Mer mat när man bantar??

Sv: Mer mat när man bantar??

Det kommer ju bli svårare med ett foder som passar hästen dåligt. Vi får det dyrt eftersom fullblodet kräver så mycket, men det är inte helt lätt att fodra shettis heller.

Ja, klart svårare. Det är ju som det är helt enkelt.

Då får man pula runt lite med olika foder så det blir rätt. Det går, men det lättaste är ju om man får ett "rätt" hö från början.

Klart det...
Ska bli jättespännande att skicka iväg analys. Får väl hålla tummarna för att värdena är de rätta på en gång. Men jag misstänker att det är tokigt. Skulle inte förvåna mig. :p

Tack för svar och synpunkter ikväll, jag tar med mig det till sängen nu och sover på saken!

har du lust att pma en länk till programet du använder ?

Lugn bara , vi kommer att hjälpa dig:D

:bow:
Mycket uppskattat!

Jag "vikt-mätte" damen idag när hon stod på plant underlag med huvudet uppe. (:o) och då väger hon enligt det ca 450 kg, +- 20 kg naturligtvis.

Hon ÄR tjock just nu så hennes normalvikt är nog snarare 350-380 eller nåt trots allt. :angel:

Håller på och letar info på A***lab nu om hur man skickar in fodret för analys. Ska bli jättespännande!

Använde du viktmåttband då? Jag har upptäckt att de kan luras väldigt mycket. När jag praktiserade på ett naturbruksgymnasium mättes hästarna med viktmåttband och sedan vägdes de på en riktig våg och på vissa hästar stämde viktmåttbandet ganska bra men på en del hästar kunde det skilja mer än 50 kg.

Oj! Det var stor skillnad!
Det är ett sånt viktmåttband ja.. Plus-minus 20 kg räknade jag med.

Lite läskigt men vad gör man? Långt till både klinik och lastbilsvåg! :p

Det finns ju andra sätt att mäta som jag tror är mer noggrannare. Då använder man ett vanligt måttband och mäter hästen på flera ställen och sedan räknar fram vikten. Kan inte exakt hur men det finns säkert att hitta någonstans.

Det finns ju andra sätt att mäta som jag tror är mer noggrannare. Då använder man ett vanligt måttband och mäter hästen på flera ställen och sedan räknar fram vikten. Kan inte exakt hur men det finns säkert att hitta någonstans.

Det har jag också provat. Det tyckte att Orka vägde 700 kg... :rofl:

Äh, jag får väl lyfta upp henne i famnen och ställa mig på vågen ... :angel:

Äh, bara du ser om hon går upp eller ner med viktbandet!!

Jag har mätt något från bringa till höftbensknöl delat med etc etc och ett samma men lite olika mått och båda stämde med måttbandet plus minus 15 kg.

Jag gjorde en liten test på mitt fullblod när jag hade tillgång till våg och jämförde olika metoder. Viktmåttband, tabeller och olika formler involverande bröstomfång, mankhöjd, längd bringa-höftbensknöl och diverse andra mått, allihop hamnade i intervallet 550-650kg medan vågen höll på 450kg. Den enda uppskattning som faktiskt stämde hyffsat var ett ställe (foderstatsprogram) där de hade exempelvikt "litet fullblodssto: 440kg". Lita på en beräknad vikt tänker jag göra först den dagen formlen tar hänsyn till ålder, ras och hull.

Liknande trådar

Q
Foder & Strö Nu har jag fått min hö-analys! :bump: Skulle vilja få lite synpunkter och tankar på om det här verkar rimligt och om det är bra eller...
Svar
14
· Visningar
1 591
Foder & Strö Jag har ju en häst som varit konvalescent ett tag efter att ha opererat ena framkotan (augusti) Han var för tjock och vet...
Svar
3
· Visningar
5 955
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur