Sv: Meloner

Min morfar har provat.
Han hade den i växthuset ute i trädgården, och jo, han fick en melon åtminstone. Inte någon bautamelon, lite större än en apelsin, räckte till honom och mormor. :D

Jag kan ju höra med honom vad han hade för odlingsknep och vidarebeforda hit! :)

om du vill prova på o odla melon så ska du skynda dig o sätta fröer, och låt den stå runt 20-23grader tills den tittat upp.

Därefter är det bäst om den får stå nånstans runt 16-20 och med mycket ljus.
Den måste stå i ett fönster som mer eller mindre har sol hela dagen. om du kan så ha även en växtlampa som komplement

Meloner vill ha varmt för att gro och de behöver ett varm och skyddat läge under sommaren, växthus, en inglasad altan eller dyl. brukar funka. Plantan blir rätt stor så den vill nog minst ha en 20 liters hink att växa i och meloner är jättetörstiga du får räkna med att vattna mycket sedan och de vill ha extra gödning. När plantan börjar blomma så ta en fin pensel och pollinera blommorna med den. Sätter den fruktämnen kan man kapa lite överflödiga kvistar så frukten får mer näring. Köp helst färdiga fröer på påse, finns t.ex en sort som heter sugar baby, det är vattenmelon. Men visst kan man chansa med kärnor man tagit ur frukt från affären, men resultatet blir inte alltid så bra och det är trist när man lagt en massa tid och så blir det inget.

Jag testade att sätta dem i kruka med plastfolie med några hål i.

Efter bara ett par dagar/vecka tog dem fart men tyvärr vart det bara rangliga långa saker som snabbt insåg att dem inte gillade mig alls:o
Saker som växer i jord brukar inte tycka om att ha mig som "mamma", men det var kul så länge det varade iaf.

Jag får nog göra ett nytt försök vid tillfälle.
Lycka till!

Det kanske blev lite för mörkt och varmt, då vill alla plantor rangla iväg..
Ju ljusare, desto varmare kan man ha det..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: sthu
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar