Madeira

Trådstartare
Jag vet att flera här på bukett använder sig av menskopp och jag undrar lite hur det fungerar och vilken modell och storlek jag ska ha? Det finns ju dom för 150:- och dom för 450:- är det någon skillnad på dom kvalitetsmässigt/ komfort?

Jag är vuxen och har inte fött barn, är det Strl M jag ska ha då? Jag förutsätter att jag är rätt normal storleksmässigt. Blöder sällan mer än att strl normal på tampong.

Vilken storlek och modell du ska ha beror helt på vilket märke du väljer, så det går inte att säga generellt, de är ju både olika breda och långa och vad som passar beror helt på individen. De olika märkena brukar ha en "mått-tabell" där man kan få en fingervisning om vad man ska välja, många återförsäljare erbjuder också någon form av rådgivning där de tipsar om vad man ska tänka på.
Sen kan man fundera på om man vill ha en hård/mjuk kopp, med eller utan tapp/knopp/ring osv, men har du inte använt kopp innan skulle jag rekommendera att ta kontakt med en återförsäljare och be om råd.
Jag har använt DivaCup i 10 år, numera har jag en Meluna Sport (en hårdare variant). Den sistnämnda var jag inte alls nöjd med i början eftersom jag tyckte att den läckte hur jag än gjorde, nu funkar det jättebra. Det är alltså inte alltid fråga om att det är fel storlek när det inte fungerar, i mitt fall var det en fråga om placering.

Med allt detta vill jag ha sagt att det kan vara lite trixigt att hitta rätt, och det är absolut värt att be om hjälp, men när man har hittat rätt så är det så värt det!

Det där med storlek är knepigt. Jag hade nog inte köpt en för 450 kr. Det finns ju inga garantier att den inte läcker. Jag hade en divacup i minsta storleken i många år, men sedan tyckte jag att den läckte. Jag blöder väl mer än snittet, kan man säga. Och då köpte jag en annan variant som också var lite större. Men den läcker också. Så inte vet jag hur man ska vara byggd och hur mycket man ska blöda för att få det att funka.. I mitt fall har jag helst trosskydd som komplement. Men jag är väldigt nöjd ändå, måste jag påpeka. Det är otroligt skönt att slippa hålla på med bindor och tampong!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 586
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama