Mellanvägg

Sv: Mellanvägg

Hej!
Jag skulle rekomendera att ha kvar mellanväggen så hästen får stöd, men det vore ju bra om du kunde ha en längre bakbom så att mellanväggen kan vara sné, eller om du ha en som är halvt i plast så att hästen kan bredda ut bakbenen om den tycker att det är obehagligt att inte kunna balansera i kurvorna, har hört att vissa hästar som inte kan balansera sig själva i kurvorna tycker det är så läskigt så dom lägger sig ned i transporten :eek:

Kan tillägga att det bästa är att ha en bom bak, inte kedja eller grimskaft, förra ägaren till min häst transporterade henne med en kedja bak och när dom skulle lasta ur kunde hon ju flytta sig bak ca 1dm och eftersom hon var ganska oerfaren vad gäller lastning då, så hade hon bråttom ut och tänkte antagligen att det inte fanns ngt. därbak eftersom hon inte kände ngt. den första dm så hon backade i full fart och slog en kullerbytta över kedjan och ut ur transporten!!! :crazy:

Åka 16 mil med bara häst. Går det? ;-)
(Jag har alltid tusen andra saker med mig när jag kör hästen, hur kort resan än är.)

man får inte åka med saker lösa i släpet, tex höbalar, skåp osv måste sitta fast!

de ska va så tomt som möjligt inne i släpet..

Hej! Nu är hästen på plats. Tack för alla tips. Och så här blev det.
Vi hade mellan väggen i men stten den åt sidan baktill. Vi satte ihop kedjorna med en karbinhake och det funkade alldeles ypperligt. Han ahr som sagt aldrig blivit lastad förut, mem gick på efter typ 10 minuter. Slängde sig bara engång bakåt när vi fått upp lämmen men när han kände att det tog stop stog han som "limmad i golvet". Hoppede till några gånger innan han kom på hur man höll balansen.
När vi sedan var framme väntade han snällt tills vi var färdiga och jag bad honom backa.
Jag tror att det inte spela så stor roll om man tränat lastning och så innan. Bara man har bra kommunikation med hästen och han gör det man ber den om när han förstår vad man ber om. Det är det man ska träna på i första hand.

Vad menar du med FÅR inte? Regleras det i någon lag?
Nu binder jag förvisso fast tävlingsskåpet, men det skulle nog stå stilla i vilket fall eftersom att jag sätter hjulen "på tvären". Höbalar ligger ju där de ligger.
Om man ska kunna köra med ett tomt släp kräver det ju att man har en minibuss att sätta alla saker i, och det är det ju få som har...

Verkar idiotiskt att inte göra fast ett tävlingsskåp i transporten. Dessa är ju faktiskt ganska tunga. All last bör väl säkras på något sätt om du kör det tillsammans med en häst! Tänk om det värsta skulle vara framme och släpet kanske välter tror jag det är aningens bekvämare för hästen att slippa få ett tävlingsskåp, höbalar, hinkar mm över sig...Även vid en häftig sväng eller inbromsning!

man får väl använda sitt förnuft??

spelar ingen roll om man ställer ett skåp på tvären, en kraftig inbromsning o de har vält. höbalar flyttas oxå vid en bromsning, skulle du åka av vägen o allt börjar flyga runt inne i transporten kan du ju tänka själv va som händer. räcker ju o fara i diket med bara häst??

finns ju en anledning till att man inte ska ha saker lösa i bilen?? hallå?

bind fast!!

sen kan man köra hur lugnt som helst o vara hur försiktig som helst, kan alltid hända saker, älgar, andra bilister som gör knepiga omkörningar, bil, inkl transport måste därför tåla en "enkel" hård inbromsning utan att lösa saker ska ramla omkull!!!

Har hört att man måste använda lädergrimma för att få ut på försäkringen ifall det händer nå. Stämmer detta någon som vet?

Kan bero på att om en olycka händer så går lädergrimman sönder och hästen blir inte sönder bränd, det kan bli riktigt otäcka sår av en "vanlig" grimma.

allan skrev:
Kan bero på att om en olycka händer så går lädergrimman sönder och hästen blir inte sönder bränd, det kan bli riktigt otäcka sår av en "vanlig" grimma.

Det är det jag oxå har hört.
Myt det kan det vara, fast sen finns det ju sunt förnuft oxå. Och vad det säger mig att lädergrimma är bäst vid transsport men alla tycker olika. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 939
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama