MML

Trådstartare
Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"?

Jag undrar främst kring hur man väljer vilken man ska köpa, och om det går att säga något generellt kring vilka menskopp kan vara ett bra alternativ för? Hur ska man tänka kring storlek, olika "hårdhet", form o. s. v. ?

Vad skulle ni ge för råd till någon, som var nyfiken på att testa men samtidigt orolig för att det ska vara svårt/otäckt/kladdigt?

Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"?

Jag undrar främst kring hur man väljer vilken man ska köpa, och om det går att säga något generellt kring vilka menskopp kan vara ett bra alternativ för? Hur ska man tänka kring storlek, olika "hårdhet", form o. s. v. ?

Vad skulle ni ge för råd till någon, som var nyfiken på att testa men samtidigt orolig för att det ska vara svårt/otäckt/kladdigt?

Få inte panik om den är svår att få ut utan försök trycka in ett finger mellan kopp och slidvägg så vakumet släpper. 😅

Jag älskar min kopp! Har från menskopp.se
Hade först mellan men bytte till den stora pga mängden blod vissa dagar.
Rekommenderar att testa, jag tömmer i duschen tycker det är enklast och lätt att tvätta både kopp och mig.

Jag vet inte om det finns något speciellt tips för vilken som passar än, antar att man måste prova sig fram och se vad som fungerar bäst för en. Däremot kan jag säga att det går att räkna med att det kommer vara kladdigt otäckt och svårt innan man får in tekniken men det är bara att lära sig, har man väl lärt sig så är det superlätt och okomplicerat.

• Gilla
Reactions: tgd
Få inte panik om den är svår att få ut utan försök trycka in ett finger mellan kopp och slidvägg så vakumet släpper. 😅

Bör man vara mer bekväm med sin egen kropp och med att se mensblod för att menskopp ska fungera bra, jämfört med t. ex. tampong, eller skulle ni säga att det är på ungefär samma nivå?

Bör man vara mer bekväm med sin egen kropp och med att se mensblod för att menskopp ska fungera bra, jämfört med t. ex. tampong, eller skulle ni säga att det är på ungefär samma nivå?
Definitivt mer kladd och kropp med menskopp, men jag tycker man vänjer sig snabbt.

Har haft menskopp sedan 1999 och skulle inte vilja vara utan den. Första jag hade var ur någon sorts gummi. Men tror inte de finns längre. Den jag har nu är ur silikon och den har jag haft i 12 år nu. Blivit lite missfärgad men annars hel fortfarande. Första åren var jag ibland lite nervös över att inte få ut den, trots att jag aldrig haft några problem med det. Så jag hade piggen man klipper av lite längre. Men kom sen på att den kan skava lite och klippte av den helt.
Har hört att en del kokar den men det har jag aldrig gjort. Tvättar bara av ordentligt med tvål och varmt vatten innan den hamnar i påsen igen efter en veckas användning.
MIn 15 åring bad om en menskopp förra året och det tog henne 7 till 8 månader att vänja sig och få till det. Men nu är hon lika förtjust i den som jag.

Jag har en liten, då jag inte blöder så mycket. Tycker inte det är speciellt kladdigt? Sjukt smidigt, sätter in den på morgonen och tar ut den på kvällen, ibland glömmer jag bort att jag har mens 😁
Jag blöder mycket och tömmer typ var tredje timme i början av mensen, är kladdigt.. Men jag tycker inte att det är ett problem längre. 😅

Det ena kräver att du drar i ett snöre och kan fånga kladdet direkt i papper. Det andra kan kräva grävande med fingrar och hålla i/diska ur kladdet, så att ja det är ganska uppenbar skillnad.

Toppen med era svar, tack!

Jag förstår att det säkert är väldigt individuellt hur krångligt man tycker att det är. Bör man vara van vid att sätta in och ta ut en tampong för att testa menskopp, tycker ni, eller tror ni att det går bra att testa även om man tidigare bara använt bindor och/eller menstrosor?

Jag förstår att det säkert är väldigt individuellt hur krångligt man tycker att det är. Bör man vara van vid att sätta in och ta ut en tampong för att testa menskopp, tycker ni, eller tror ni att det går bra att testa även om man tidigare bara använt bindor och/eller menstrosor?

Skulle inte säga att man behöver vana, för det är väldigt stor skillnad 😅

Jag började med menskopp för ca 3 år sen, efter rekommendation av gyn då jag fick nån irritation down there.

Menskopp är absolut det bästa mensskyddet jag provat! Rekommenderar!

Jag tycker personligen att bindor känns mycket mer obekvämt att hantera än menskopp. Bindor funkar inte för mig heller längre annat än i nödfall, blir sjukt torr och irriterad av att det blir så instängt antar jag. Tampong känns inte bra att använda tycker jag heller. Jag har provat menstrosor också, de funkar bra och så, men sen ska man hålla på å tvätta, det slipper man med menskopp.

Om jag ska komma med nåt tips så är det väl att prova med en lite större ifall du tycker tömningen blir kladdig. Jag lyckades tappa bort min minsta, så fick byta till den större. Kände mig tveksam, men går smidigare att byta nu.

Jag kokar min efter varje mens och gärna före nästa också, vill inte riskera baskilusker!

Jag har aldrig använt tampong innan, torkade ur fullständigt de få gånger jag testade.
Har endast haft bindor innan, inga problem alls för min del. Var som sagt lite trixigt i början men man lär sig fort och vänjer sig vid det kladd som blir.

För mig är värt att ta kladdet 2-3 gånger/dygn istället för att använda upp 2 paket bindor med stor risk för läckage så jag gör något.

• Gilla
Reactions: MML
Jag började med menskopp för ca 3 år sen, efter rekommendation av gyn då jag fick nån irritation down there.

Menskopp är absolut det bästa mensskyddet jag provat! Rekommenderar!

Jag tycker personligen att bindor känns mycket mer obekvämt att hantera än menskopp. Bindor funkar inte för mig heller längre annat än i nödfall, blir sjukt torr och irriterad av att det blir så instängt antar jag. Tampong känns inte bra att använda tycker jag heller. Jag har provat menstrosor också, de funkar bra och så, men sen ska man hålla på å tvätta, det slipper man med menskopp.

Om jag ska komma med nåt tips så är det väl att prova med en lite större ifall du tycker tömningen blir kladdig. Jag lyckades tappa bort min minsta, så fick byta till den större. Kände mig tveksam, men går smidigare att byta nu.

Jag kokar min efter varje mens och gärna före nästa också, vill inte riskera baskilusker!

Apropå det här med att koka den. Jag har sett att det även finns olika rengöringsmedel, steriliseringstabletter som ska lösas upp i vatten, någon "påse" som man kan micra menskoppen i, och säkert andra alternativ som ska fungera som rengöring innan/efter mens. Är alla sådana metoder lika säkra för att sterilisera koppen, eller är att koka den det bästa och säkraste?

Har man en livmodertapp som sänker sig väldigt mycket och har lutande livmoder så fungerar i regel inte menskopp. Livmodertappen hamnar helt enkelt nedanför öppningen på menskoppen, så allt blod hamnar på sidan och kommer ut istället för att samlas upp.

Men då kan man prova Ziggycup istället, jag tycker att de är lättare att stoppa i dessutom. Den är dock inte alls lika hållbar som en vanlig menskopp, och jag fick hål i min efter typ 1-1,5 år, så jag kör med menstrosor nu då jag ändå blöder så pass lite.

• Gilla
Reactions: MML
Apropå det här med att koka den. Jag har sett att det även finns olika rengöringsmedel, steriliseringstabletter som ska lösas upp i vatten, någon "påse" som man kan micra menskoppen i, och säkert andra alternativ som ska fungera som rengöring innan/efter mens. Är alla sådana metoder lika säkra för att sterilisera koppen, eller är att koka den det bästa och säkraste?
Jag har två gånger genom åren frågat gynekolog om man behöver koka. Båda har svarat att det inte är nödvänlig. Räcker att tvätta av ordentligt med tvål och vatten. Men att det heller inte är skadligt att koka om man själv mår bättre av det. Har aldrig kokat mina under de 25 år jag haft menskopp.

Jag har haft menskopp i många år, testat lite olika (pga slarvat bort någon, köpt ny pga ful missfärgning etc). Jag har inte riklig mens och har inte fött barn så har köpt det som tillverkaren då rekommenderar.
Just nu har jag en från Lunette. Inte märkt någon skillnad egentligen. Piggen brukar jag klippa av pga skav.
Det tog några menscykler innan jag fick snurr på in- och utsättning. Jag rekommenderar heller inte att öva när man inte har mens, det är mycket svårare att få in den och ut när slemhinnan är torrare och inte lika ”mjuk” som vid mens. Så det är mitt främsta tips till en ny användare, att inte sätta in den första gången förrrän mensen har kommit. Och att om den känns när man rör sig sitter den inte rätt, för mig betyder det att jag behöver skjuta in den lite till.

Jag använder påse till micron, jätte smidigt. Tvättar koppen med tvål + vatten under veckan sen avslutar med att köra den i påsen inför att den läggs undan.
Kör även koppen i påsen innan jag använder den igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 074
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 420
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar