Mer lyhörd för ytterskänkeln?

scientifical

Trådstartare
Hej!
Nyligen har det dykt upp ett ganska jobbigt problem för mig och medryttarhästen. I ena varvet, vänster tror jag det är, så struntar hon TOTALT i ytterskänkeln i skritten. Man känner och framförallt hör hur det slamrar till och skrapar med skänkeln i sargen, fast jag sitter och trycker med den. Petar jag till henne med spöet ignorerar hon mig, men om jag sätter spöet i innerhanden istället så reagerar hon direkt, men bara framåt :confused:

Är det någon som har några bra övningar/tips för att få henne mer lyhörd för ytterskänkeln i skritten?? :o

Sv: Mer lyhörd för ytterskänkeln?

Vad är det du vill göra med hästen, få den att flytta sig? Bara gå på mer framåt?

Sv: Mer lyhörd för ytterskänkeln?

Jag har ett liknande problem med mig enormt heta häst.
Jag tänker utåtställning på volten, lätt i innerhanden o en stadig yttertygel.
Så att han verkligen får jobba sig in med yttersidan och därmed acceptera min ytterskänkel.
Var noga med att lätta på innerhanden mellan varven o klappa på halsen.
Och det får ju inte bli en dragkamp i yttertygel så klart.
Och positionen i sadel är ju viktig så att din skänkel förstärks, vid sidförande kan du vara noga med att vrida ngt från höften och nedåt mot riktingen.
Detta funkar för mig! Och min duktiga tränare har instruerat.

Säkert får du många svar här, både på gott o ont, många rätt o många fel.

Lycka till med din häst :laugh:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka