Mer energi åt kräsen herre

M

MissNegativ

Vad ger man till en häst på 180 som börjat rata betfor, olja och mineraler? Han går nu på 6 kg ensilage, + 6 timmar i ganska stor gräshage, 2.5 l havre och 1.5 l krafft sport? Han är seg i sig och vill ha lite extra energi, men även nåt bra att foder som har de lätt att sätta muskler och gärna lite "fett" då han är lite svårfödd...(ska ge ännu mer ensilage sen) Han har som ja skrev tidigare börjat rata en massa mat, kan inte ge för mycket grovfoder heller...vad ger ni era hästar som är sega, ratar mat och har svårt att hålla hull? Har även funderat på att byta ut sporten för har HÖRT att det inte är mycket bättre än havren....men mot vad?
Mycket tacksam för svar!! Nåt mirakelfoder hoppas ja på!! :D

Sv: Mer energi åt kräsen herre

Jag tycker det låter som rätt lite mat för en stor häst, betet innehåller väl inte så mycket just nu?!

Tycker också det låter som alldeles för lite mat. Har du provat att ge lusern? Kan vara svårt att få i dem om de är kräsna med annars är det jättebra. Eftersom han är både seg och ratar mat tycker jag det verkar som om han inte är riktigt 100? Har du provat att ge honom b-vitamin?

En foderstat som brukar vara bra till tunna hästar är dels fri tillgång på grovfoder, 1-3 kg lusern, 1-3 kg havre och några dl sojamjöl upptill. De kan vara lite känsliga för sojamjöl men just om man har en kräsen häst är det jättebra, för soja brukar vara omtyckt. Det är bra både för hull o muskler. Ge inte för mycket bara och börja försiktigt.

Som ang skrev, det verkar vara väldigt lite mat till en så stor häst.
Har han ätit bättre tidigare kanske han har fått problem med tänderna? Har du kollat dem?
Sedan om man har en häst som äter dåligt är det bästa man kan göra att hellre försöka få i den mer grovfoder av hög kvalitet. Går inte det, ja, då får man ju prova med kraftfoder. Många hästar älskar torkad mynta. Kanske kan vara ide att prova med då den kan hjälpa till att öka aptiten.

jo ja vet att det är lite för lite mat åt honom. men känns bäst att ge lite så att han får i sig nåt, ska öka snart igen lite succesivt har ja tänkt. så blir en jävla massa ensilage i vinter :D tänderna va som sagt kollade i maj och va inga problem, han är frisk å så annars, seg i sig och hoppas det bara är stallbytet som gör honom omatglad. men inget annat tips på foder? kollat på musli, nån som har nån bra erfarenhet av nåt sånt? b-vitamin har ja tänkt köpa i helgen, så hoppas ja får ordning på honom, vill ju inte stå med ett orodbart ök som man ser alla ben på...:cry:

jo ja vet att det är lite för lite mat åt honom. men känns bäst att ge lite så att han får i sig nåt, ska öka snart igen lite succesivt har ja tänkt.
Är hästen tunn nu, så kommer den att bli än tunnare om du inte gör något NU. Tänk på att havre enbart väger ca 4,5 + 6,5 hekto per liter, så dina fodermängder är inte så stora. Hur blött är silaget och hur bra värden har det?

Vi kan jämföra med min islänning; han petar i sig sådär 6,5 kg hö, ca 4 hg och drygt ett halvt kilo lucern samt yttepytte betfor. Till det en dl olja och foderjäst. Och petar i uselt gräs nåra timmar om dagen (har tyvärr inte bättre bete just nu). Han ska snart ha ökade givor.

Liknande trådar

Hundhälsa Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy)...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 344
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka