Sv: Mental aktivering
Jag har en sån där boll med hål i som hunden puttar runt så ramlar det ut en godisbit då och då. Jag brukar ge den till honom nån gång ibland, inte för ofta, bara för att han inte ska tröttna på den utan för att den ska vara en rolig och exklusiv grej. Godisbitarna ramlar ut ganska lätt (om dom är små). Man kan försvåra leksaken genom att stoppa in papper i bollen. Men det får ju inte bli så svårt att hunden tröttnar.
Jag brukar också lägga en godbit under en burk av något slag. Började med lätta burkar, typ höga och smala som bara var att putta omkull. Sen kan man öka svårighetsgraden genom att ta vidare och lägre burkar och lägga upp och ner över godiset. Jag brukar också leka "gömma godis" hemma, och lägger små godisbitar lite överallt, både på golv och lite högre ställen (som hunden når) som han får nosa rätt på.
Ute på promenaderna brukar jag be honom hoppa upp på stenar, balansera på omkullfallna träd eller plankor, hoppa över naturliga hinder, krypa under grenar, gå slalom, klättra uppför små berg och branter eller nåt annat som passar där vi går. Brukar även "gömma godis" ute - här kan man utnyttja träd genom att pilla in godis i barken så hunden får leta lite högre upp och fundera på hur han ska få ut godisbiten. Har även kört kotteleken - plockat upp en kotte som jag hållit i en stund och sen kastat ut bland andra kottar, så får han leta reda på "min" kotte och får godis när han hittat den. Än så länge markerar han bara kotten genom att stanna upp vid den, men jag försöker få honom att plocka upp den och ge till mig men det går sådär...
Nu är min hund inte sådär jätteintresserad av att göra saker för mig, så det kan vara lite klurigt att överhuvudtaget få honom att ens vilja göra dom här sakerna. Å jag som så himla gärna hade velat ha en hund som VILL aktiveras och lära sig trix och göra skojiga aktiviteter med, men men, man kan ju inte få allt här i världen...