Mer mat när man bantar??

Q

qrumelur

Jag har hittat en jättespännande tjänst på nätet där jag kan få en "ungefärlig" foderstat på min häst, beräknat på "normalvärden".
(Man kan också "plutta in" uppgifter på eget analyserat grovfoder men jag har ännu inte analyserat.)

I alla fall så konstaterade jag idag med ett måttband att min häst väger ca 490 kg. Jag tror att hennes normalvikt borde vara runt 450 kg (kraftigt byggd Islandshäst)

Enligt den här tjänsten är hennes behov när hon är fet (490 kg)

Behov MJ: 51, Protein: 331

och när hon är normalviktig (450 kg)

MJ: 52, Protein: 311

:confused:

Ska hon äta mer när hon bantar alltså? Varför?
Eller är det en bugg i programmet?

(Låter lite som LCHF förresten. Mer protein. ;) )

Sv: Mer mat när man bantar??

Du ska fodra efter hästens idealvikt. Fläsket behöver ingen mat. :P

En häst som har kroppsvikten 490 kg behöver ju mer mat än en mindre häst på 450 kg för att hålla vikten och orka arbeta. Men din häst ska ju inte hålla vikten utan bli smalare, alltså fodrar du för 450 kg eller t.o.m mindre nu tillfälligt så den tappar hull.

En större/tyngre häst behöver mer mat.

Kolla om du i programmet ska lägga in idealvikt eller nuvarande vikt och sedan lättfödd/fet.

Du ska fodra efter hästens idealvikt. Fläsket behöver ingen mat. :P

En häst som har kroppsvikten 490 kg behöver ju mer mat än en mindre häst på 450 kg för att hålla vikten och orka arbeta. Men din häst ska ju inte hålla vikten utan bli smalare, alltså fodrar du för 450 kg eller t.o.m mindre nu tillfälligt så den tappar hull.

:rofl:
Jaaa... det var verkligen kortsiktigt tänkt av mig.
Ska naturligtvis beräkna utifrån hästensn ormalvikt... :o

Det var lite humor tycker jag. :-)

En större/tyngre häst behöver mer mat.

Kolla om du i programmet ska lägga in idealvikt eller nuvarande vikt och sedan lättfödd/fet.

Hm... man anger först hästens vikt, sen väljer man om den är i normalhull, fet eller mager. Jag antog utifrån det att om man valde "fet" så fick man en foderstat som skulle göra hästen o-fet.
Men den beräknar nog att hästen väger 490 kg och ska hållas där... :confused:

Jag får nog utgå från vad jag "tror" är hennes normalvikt, dvs. 450

*KL*

Så här säger programmet:

Hästens behov Behov MJ: 52, Protein: 311

Omjag då ger:

6 kg hö, 1 kg lusern

så får jag: MJ: 58, Protein: 316

Protein behovet täckt men då blir det ju för mycket MJ.
Hur mycket påverkar det egentligen?
Hur ska jag ändra för att få till det..? Om jag drar ned till 5 kg hö så börjar programmet protestera.

Hon är väldigt lättfödd...

450 är mycket för en islandshäst tycker jag. Min väger 350 i normalhull och 380 då han varit rejält rund.

Tycker att 400, max 420 är okej för en islandshäst. Har haft en kraftig islandshäst modell grov som bantade från 450 till 400, han skulle väga 380 egentligen.

Ja, du ska räkna från den vikt hästen SKA ha. Gå gärna ner till 400 o se vad som händer.

Du ska ha ett gott grovfoder med bra protein men lågt med MJ (energi). Min gick ner 50 kg på kvot 6 (smpr ca 40, MJ ca 6).

450 är mycket för en islandshäst tycker jag. Min väger 350 i normalhull och 380 då han varit rejält rund.

Tycker att 400, max 420 är okej för en islandshäst. Har haft en kraftig islandshäst modell grov som bantade från 450 till 400, han skulle väga 380 egentligen.

Är det för mycket alltså?
jag är skitdålig på det där. Har aldrig hållit på och vägt och bantat. Jag har tänkt "350 kg" rakt av men nu har jag ju mätt henne med sånt viktband..

Hon är rejält byggd så jag tänkte att 450 kanske är rimligt.

Skitsvårt det här ju! Finns det inte BMI för hästar?

Ja, du ska räkna från den vikt hästen SKA ha. Gå gärna ner till 400 o se vad som händer.

Du ska ha ett gott grovfoder med bra protein men lågt med MJ (energi). Min gick ner 50 kg på kvot 6 (smpr ca 40, MJ ca 6).

Ska testa att lägga in 400 kg istället för att se vad det blir.
Att det ska vara bra protein och låg MJ är jag redan införstådd i. Tyvärr vet jag ju inte vad mitt eget hö innehåller i skrivandets stund.

För att lyckas här måste du köpa ett analyserat hö med rätt smrp/MJ.

Lyckas med vad?
Banta hästen eller göra en optimerad foderstat?

Min situation: Egen (liten gård), bor i en avkrok i Hälsingland där torrt hö är bristvara. Dvs. man får vara glad så länge bonden som man köper av orkar hålla på och man får ta det man får. :crazy:
Det är inte läge att börja "leta" efter den som säljer det perfekta höet.

Hösliage/ensilage är fullständigt uteslutet eftersom jag har två hästar och inga andra djur som äter hö. Ingen här pressar små plastade balar.

Så vad gör jag...?

Justerar foderstaten utifrån förutsättningarna. Bättre att veta än konstatera för sent

Ah, ok.
Den tjänsten som jag sitter och leker med just nu räknar på något slags standardvärden...

Men man kan alltså "manipulera" om man vet vad höet innehåller?
Man behöver inte känna att det är lika bra att ge upp och sälja hästen för man kan ändå inte ge den bästa förutsättningarna?

Det kommer ju bli svårare med ett foder som passar hästen dåligt. Vi får det dyrt eftersom fullblodet kräver så mycket, men det är inte helt lätt att fodra shettis heller.

Jag håller på! :D

Men vad tusan gör jag om höet inte är som jag (hästen) behöver ha det?? :confused:
Dvs som Balderum skriver: "med rätt smrp/MJ. "

Då får man pula runt lite med olika foder så det blir rätt. Det går, men det lättaste är ju om man får ett "rätt" hö från början.

Liknande trådar

Q
Foder & Strö Nu har jag fått min hö-analys! :bump: Skulle vilja få lite synpunkter och tankar på om det här verkar rimligt och om det är bra eller...
Svar
14
· Visningar
1 591
Foder & Strö Jag har ju en häst som varit konvalescent ett tag efter att ha opererat ena framkotan (augusti) Han var för tjock och vet...
Svar
3
· Visningar
5 955
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur