Mer hull - öka på vad?

Gabriol

Trådstartare
Min lilla arabkille har lite för lite hull.

Han har en uträknad foderstat, så jag tycker att det är konstigt.
Han får 8 kg hö, 4 dl betfor, 5 dl vetekli, 2,5 dl Krafft Protein + vitaminer.

Värden på höet:
Smältbart protein 40 g/kg
Energi 7.6 MJ/kg
Ca 2.3
P 1.6
Mg 0.8
K 12.6

Vad ska jag öka på för att han ska få mer hull?

/ Zofia
 
Mer mat... Att foderstaten är uträknad betyder ju bara att den är i balans. Behovet är tydligen högre än ni räknat med. Höt är ju bra, öka på det.
 
Du kan ju öka på höet lite mer i alla fall, så att hästen håller hullet bättre. Höet kan man ju egentligen inte ge för mkt av. Du kan ju även testa o ge lite olja i maten.
Ev vegitabilsk sådan typ oliv, mat eller majsolja.
 
Kom ihåg att när du räknar foderstaten utgår du ifrån att gissa din hästs energibehov! Alla hästar är individer och vissa förbrukar med energi än andra. Om din häst inte svarar som förväntat på din beräknade foderstat har han förmodligen ett högre energibehov än vad du trodde när du räknade.

Foderstaten justerar du därför genom att öka givan och som regel är det alltid bäst att öka på grovfodret förutsatt att detta är hyfsat balanserat (m.a.p. energi och protein).

Tänk också på att det går åt mer energi på vintern då det är kallt! Ge gärna med grovfoder ute i hagen om du har möjlighet.
 
Jag har nu ökat på höet till 10-11 kg om dagen, tycker mig inte se någon skillnad, snarare tvärtom :smirk:

Det var ca 1 mån sedan jag ökade, så jag tycker att det borde ge resultat nu i så fall.

Ska jag öka mer på höet eller öka på något av som andra fodermedlen?
 
På 5 dagar (räknat från första inlägget till senaste) så kan du knappast märka nån skillnad...vänta några veckor så ser du hur det gått med ökad hömängd.
 
Har du några mineraler som du ger av?

Finns det selentillskott i de vitaminer du ger? Det kan behövas lite selen till.

Din häst behöver antagligen mer av både energi och protein.

Har du något kraftfoder du föredrar att ge? Kanske nya krafft groov eller hippo alfa. Då kan du också ta bort krafft proteinet.

Ett exempel på foderstat:

10 kg hö
1 kg krafft groov
200 gr vetekli
100 gr betfor
2 dosmått biomineral
+ vitaminer och selen

MJ 89
Smrp/MJ 6,21
Ca/P 1,65
Ca/Mg 3,01

Tycker du fortfarande inte att hästen tar sig så kan du öka ett halvt kg groov. Räcker inte det heller så kan du öka ett kg hö till och kanske ett halvt kg groov till.

mvh Jessica
 
Nu får han: 10-11 kg hö, 4 dl betfor, 5 dl vetekli, 4 dl Krafft Protein, 25 ml Chevinal Plus, 7 ml Bacic E + B-vitaminer och vitlök.

Håller mej gärna till dom fodermedlen eftersom jag precis inhandlat nya påsar :crazy: :smirk:
 
Jessicas förslag låter vettigt för din pålle, en del hästar har svårt att sätta hull (speciellt hästar m mycket "blod") genom höjd högiva, det verkar som dom förbrukar mer energi när dom bryter ner grovfodret än dom kan tillgodogöra sig och man behöver istället för att ösa på med massor av hö, öka enbart något kg och istället höja kfgivan.
Betfor är alltid bra då det hjälper hästen att tillgodogöra sig grovfodret.
 
Är du medveten om att betforgivan är pytteliten, 4 dl är ungefär lika med 1,2 HEKTO - alltså nästan inte ens något att räkna på - jo lite, men väldigt lite. Ger ca 2 MJ o 10 protein.
 
Okej, vi säger att jag ändrar foderstaten och använder det du skrev.

Måste jag alltså ge mineraler? (i tidigare trådar har jag fått svaret nej eftersom det var tillräckligt med mineraler i höet.)
Och om jag ska ge mineraler, måste det vara biomineral?
Har aldrig sett något som heter så, var hittar jag det?
Ska jag i så fall fortsätta ge Chevinal Plus och Basic E för att balansera intaget av vitaminer och selen?
 
Biomineral är väl Biofarmabs produkt? Det kan finnas bl.a. på Eko. Annars kan ju säkert stället du handlar foder på köpa in det om du frågar. :)
 
Om 4 dl är 1,2 hekto så borde 100 gr vara ca 3 dl.

Kraffts mineraler fungerar inte särskilt bra till ditt hö, så därför valde jag att räkna på Biomineral.

Ett förslag till på foderstat skulle kunna vara:

11 kg hö
300 gr krafft protein
200 gr vetekli
100 gr betfor (om du vill)
3 dosmått BioMineral
25 ml chevinal plus
7 - 10 ml basic E

MJ 90
Smrp/MJ 6,28
Ca/P 1,87
Ca/mg 2,96

Hjälper i den foderstaten heller kan du öka höet 1 kg, Krafft proteinet med 100 gr och veteklit med 100 gr.

Den här foderstaten kan du ju gå på tills ditt Krafft protein är slut, sedan kan du ju byta till Groov om du inte ser den förändring som du skulle önska.

Återkom gärna igen om du vill ha mer hjälp.

mvh Jessica
 
Oki, nu har ni räknat foderstaten,, det är jätte bra, men hästen kan ju magra för att den är stressad el liknande saker. Hur står den i stallet och hur har hästen det i hagen och hur är han att hantera?
 
Den foderstaten som du skrev sist är i princip det han får nu, eftersom han inte lägger på hullet som han ska så är det kanske bättre att byta till Krafft Groov ändån?

Om jag ger denna foderstaten:
10 kg hö
1 kg krafft groov
200 gr vetekli
100 gr betfor
2 dosmått biomineral
+ vitaminer och selen

Ska jag ge Chevinal Plus och Basic E i samma mängder som nu?
(Chevinal Plus 25 ml och Basic E ca 8 ml.)

Hur mycket är 1 kg Krafft Groov? Har för mig att jag vägt det en gång, tror det var lite mer än en liter. Stämmer det?

Tack för din hjälp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 183
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag köpte en ny häst för drygt 6 veckor sedan. Han har tappat mycket i hull nu efter flytten. Just nu får han 16 kg hösilage men han...
Svar
2
· Visningar
1 363
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp