Mer fosfor och Mg

A

Anne

Hej
Enligt foderataten så har jag för låg fosfor och Mg halt
Men har för hög Ca/P men på nutrian som jag använder stod det att det är inte farligt med för hög Ca/P om man höjer upp fosfor kvoten.
Så vad ska jag ge som ökar fosfor?
Har tittat lite och hittat kraffts vita men finns det ngt bättre?
I dag får ponnyn 5 kg hö, halm och 1 kg morötter. Hon är väldigt lättfödd och lite rund tycker jag. Men har svårt att se att jag kan ge mindre hö, kanske är det halmen som gör henne rund? Eller vinterpälsen :) Ökar jag höt så säger programmet att det är för hög energi.
Men måste göra ngt åt mineralierna så vad tycker ni är bra. Jag har inga erfarenheter av tillägg till hö då detta är min första egna häst.

Sv: Mer fosfor och Mg

Halm har ett värde på runt 5 MJ/kg, så det ligger inte så mycket lägre än hösilage och därför skulle jag öka högivan och begränsa halmmängden. Är du säker på att hästen är tjock och inte bukig? Om hästen är bukig har den ofta ett underskott av protein.

Mustang röd har mycket mg i sitt mineralfoder.

Har funderat på proteinbrist och det var en av anledningarna till som jag gjorde en analys på fodret,men enligt programmet så är det bra med protein.
Jag såg även en bild i en bok på hur man kunde se bakifrån på hästens rygg om den var över/under eller normalvikt och min häst har en rygg som den överviktiga bilden.
Ponnyn i boxen bredvid har som bilden med normalvikt.
Kollar jag proteinbrist med ett blodprov eller hårprov.
Om jag ökar högivan så säger programmet att hästen får för mycket energi.

Tacksam för alla tips och råd på hur man gör med utfodringen.
Jag vill inte ge för mycket onödigt men den måste få det den behöver.

Vill du öka fosfor och magnesium måste ju det självklara valet vara Biomag, som innehåller magnesiumfosfat. :)

Det finns rent fosfor-tillskott, vet dock inte hur och om det fungerar men kan ju vara värt att kolla upp. Kolla på Granngården, tror att dom ska sälja det.

Rent fosfor tillskott kostar mycket...

Jag har själv samma problem och kör med Vetekli 15kg för runt 100kr på kompisplacet

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 260
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix