Mental träning

sweet_knorven

Trådstartare
Hur gör du för att hitta en inre fokus och koncentration om du är stressad, har mkt att göra eller av annan anledning inte är så avslappnad och fokuserad på ridningen som du skulle önska?

Hur gör man när man hamnat i en svacka pga felaktiga tankar? Hur gör man för att börja tänka positivt och för att kunna släppa kraven och bara rida för att det är roligt och inte känna krav på att det ska gå bra osv?

Sv: Mental träning

Tack för tipset! :) Har du prövat det själv eller känner du nagon som har erfarenhet av detta eller liknande mental träning?

Jag har en del mental träning i utbildningen och även fast jag inte gjort det fullt ut så har det gett ett visst resultat, eller kanske en insikt redan. Jag gillar den muskulära och mentala avslappningen och kan i vissa situationer plocka fram den för att lugna ner mig själv. Men jag har lång väg kvar för att få igenom det helt! Att komma ur en svacka tror jag till störst del är att inse att man är i svackan just nu eller när den är på väg. Jag brukar i alla fall reagera genom att bli irriterad för att det inte går som jag vill. Då kan jag plocka fram avslappningen för att lugna mig själv och sänka kraven.

Sen innebär det mentala träningen också att hitta en högre spänningsnivå i vissa situationer vilket jag tror man behöver vid ridningen också om man tex är lite less och inte engagerar sig fullt ut. Man får känna lite själv hur man kan öka och minska spänningen. Det behövs mycket träning!!!

Kan känna mej stressad innan stallet, men blir ofta lugn när man väl kmr dit och ska ut och rida :)
Jag var på en föreläsning om stresshantering förra veckan och föreläsaren sa att man skulle försöka andas med magen, då slappnade man av lättare och fick även in mer luft i lungorna. kan vara lite svårt när man rider, men tkr faktiskt det gör att man lugnar ner sig lite :) Är det just en gång jag rider och jag inte känner mej så motiverad lr har svårt att koncentrera mej så blir det en sväng i skogen utan större krav, blir iaf inge bra att rida på banan då och försöka träna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama