Mer fång... om rehabiliteringen..

T

Tokmaja

Min shettis fick ju fång i förra veckan, alltså en vecka sedan, har gått på medicin fram tills idag.
Hon går i sjukhage nu osv, är helt ohalt på mjukt underlag som gräs tex, går försiktigt på stallgolvet..
Hon har ingen feber längre och jag känner ingen puls i hovarna, de känns dock lite varma än.

Hur länge bör hon gå i sjukhage?
Enl. vet. skulle hon kunna börja användas lätt efter tre veckor om hon verkade bra, det är alltså två veckor kvar, men för att kunna använda henne måste hon ju först kunna gå i hagen.
Ska få henne skodd om några dagar, hon är tyvärr oskodd också, och är väldigt öm i fötterna redan innan fången pga det (tappat skorna och fick ej tag på hovis)...

Hur länge kan de vara ömma efter ett fånganfall??
Tror inte det var ett "allvarligt" då hon fortfarande rörde sig i hagen, gick ovilligt bara och hade feber. Rymde samma dag så hon har inte varit dålig en längre tid.

Vilken sorts skoning ska de ha?
Ringskor?

Vad ska jga tänka på när jag sätter igång henne?

Sv: Mer fång... om rehabiliteringen..

Min shettis fick ju fång i förra veckan, alltså en vecka sedan, har gått på medicin fram tills idag.
Hon går i sjukhage nu osv, är helt ohalt på mjukt underlag som gräs tex, går försiktigt på stallgolvet..
Hon har ingen feber längre och jag känner ingen puls i hovarna, de känns dock lite varma än.

Hur länge bör hon gå i sjukhage?
Enl. vet. skulle hon kunna börja användas lätt efter tre veckor om hon verkade bra, det är alltså två veckor kvar, men för att kunna använda henne måste hon ju först kunna gå i hagen.
Ska få henne skodd om några dagar, hon är tyvärr oskodd också, och är väldigt öm i fötterna redan innan fången pga det (tappat skorna och fick ej tag på hovis)...

Hur länge kan de vara ömma efter ett fånganfall??
Tror inte det var ett "allvarligt" då hon fortfarande rörde sig i hagen, gick ovilligt bara och hade feber. Rymde samma dag så hon har inte varit dålig en längre tid.

Vilken sorts skoning ska de ha?
Ringskor?

Vad ska jga tänka på när jag sätter igång henne?

Nä, stackars er! :(
Rådfråga din hovis om du har förtroende henne/honom. Våran ponny gick med vanliga skor under hela sin sjukdomstid.
Vila ponnyn till den är helt symptomfri, sätt sedan igång den mycket långsamt. Har du för bråttom kan du orsaka stor skada! (Våran ponny var sjukskriven från skolavslutning till september förra året trots att hon hade ett lindrigt anfall som läkte ut snabbt, vet. sa att han aldrig sett en ponny bli bra så fort men rek. ändå vila till september utom mkt lätt arbete på mkt mjukt underlag.)
Tror att du känner din häst bra (brukade du inte "hänga" på körning?) så du kan säkert avgöra hur den mår! :)
Lycka till o fråga gärna mer!

jo jag hängde runt där ett tag :).

Jo känner henne väl, men det är bara det att hon är så hemskt.. hur ska jag säga.. hon tycker så hemskt synd om sig själv när hon inte mår bra och känner efter några gånger extra, därför är det svårt att avgöra när hon egentligen inte är bra eller när hon bara har ett anfall av hypokondri... :smirk:

jo jag hängde runt där ett tag :).

Jo känner henne väl, men det är bara det att hon är så hemskt.. hur ska jag säga.. hon tycker så hemskt synd om sig själv när hon inte mår bra och känner efter några gånger extra, därför är det svårt att avgöra när hon egentligen inte är bra eller när hon bara har ett anfall av hypokondri... :smirk:

*hi-hi* Förstår hur du menar! :p Men våran fångponny är tvärtom! "Absolut inget fel här inte! Be mig bara inte lyfta nån hov... :o inga probblems, nä, inga alls!:cool:"
Men russet är hypokondiker :devil: kanske lite förkyld... måste nog va´inne... nä, går inte att rida... :devil:

Tycker att igångsättning efter 3 veckor är väldigt tidigt.
Har du röntgat?

När min fick fång hade hon boxvila först i 3 veckor sen röntgen o boxvila ytterligare i 3 veckor
Ingen igångsättning förräns efter minst 6 månader

Tycker att igångsättning efter 3 veckor är väldigt tidigt.
Har du röntgat?

När min fick fång hade hon boxvila först i 3 veckor sen röntgen o boxvila ytterligare i 3 veckor
Ingen igångsättning förräns efter minst 6 månader

Jo, liknande med våran förra året, har beskrivit ingående i andra trådar men det blev väl c:a 3½ månads vila från arbete för henne trots att hon var helt symptomfri (och vet.kollad) 6 veckor efter insjuknandet.
Det är bättre att ta det lite för lugnt än att skynda på igångsättningen efter fång.

Det låter som en mkt kort konvalescens i mina ögon. Jag hade inte arbetat hästen förrän den var helt symptomfri och dessutom verkad.
De ska ha väldigt kort tå för att få bästa överrullning.

Kan det vara belastningsfång?

du känner pulsen på utsidan av kotleden.

Felet som de flesta gör som får återfall- är att de sätter igång alldeles för tidigt.

Ska givetvis sko henne innan igångsättning. Hon är alldeles för ömfotad i vanliga fall för att gå utan skor, så det ska givetvis göras nu.

Nej det tror jag inte, hon fick det efter en frostnatt i sommarhagen förra veckan.

Det är inte frågan om nån hård igångsättning då hon stått då sammanlagt i 1½ månad, utan långsamma promenader till att börja med.
Nej hon är inte rönktad och vet sa inget om det heller, gjorde de inte första gången hon hade det heller, vet att hon stod i ca 3 veckor då också.

Hon står i sjukhage på dagarna och hon verkar väldigt frisk för tillfället.. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 221
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 847
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 335
Senast: Tennessee
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 927
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V