Mer energi i galoppen

Estivuz

Trådstartare
Min pålle börjar bli riktigt bra och stabil i traven, kan öka och minska med bibehållen energi.

Galoppen är dock en annan historia.
Han har lätt för att samla sig, kan nästan galoppera på stället och på små små volter ("låtsaspiruett"). Har dock otrooooliga problem med galoppökningarna.
Han vill inte! I ridhuset får jag nästan aldrig till ngn ökning, ute är det en annan femma. På terrängbanan får jag beröm av tränarna för att han har en så underbar och vägvinnande galopp.
På dressyrtävlingar är det en grej som alltid går åt pipan, hur mkt jag än tränar: mellangalopp och ökad galopp.
Den klassiska, vänd snett igenom i mellangallop brukar jag få till lite ökning i början. När jag sedan skall minska igen innan hörnet så springer han på tvären och vill inte samla sig rakt och bryta av vid bokstaven.

Hur får jag honom att sätta under sig mer i "vardagsgaloppen"?
Vill ha en mer energisk och reglerbar galopp.

Ska tillägga att jag rider MYCKET galoppfattningar i båda varven, från skritt till galopp, trav till galopp och halt till galopp.
Rider förvänd i båda varven också.

Sv: Mer energi i galoppen

Har du provat att "busrida" latja lite med honom öka galoppen i ridhuset i lätt sits, vända över och göra ett byte som kanske inte är så skolat =) . Han har ju uppenbarligen bra bjudning eftersom det funkar utomhus, han behöver kanske lite insperation inomhus oxå.. Hoppar ni ibland inomhus? Eller är inomhus bara förknippat med skolad dressyr?

brukar alltid när jag värmer upp "busrida" lite i galoppen. gasar runt ett par varv med lite halvlång tygel utan några krav på honom. Funkar väl sådär. Han ökar men han tar inte i min bakbenen, blir bara lång och framtung.

Helt ärligt var det ett tag sen vi hoppade, väntar på nya hoppsadeln som kommer nu i november. Oftast hoppar vi faktiskt ute, men jag ska väl börja hoppträna nu igen när jag fått sadeln.

Har också lite samma problem ibland, bjuder inte alltid i galoppen på banan, men alltid ute. Jag har nupga att hon har varit sjuk, skrittat och travat och galopperat ute i mer än en månad, bara varit på banan en gång. Och då var hon jättepositiv. Så försök att rida dressyr så mkt det går på stubbåkrar och ängar, nu är det ju odkc lite svårt när vintern börjar komma, vet inte själv hur jag ska kunna rida ut annat än på helgerna.. Men som saraseal skrev så kan du ju börja hoppa lite mer inne. Du kan också,föratt få lite variation, trava och galoppera över cavalettibommar och småhinder. Rid massa olika dressyrprogram så att träningen på banan blirså varierad som möjligt! Du kanske också skavänta med att rida samlad galopp innan du fått mer bjudning i den 'vanliga' galoppen?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·
Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 379
Senast: Lo_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sista dagen på ridskolans termin stod jag uppbokad på två lektioner – dels min ordinarie, och dels den sista lektionen för dagen som...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka