Sv: Mer om vår stökiga klass
gulan skrev:
Knapplån
Det verkar som om jag tyvärr får ge alla dom som säger att svenska skolan blivit såååå mycket sämre, rätt. Själv har jag alltid hävdat tvärtemot. Det är klass på svenska skolor, och vi planerar ju att komma flytta hem. Det känns trisst att mina vänner haft rätt.
Menar Ni (som är lärare) att det verkligen inte finns något man kan göra då en klass helt håller på att hammna på sne. Läraren kan bara säga ta öronskydd. NÅGOT måste väl en lärare kunna få hjälp med?? Eller stänger rektor öron och säger -har inte råd. Det skiter jag i, hur du sköter undervisningen.
Har privatskolor samma bekymmer eller får dom helt enkelt inga bråkstakar?
Skulle jag dra mina svar på hur jag skulle lösa det så skulle svaret bli........nej det går inte.......nej det finns det inga pengar till......nej nån sån lösning går inte.
MEN om jag vore lärare för en sån här klass, skulle barnens föräldrar engageras mycket, jag skulle verkligen be på mina bara knän att det skulle komma fler till skolan. Det måste ju alltid finnas någon förälder som inte tillåter att ens barn ska behöva ha öronskydd. Dom som grupp blir ochså starka och måste väl kunna trycka på komun om mer resurser?? Så skulle jag be skolan att hjälpa mig att utföra en handlingsplan, hur kan jag komma åt elever som stör andra. Skicka ut dom??.....mer gymnastik.......
Först skulle jag lägga mig ner och gråta.........sen flyttar jag mina barn till en annan skola.
gulan fd.gulla
Nu var jag väl lite väl provocerande men det är väldigt tröttsamt med folk som tror att lärare bara rullar tummarna och skiter i problem medan de egentligen jobbar häcken av sig för att försöka få det bättre vilket ofta tar enorm tid, kraft och inte sker på en natt. Givetvis finns massor att göra men rent krasst kommer inga extraresurser springandes från himlen, oftast får man försöka utan särskilt mycket extra alls. Men visst finns det saker att göra:
tex:
*föräldrasamverkan, dvs uppmärksamma föräldrarna på problemen och arbeta MEd dem
*extraresurser om möjlighet finns, kan vara elevassistent/-er, fler lärartimmar (kanske en till lärare vid något/några tillfällen/dag eller vecka tex)
*extra möten med valda familjer
*åtgärdsprogram för elever med behov av extra stöd
*omplacering av befintliga resurser på skola, kanske bara för en period
*splittra klassen
*bjuda in föräldrar att vara med oftare
etc etc
Privatskolor finns som sagt inte men friskolor får inte sortera vilka elever som ska börja i deras skolor utan tillämpa kösystem. De kan därför inte "tacka nej" till "stökiga" elever eller elever med behov av säskilt stöd. Dvs skillnaden behöver inte alls vara så stor.
Många föräldrar anser att skicka ut elever som stör är en jättebra lösning men läraren har samma ansvar för den utskickade eleven som för dem i klassrummet men har ingen aning om vad denne hittar på/råkar ut för utanför väggarna. Dessutom ska även denne elev (förhoppningsvis) nå målen i skolan.
Men ofta är det ju fantastiskt bra med engagerade föräldrar, vilket du tycks vara. Det är svårare med de som aldrig kommer. Och vet du hur många föräldrar som inte visar sig på skolan för att de "inte får för sina barn"? Och då handlar det inte om högstadieelever utan barn i låg/mellanstadiet som säger stopp och föräldern vågar inte komma.