Mellanväggar i tegel - nackdelar?

D

drumtools

Har läst lite på forumet men inte riktigt fått grepp om detta, ni som har mellanväggar i tegel (ej leca) hur upplever ni att det är, håller de bra mot sparkar? Har ni mycket problem med att hästarna kliar sig på dessa för att det "river" skönt i svansroten eller har ni upplevt andra nackdelar?

Fördelar finns ju, är sugen på detta men tvekar inför ovanstående problem med sparkar, inte kul att fixa tegel hela tiden (!) och lappa o laga och vill inte heller ha sönder skrapade täcken eller svansar...:confused:

Kom gärna med mycket åsikter!! Tänker mig högre mellanväggar med kontaktgaller för att hästarna ska få lite mer "privatliv" :)

Alltså, nackdelar med tegel mellanväggar??

Sv: Mellanväggar i tegel - nackdelar?

Jag har murade mellanväggar i en del boxar och kommer aldrig någonsin att ha murade mellanväggar igen utan trä eller plast. De murade väggarna tar som sjutton på benen på hästarna om de sparkar och just mellanväggarna har ju en förmåga att utsättas speciellt om man har lite griniga ston vid fodringsdags. En tre åring tex sparkade av sig en sträcksena på en enda välriktad spark som tog fel.
Trä/plast ger efter och sviktar när de sparkar, sten är just sten = stenhårt och hästens ben är den svagare i kombinationen.
Hästar som gillar att skrubba sig på väggarna har inte så snygga täcken utan de ser just skrapade ut.
Nej hade jag byggt idag efter att ha erfarenheten av att ha murade väggar hade jag aldrig murat mellanväggarna.

Jag har murade mellanväggar i en del boxar och kommer aldrig någonsin att ha murade mellanväggar igen utan trä eller plast. De murade väggarna tar som sjutton på benen på hästarna om de sparkar och just mellanväggarna har ju en förmåga att utsättas speciellt om man har lite griniga ston vid fodringsdags. En tre åring tex sparkade av sig en sträcksena på en enda välriktad spark som tog fel.
Trä/plast ger efter och sviktar när de sparkar, sten är just sten = stenhårt och hästens ben är den svagare i kombinationen.
Hästar som gillar att skrubba sig på väggarna har inte så snygga täcken utan de ser just skrapade ut.
Nej hade jag byggt idag efter att ha erfarenheten av att ha murade väggar hade jag aldrig murat mellanväggarna.

Mm, precis vad jag befarar... när du säger murat så menar du tegel och inte leca? Är inte så bra på begreppen, man kanske säger mura oavsett om det är tegel eller leca....:p Åh, vill ju ha detta för att det är så snyggt...:crazy: men det känns ju inte alls bra när man tänker på säkerhetsrisken med sparkar... måste ta mig en funderare:confused:

Fler med dåliga erfarenheter?

Ja, jag hade en murad vägg innan vi byggde om stallet. Den höll på att ramla ner efter en vinter, så nej, jag gillar inte tegel. Iofs kan man armera och dona, men jag ser inga fördelar förutom att det är snyggt.

Va det inte bra gjort då eller hade någon häst sparkat sönder den? Har ändå fått uppfattningen att tegel är mycket starkare än leca och leca har vi i ett av stallen och det har väl egentligen inte varit några jättestora problem med det mer än att det bli väldigt smutsigt då det är en ljus puts på väggarna. En häst har dock kliat sönder sina täcken på de väggarna...

En häst hade sparkat sönder väggen. Nu var väl iofs väggen gjord runt andra världskriget eller nåt sånt, men hästen sparkade iaf sönder den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka