mellanschnauzern

U

Uddatyp

hur är dom hundarna? har hört lika mycket bra som dåligt.

jag är ute efter en hund som ja kan träna med och ut o springa med och som kan följa med till stallet och vill följa med ut när ja rider..jag är ganska så aktiv själv och gillar att va ute på långpromenader.

hade en kompis som hade en mellanschnauzer som första hund, dom va inte speciellt aktiva eller så och bodde i en lägenhet och den hunden va helt underbar..mot både vovvar och människor..

men så har ja hört att dom är så extrema? att dom kräver extremt mycket av sin ägare och behöver tränas mycke och att dom är nervösa och lite stressade och väldigt envisa och ljudkänsliga och att dom har många sjukdomar osv.

så nu blev ja ju genast lite osäker..jag har bara läst bra om den rasen, och att dom är friska hundar o så..men att dom är en aktiv ras som behöver träning men de är ju de ja vill..däremot så vill ja ju inte ha en hund som är nervöst lagd och stressar upp sej för minsta lilla..dom hundarna på kenneln ja va o hälsa på va helt underbara..gick lösa ute och va helt underbara helt enkelt..positiva och glada.

vad ja har sett på "mannen som talar med hundar" på tv så hänger ju hundens nervositet och osäkerhet helt på ägaren..sånna hundar blir ju som förbytta när han vart där..så även om rasen skulle va nervös o så så hänger de väl endå på ägaren?

så hjälp..vad ska ja göra? är de bättre att leta efter en annan ras?

Sv: mellanschnauzern

vad ja har sett på "mannen som talar med hundar" på tv så hänger ju hundens nervositet och osäkerhet helt på ägaren..sånna hundar blir ju som förbytta när han vart där..så även om rasen skulle va nervös o så så hänger de väl endå på ägaren?

det är inte helt sant. nervkonstitutionen är som den är, vi kan inte gå in och ändra på en levande hunds genetik. däremot kan man påverka hur mycket som syns.

schnauzern är en väldigt trevlig ras. lagom aktiv och lagom storlek. hanarna kan vara lite hanhundsaggressiva, men PMa Grana, hon har bättre koll än jag på det där.

ok..

tänkte att vovvar är som hästar..att fullblod är mer nerviga än kallbloden men att de beror på ägaren vad man gör den till...att ett nervigt fullblod kan ju bli lika trygg som nån annan..

Jag har alltid hört att både dvärgen och riesen är mycket lättare att ha att göra med än mellan,dom är lite hårdare!
Har själv en underbar risen,och har haft riesen i 24 år..

Jag har alltid hört att både dvärgen och riesen är mycket lättare att ha att göra med än mellan,dom är lite hårdare!

Stämmer mycket bra, både dvärg och riesen är bättre mentalt än vanlig schnauzer. Nu inte sagt att de är dåliga i mentalitet, men som sagt, sämre än de andra två storlekarna. Lite mer stressade, lite skälligare, lite emr av allt. Givetvis varierar detta också mellan individer, men generellt sätt är de lite vekare i skallen.

Kollade själv på mellanstorleken först när jag skulle skaffa en ny ras, men det var till stor del pga när jag läste och lärde mig mer om dess "sämre huvud" som jag istället valde den underbara dvärgschnauzern, som verkligen är en aktiv och arbetande hund :love:. Jag tror inte du kommer ha några problem att få en dvärg att hänga med på allt du vill göra, och lite till!

Kan ju säga att jag kollade på riesen också, men de föll bort pga dess inte så lägenhetsvänliga storlek ;). Får bli en sån när jag fyller 40 och har en stor gård :D

/MosterMia, fantstiskt nöjd ägare till sin första dvärgschnauzer

dkl.

dvärgschnauzern är för liten..vill ha en större typ mellan, riesen är alldeles för stor..
vill ha en svart..har hört att dom är lite mildare än p/s?

men om man kollar vad kenneln har för typ av hundar..alltså om man ser på föräldrar och kollar hur dom är psykiskt o så..om dom hundarna är bra i psyket o trevliga så då borde väl valparna också ärva de..?

att dom kräver mycke träning o så gör inget eftersom de är de jag vill..men som sagt så vill ja inte ha någon nervös/stressad vovve.

Att schnauzern skulle vara sämte mentalt tycker iaf inte jag stämmer ( nu var det ju några år sedan jag hade schnauzer ) men jag har ändå lite inblick i rasen, dock håller jag med om att det är den med "hårdast" psyke av de tre schnauzervarianterna ( tycker egentligen inte man kan räkna in riesen när man jämför raserna, men det är kanske en annan diskussion ?)

Till ts:

psst det heter inte mellanschnauzer längre utan kort och gott schnauzer !

Jag har haft en schnauzertik p&s och hon var dessvärre inte riktigt trygg mentalt. Hon var helt underbar mot oss inom familjen men mot andra människor var hon ignorerande. Det fungerade så länge vi passade henne när vi hade främmande och liknande. Men blev hon trängd kunde hon bli farlig...det hände att hon gjorde utfall speciellt om hon stod bunden. Redan som unghund märkte vi att hon hade svårt för det sociala med både andra hundar och människor. Hon blev osäker och rädd. Man kan ju tro att hon hade blivit skrämd för något när hon var valp, men så vitt vi vet så ska hon inte ha blivit det. Vi försökte verkligen med allt, och var alltid noga med att säga till vuxna och barn att de helt skulle låta henne vara. Men trots det så var vi tvungna att vara på vår vakt. Ja hur som helst så valde vi faktiskt att ta bort henne vid 7 års ålder INNAN det hände något.

Därefter köpte vi en dvärgschnauzer och hoppades då att den skulle bli allt det där som Ronja inte var..och det var han och mer där till! Socialare och trevligare kille får man leta efter! :love: Dessutom så växte han på tok för mycket och är väl typ 40cm istället för de max 35cm som de får lov att vara. Han är alltså mitt emellan dvärg- och schnauzer. Perfekt tyckte vi som egentligen ville ha storleken som en schnauzer men det mentala och sociala som ofta dvärgarna har! Han är det alltid fart i och hänger med när vi är ute i skogen och galopperar med hästarna..

Nu har jag och min sambo dessutom köpt en alldeles egen liten dvärg, och hoppas att han blir lika underbar mentalt som Romeo är. Dessvärre är han en ganska liten valp så förmodligen blir han ingen överhöjdare. Men..jag ska vattna honom ordentligt så att han växer! :)

Ja nu har jag iaf berättat om mina erfarenheter av schnauzern...vi kan ju faktiskt också haft otur. För man vill ju inte gärna dra alla över en kant. Ett annat alternativ för dig hade ju kanske varit att leta efter en dvärg med STORA föräldrar och hoppas att den växer över..såvida du inte har tänkt att använda den till utställning eller avel. :idea:

Schnauzern är en utmärkt hund om du vill träna och vara aktiv. Mentaliteten var lite si och så för en del år sedan men jag tycker att det har hänt jätte mycket på den fronten på senare tid. Förr kunde en del schnauzrar tendera att bli lite vassa, idag tycker jag att de allr flesta är väldigt trevliga individer. Men se till att träffa föräldrarna till den valp du köper, se till att de är mh testade och har godkänt på skotten.

Att de skulle vara skälligare än dvärgschnauzern håller jag verkligen inte med om. Men det är en varnande vakthund så skallet har den i sig, dock inte onormalt mycket.

Den har mer skärpa än dvärgrna och samtidigt men mera motor. Skulle själv kunna tänka mig en till schnauzer ngn gång i framtiden, dock så passar dvärgrna bättre in i mitt liv just nu.

Men som tidigare nämnts, PM:a Grana!

Att schnauzern skulle vara sämte mentalt tycker iaf inte jag stämmer ( nu var det ju några år sedan jag hade schnauzer ) men jag har ändå lite inblick i rasen, dock håller jag med om att det är den med "hårdast" psyke av de tre schnauzervarianterna ( tycker egentligen inte man kan räkna in riesen när man jämför raserna, men det är kanske en annan diskussion ?)

Till ts:

psst det heter inte mellanschnauzer längre utan kort och gott schnauzer !

Varför bör man egentligen inte räkna in riesen till dom övriga ?

Jag känner inte alls igen beskrivningen av schnauzer-mentaliteten. Vår schnauzer är helt fantastisk mentalt.Stabil, lugn i alla miljöer, älskar barn och andra människor. Skäller endast när han vaktar huset och slutar genast när man säger till. På nyårsafton 1999-2000 stod han med tassarna på fönsterblecket och tittade på fyrverkerierna över riddarfjärden - inte så skotträdd alltså ;)
Han är inte helt förtjust i andra hanhundar och vi hade lite svårt med inkallningen när han var yngre men annars är han verkligen en superhund!

Jag umgås nästan dagligen med svarta Schnauzer(sk.mellan).
Har gjort det i över 8-år.
Härliga hundar och inte alls nerviga eller tråkiga, inte alls lika skälliga som de mindre.
Men, det är en gryt och råtthund, så de leker precis likadant som mina hundar.

Att jämföra med Riesen som är en brukshund tycker jag är fel.

Jag kan inte heller jämföra Peppar/salt och svarta, eftersom jag aldrig har umgåtts med P/S på samma vis.

En som kan massor av denna ras och träning är Ida. Hon har en hund från min kompis och även en boxer.

Hon har en egen hemsida med sina kurser.

www.dinhundochdu.se

Därför att Riesen är väldigt lite besläktad med dvärgen och schnauzern..

Riesen hette ju från början Münchenerhund och den hade vissa likheter med dåtidens mellanschnauzer ( bla skägg & sträv päls )

Men medan Schnauzern var råttjägare så var Riesen (Münchenerhund) boskapsdrivare ...

Sedan blandades troligen både schnauzern och även Grand Danois in för att få fram dagens Riesen..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 379
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka