Mellan sula och hov??

M

Madde71

Ni som har stor erfarenhet av att rida med sulor, vad har ni mellan sula och hov??? Jag vill gärna veta exakt märke på ev silikon eller liknande. Vilka typer av sulor använder ni? och varför?

Sv: Mellan sula och hov??

Det finns något speciellt sulinlägg som inte är silikon som man kan ha mellan sulan och hoven.
Ska fråga vad den egentligen heter, men det var som fuktiga stycken som var förpackade i väl tillslutna förpackningar som hovlagaren tog fram och packade innan sulan lades på. Detta höll hoven fräsh innanför sulan.

Jag har träffat på hovslagare som inte lägger mellan nånting och det gillade jag INTE.
När skon kom av var det grus sörja under sulan och hovven luktade mycket illa... :mad:
Det blev utan sulor i fortsättningen.

Den hovslagare jag anlitat sen i höstas la tjärpasta mellan. Tydligen mycket enklare att få på plats än tjärdrev men apsolut lika bra.
När sulan kom av så var hovven jättefin och såg och luktade som vanligt. (Bortsett från tjärlukten förstås ;)).

/Linnea

Jag eller rättare sagt min hovslagare använder bara Sole Pack (ev Pak) inte säker på stavning.
Det har jag haft de sista 6 åren. Hoven och strålen är kanon fin efter en hel säsong.

Jag har träffat på hovslagare som inte lägger mellan nånting och det gillade jag INTE.
När skon kom av var det grus sörja under sulan och hovven luktade mycket illa... :mad:
Det blev utan sulor i fortsättningen.

Så var det för mig med då jag testade sulor för första gången i höstas....och därför måste jag veta vad jag ska ha emellan så jag kan säga till om det! Tack för tipsen!
Hur dyrt är Sole Pak?

Jag har i och för sig inte haft sulor på mer än en skoperiod i taget. Hovarna har inte tagit stryk av det, trots att vi inte lagt nåt emellan.
Jag tycker att ett par vita, ganska hårda, tunna plastsulor är de som fungerat bäst.

Jag eller rättare sagt min hovslagare använder bara Sole Pack (ev Pak) inte säker på stavning.
Det har jag haft de sista 6 åren. Hoven och strålen är kanon fin efter en hel säsong.

Det var den jag var ute efter...

Min hovslagare tycker att det är det bästa att ha innanför sulan.

Jag har också goda erfarenheter av Sole Pack från Hawthorne's. Vet inte vad det kostar, det är min hovslagare som använder det. Det är som en fast lera som man trycker i strålfårorna innan man lägger på sula och sko.

solepack.gif

http://www.hawthorne-products.com/Catalog/sole%20pack%20hoof%20packing%20application%20information.htm

Återanvänder du sulorna eller köper du nya varje skoning?

(Fy detta med sulor är helt nytt för mig men vill inte råka ut för en sån miss som förra årets nybygget då hästen åkte ut på grund av stentramp och var såå fräsch i övrigt. Och sedan helt ohallt dan efter...)

Ngn som har erfarenhet av att använda Equi-Pak (sk black padding) utan sulor, som man kan kratsa ur dagen efter????

Sulorna brukar räcka flera skoperioder.

Det känns mycket lugnare för mig att ha sulor på. Har man lagt åratal med träning och massa pengar så är det inte så skoj med stentramp, som så lätt kan undvikas med sulor.

Nu har jag skott med sulor till Sämsholm, men jag kommer antagligen att plocka bort dom direkt efter tävlingen, för att sedan sätta dit dom till nästa tävling.

Jag har åkt ut på två tävlingar på grund av stentramp. Därför kommer bägge mina få gå med sulor på.
Kanske onödigt kanske nödvändigt? Jag vågar inte chansa. Det kostar för mycket att åka ut på grund av en sak man har kunnat påverka själv.

Annars önskar jag att mina slapp sulorna, men den dagen får vänta tills tävlandet är över.

Jag kör med samma sulor rakt igenom tävlings säsongen.
Svin dyra Competions Pads och Sole Pack används endast och har inte haft något strul med det.
Zodiac har en benägenhet att kila fast det största stenbumlingarna som finns på vägen och sedan hoppa vidare på 3 ben om man inte förhindrar detta genom sulor. De sitter som berg kan jag säga!!
Min förra tävlings häst Gilisha fick ibland som små blödningar i sulan när hon hetsade upp sej på tävling och därmed fick hårdare nedslag i backen. Detta avhjälptes också med sulor.
Se det positivt Madde,du slipper kratsa hovarna;)

Haha, jag hade tänkt att börja med sulor fram. Har du alltid kört med sulor runt om?

Hej gott folk, börjar ni ladda för årets tävlingar? Kan meddela att det är mindre makadam i Björkvik i år. Många anmälningar!!
Jag har en kompis som är hovslagare som har hjälpt mången hovöm tävlingshäst, fråga honom. Jag har sett en häst som han hjälpt som hade nån svart ävja i hoven som fick hästen att dansa fram utan stentramp. www.pinge.eu , där finns olika kontaktvägar inklusive ett frågeforum om hovar.

Nej faktiskt inte. Förra säsongen var första gången jag hade sulor bak också annars har de alltid varit bara på framhovarna.
Men de kan ju trampa på sten med bakhovarna med så jag slog till på sulor runt om.
Det fungerade bra.
Pröva med bara fram först.

Jag använder ofta equipack på Lawrence. Han hovtillväxt är långsam så jag vill inte använda sulor på grund av den ökade risken att tappa sko (och hovvägg).
Första gången jag provade fyllde jag i så mycket som det fanns plats. Det var inte bra. Han blev mer öm än om han varit utan.
Senare har jag på många ritter lagt ett lager på 6-7 mm. Det har skyddat bra men oftast bara suttit kvar halva ritten trots att jag rengjort noga etc. Det har fungerat ganska bra, han tål enstaka stentramp. Så skydd halva ritten har räckt.

Ni som har stor erfarenhet av att rida med sulor, vad har ni mellan sula och hov??? Jag vill gärna veta exakt märke på ev silikon eller liknande. Vilka typer av sulor använder ni? och varför?

Jag använder inget mellan hov och sula. Ordentlig rengörning av hovens sula, med kniv och sedan gnida in hoven med jodopax och så en vanlig svart sula har fungerat för mig. Inget skit brukar komma emellan. Jag undviker dock sula i det längsta och har insett att det är mycket olika hur olika hästar har behov av sula. Idealet är en oöm hov som inte behöver det oavsett underlag. En häst som även kan ta stentramp utan problem. Har dock bara haft en häst som klarat det och däremellan olika nivåer av hovömhet.

En ritt som skall gå i ett högt tempo där det rekommenderas sulor, skulle jag dock alltid sula.

Men så lite "grejs" som möjligt mellan hov och sula anser jag.

Hälsning Maja

Jag undviker dock sula i det längsta och har insett att det är mycket olika hur olika hästar har behov av sula. Idealet är en oöm hov som inte behöver det oavsett underlag. En häst som även kan ta stentramp utan problem.

Hälsning Maja

Har också resonerat som du, men banorna har blivit mkt stenigare än för ett par år sedan tycker jag... Även hemma där jag tränar har de lagt ut mer grus på grusvägarna. Red nu Björkvik med sulor runt om och sole pack emellan. Fungerade bra och jag är glad att jag ahde sulor! Såg flera andra som hade problem med stenar som kilade fast.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 127
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar