verkar ha sin "nivå" vid 8-9 kg hö/dygn. Går jag under den mängden så blir hon allmänt mat-rabiat och sur att hålla på med. Men så länge jag håller mig på den nivån så fungerar det alldeles utmärkt. Hon får nu ca 4,5 kg ute under dagen och 4 kg inne i boxen under natten.

Senast ändrad:

Om hästen inte utför något arbete är det inte konstigt att den ser bukig ut. För att få en tjusigt uppdragen buk krävs ryggmuskler, och för ryggmuskler krävs träning. Är hästen i bra hull och i övrigt i god kondition får man kanske leva med att den inte har kropp som en atlet.
Jag tycker att hon ser fin ut på bilden (så vitt man kan se).

Jag hade fortsatt med igångsättningen, gärna med mycket tömkörning, och hoppats på att hon sätter muskler. Sen hade jag sett till att få en grovfoderanalys inför kommande säsong. (Eller helst på en gång, förstås...)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama