Mellanrum rumpa - svängel

E

Egonson

Hur långt har ni mellan hästens bakben och svängeln? Har läst 50 cm, räcker det? Skulle tippa att jag har omkring 85 cm nu men linorna räcker faktiskt inte riktigt till (fattas omkring 10-15 cm till yttersta hålet, fick göra nya hål längre ut på draglinan som nödlösning när vi skulle iväg i går..)
Är dock rädd att hon ska slå i när hon går om jag spänner för henne längre bak, eller det kanske hon inte gör ändå? Svängeln sitter ju ovanför hasorna liksom.

Sv: Mellanrum rumpa - svängel

50 cm är typ minsta mellan svängel o häst, har läst det när det gäller maraton körning/tävling. Där man gärna har vadderade svänglar, ant ifall hästen skulle slå i då ekipaget måste vara kort för att kunna svänga snabbt :crazy:

Så längre gör inte så mkt på större hästar (inte så avancerade ekipage :D) hos ponnyer kan det nog vara runt 50.

Jag har för tillfället ingen bra vagn alls och selarna är inte kompletta, samt har mkt jobb...
:mad: på mig själv att jag inte hinner med mer just nu :crazy: ...

Men om svängeln sitter 10-15 cm från backen som det gör på min ponnyvagn bör det vara en bit mellan då det finns större risk att hovarna slår i :eek: (Måste få tag på nån vettig svetskunnig med tålamod :angel: så jag får göra om den vagnen...)

På millitär"-rockarden är skaklarna långa men på hjulräffsan är de korta (hästens hovar kan gå en bit under räffsan och svängel o skaklar sitter i bakknäets höjd) då hjulen är stora, den blir likt en gigg (skön att köra med om den inte vore 3 m bred och (för mig) har störande skrammlande metall pinnar bak :D)

/L

Jag har läst att ett gammalt mått mellan hästens has och närmaste delen på vagnen (svängeln i ditt fall) skulle vara hästens mankhöjd som överstiger 1 m. Alltså, hästen är 1.65, då ska det vara 65 cm emellan.
Som _L_ säger, 50 cm är minsta tillåtna mått vid tävlingskörning.

Lotta

Okej.. Min häst är 151 cm. Fast hon tar ganska långa kliv. Fast 65 cm kanske hade varit lagom?
Hm, svårt :p
På min vagn är det eg. lite långa skaklar (tror de är 2,10 m men minns inte riktigt) och de är ändå kortade 20 cm nu från innan.. Så innan satt man rätt långt bakom hästen :D
Så draglinorna fick jag som sagt göra nya hål i för dom räckte inte fram till bröstan riktigt annars (blev för hårt spännt då så hela vagnen åkte liksom fram).

Vi ska nog fixa en större/längre typ maratonögla på skaklarna i stället för de små stopparna jag har nu, så kan skaklarna röra sig mera fritt, fram-tillbaka i fästet och så blir mellanrummet lättare att justera. Tror ni det skulle funka?
Skaklarna sticker inte fram någonting extra alls av skaklarna framför däckeln utan det är själva änden precis som ligger i fästena.

Senast ändrad av en moderator:

Sambon fick tag på en begagnad Troed Hansson vagn. Hennes häst är i D-ponnystorlek, så vi tyckte vi hamnade så nära hästen, ska man verkligen få rum att galoppera. Pratade en del med Troed (oerhört trevlig och hjälpsam), då det var en del å fixa med vagnen, men en underbart vig vagn att köra:rofl: Han sa att internationellt sett så är 50cm ett vedertaget mått för storhäst, man har i princip svansen över kuskbocken:eek:

men om "hästen" bara är 85cm i manken då? :crazy:
kanske inte fanns såna då uttrycket myntades...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka