mellan hindrena?!

L

Lonely

1. Vad har ni för sits på olika hinder och mellan hindrena?
2. Hur tänker ni när ni rider an på ett hinder..och mellan hindrena?
3. Hur tänker ni när ni går igenom en bana?

:banana:

Sv: mellan hindrena?!

Lonely skrev:

~jag sitter ner mot varje hinder
~jag tänker inte jag bara gör!
~jag tänker igenom banan en gång och sedan rider jag!
det är vad jag tänker!!! hehehe ;)
/// Mahogney

Rider tyvärr allderles för olika på träning och tävling. Blir för nervös och "glömmer" vad jag ska göra, men med lite mer rutin blir det nog bra!

på träning
Sitter, tar igenom många förhållningar för att hålla kvar honom i ett bra tempo
förhållningar förhållningar, är det bra tempo? lyssnar han? ligger vi rätt?
-

på tävling
1. står tydligen i lätt sits, dumt som fan för det blir mycket svårare att hålla bra tempo då tycker jag. Förnekade att jag stog i lätt sits utan hävdade att jag satt ner ända tills jag blev överbevisad på film :o
2. Tänker inte alls, bara styr. Tur att man har en häst som tänker rätt mycket själv.
3. mestadels försöker jag bara memorera banan, det kan vara en utmaning nog. Men när jag går tillsammans med tränaren är det hur hindrena ligger ur de olika svängarna, vilka svängar som är tvära och att jag måste ta förhållningar på längre galoppsräckor för att hålla ihop galoppen

1. Vad har ni för sits på olika hinder och mellan hindrena? Står i lättsits innan och mellan hinderna så mycket jag kan, kommer dock av mig ibland och sätter mig ner av vana, men står så mycket jag jag kan.

2. Hur tänker ni när ni rider an på ett hinder..och mellan hindrena? Tänker inte så mycket. Typ bara någonstans halvt undermedvetet: håll om, slappna av och stå upp.

3. Hur tänker ni när ni går igenom en bana? tänker bara på hindernas ordningsföljd om det är det du menar. Har hyfsat lätt för att komma ihåg banor och sånt så jag tänker inte så mycket. kanske bara om det är någonstans man speciellt måste hålla ut eller vända tidigt eller nåt sånt.

1. Vad har ni för sits på olika hinder och mellan hindrena? lättsits över :D....sitter mest ner för tillfället, annars blir det gärna terränggalopp å de går fooooort......
2. Hur tänker ni när ni rider an på ett hinder..och mellan hindrena? försöker å komma ihåg å styra på rätt hinder bara, tänker inte så mkt, rider på känsla bara......å ibland tänker ja på va min tränare skulle säga....brukar nämligen oftast veta vad hon skulle sagt :angel:
3. Hur tänker ni när ni går igenom en bana? tittar på vilka svängar man måste rida extra noga i, vilka hinder som står lite klurigt, vilka avstånd de e i kombinationer...bryr mej inte så mkt om de längre avstånden...vet att de ändå blir ett galoppsprång mindre :angel:

Lonely skrev:

Det beror på. Brukar oftast sitta ner för att stödja hästen, men om den är lydig så rullar jag mest på. beror på häst.

Tja, ofta har jag fullt upp med att komma ihåg banan. Men jag brukar tänka på avstånden och kortar eller länger. Är rätt fokoserad.

Hur jag ska rida. Och hur hästen kommer reagera. Sen ska man ju lära sig banan ;). En fördel om man startar liite senare.

tio tecken

1. Vad har ni för sits på olika hinder och mellan hindrena? Lättsits över hindrena och 3-punktssits (?) under resten av banan.
2. Hur tänker ni när ni rider an på ett hinder..och mellan hindrena? Räknar galoppsprång mellan och håller om ordentligt precis innan hindret.
3. Hur tänker ni när ni går igenom en bana? Räknar galoppsprång, tänker på om det är något hinder jag måste se till att han inte tittar för mkt på och annat sånt. :D

Hej!

Försöker att stå i lätt sits mellan hindren och sätter mig ner djupt några galoppsprång före varje hindet för att kunna hålla om ordentligt.

Jag räknar galoppsprång om det är relaterade avstånd. Planerar ofta hela banan från start till mål också medans jag rider. Försöker alltid lägga hästen rätt vid varje språng, håller om, taxerar, håller rätt galopp osv.

Lär mig hinderföljden, stegar mellan hinder vid relaterade avstånd, kollan svängar osv. Omhoppningsbanan planeras noggrannare än grundomgången i fråga om vägval!

1. Vad har ni för sits på olika hinder och mellan hindrena? Jag sitter ner, sträcker upp mig och håller om med benen mellan hindrena, Lite skillnad om jag rider terräng om det tex är vattenhinder eller drop osv..
2. Hur tänker ni när ni rider an på ett hinder..och mellan hindrena? Att våga vänta, ligg kvar och vara lugn när jag rider an och så hoppa, förhållningar, så dom går igenom. Se och komma ihåg vägen!
3. Hur tänker ni när ni går igenom en bana? Hur jag ska rida :smirk: Nej men om det är några snäva svängar, är det kortare avstånd brukar jag stega, men vi är ju inte på den nivån än att det har så stor betydelse, så det är mest att stega 7.20 i kombinationen.. annars är det ju oftast icke relaterade avstånd.
och eftersom jag har unghäst så får jag ju inte gå någon omhoppning heller, men när jag hade vuxen häst så kollade jag ju svängar o så där, vart man kunde tjäna tid osv.

Senast ändrad:

Sitter alltid ner is sadlen rätta upp mig.

Rätta upp mig, få kontrol på hästen mot hindret. Driva mycket och holla en stadig tygel

Inte så mycket, tittar på vad som kan vara lite "Tittigt"

Min häst är stark och har en tendens av att sringa och är ganska tittig så det är mycket att tänka på...

Mellan hindrena sitter jag ner med axlarna lite frammåtlutade. Innan hindrena sätter jag mig lite djupare håller om med bena " lite pulserande drivning". Vågar vänta på hindret och försöker att inte "hetsa". ger sen mjuk eftergift mot hästens mun (annars tar han ner bekbena och kasnke river). efter hindret väntar jag tills hästen landat ordentligt innan jag smalar upp och rider an mot nästa.

2. Hur tänker ni när ni rider an på ett hinder..och mellan hindrena? "Våga vänta", pulserande drivning,mjuka fingrar, sitter ner, lugnar ner hästen, räknar "ett, två HOPP" i huvudet.

De exakta vägarna jag ska rida tax: " här måste jag hålla ut till väggen så vi kommer rätt på oxern" osv. Hur många språng det är mellan. Vart jag måste hålla ihop han lite extra om det tex är nåt "titthinder". Vart han kan titta lite extra, vart jag måste driva mkt. jag går igenom ALLT! :D

jag står faktiskt väldigt mkt i halvlättsits mellan hindrena, men sätter mig ner och får ihop henne dem sista tre stegen.

mellan hindrena tänker jag inte alls :crazy: det händer mer automatiskt nu för tiden :d om det inte är något speciellt.

När jag går banan tänker jag på hur jag ska rida, vart jag ska rida för att få bra och schysta språng, (snabbast vägar i tidshopopningar med så klart) avstånden så klart och om det är något "lurigt" hinder, min häst verkar nämligen ha lite problem med natur färgade hinder inne och gröna ute på gräs, så jag måste visa dessa....

stå i ganska lätt sits på längre galoppsträckor sätter mig ner några galoppsprång före hindret

2. Hur tänker ni när ni rider an på ett hinder..och mellan hindrena? Tänker på takten, och på att vara mjuk och hålla om med skänkeln...

Försöker se vilka hinder som uppfattas som att de kommer snabbt, kollar avstånden i kompbationer/linjer och kollar vart jag måste tänka på att hålla ut vägar och vart jag i omhoppnignen kan tjäna tid...

Senast ändrad:

De flesta sitter alltid ner på hästen mellan hindrena, eftersom det är enklare att se avståndet. Malin Baryard står nästan alltid upp, hon e duktig på sånt, bra balans å känsla!

1. Vad har ni för sits på olika hinder och mellan hindrena? Försöker ha så lätt som möjligt..sitter ner de sista sprången innan
Tänker på hur jag ska rida, vilket hinder som jag har här nest. När jag rider an mot ett hinder så kollar jag in avståndet klart.
Hur jag ska svänga och rida mellan.

- Tre punkt innan alla hinder, något djupare på räcken. Mellan hindren två punkt och galopperar på på långa sträckor, tre punkt på kortare sträckor.
- I anridningen tänker jag inte så mycket, det ligger i ryggmärgen vid det här laget. Mellan hindrena tänker jag på det jag har funderat på innan. Rätt galopp och allt, fast de behöver jag så sällan tänka på att det knappt finns längre... :angel:
- Tänker massor innan. Tänker på att svänga med ytterhjälper och på distanserna. Sen var man kan tjäna tid i omhoppning och så.

Lonely skrev:
2. Hur tänker ni när ni rider an på ett hinder..och mellan hindrena? 3. Hur tänker ni när ni går igenom en bana?

1. mellan hindrena sitter ja ner o lutar mej inte en mm framåt, då blir stopp.
2. Tänker inte alls.
3. Kommer ihåg placeringen och ordningsföljden och färgerna sedan finns avstånden i bakhuvudet.

Det beror helt o hållet på vad ja rider för häst...
Brukar sitta ner mellan hindren iaf, kan hända att ja står upp mot vissa hinder, men inte ofta...

När ja rider an mot hinder vet ja inte vad ja tänker..
möjligtvis: shit nu kraschar vi... ;) el nu river/vägrar hon.. haha...
är inte så bra på avstånd o sånt (beroende på vilken häst ja rider.. vissa är ju lätta att korta/länga medan det inte spelar nån roll på andra..)

När ja går en bana försöker ja bara memorera den ui huvet... Bestämma vilken väg ja ska rida o så..
är som sagt inte så bra på avståndsbedömningar så sånt skiter ja i :p
sitter ju inte o rider i eliten heller.. :p

1) En mjuk lätt SITS.
2) Kan inte förklara, rider på känsla och instinkt
3) Lär mig ordningen på hindrena, sen går allt av sig själv! Kan inte rida som tex: nästa linje ska det vara 6 korta språng.... Då går allt åt h..vete... :angel:
Jag rider bara på känsla på tävling och har blivit utskälld X antal ggr av mina tränare när de sett mig promenera banan totalt ofokuserad, lyssna på musik, gå runt och snacka me min skötare etc. :smirk:
Totalt vidrigt om man jämför med hur man ska göra men ingen är perfekt :devil:
(jag är rätt nära dock) :angel: ;) :D :cool:

Jag sitter ner.

1.Jag sitter ner.
2.Hur ska jag rida an detta hindret, för att klara det? (tempo m.m.)
3.jag kollar vart ungefär avsprångspunkten är, hur jag ska rida banan, bestämmer mig för hur jag ska rida an hindret osv..

Senast ändrad av en moderator:

1. jag sitter om det e ganska låga hinnder typ upptill 60-70 men annars står jag i lätt sits
2.melllan hindrerna tänker jag vilket hinder jag ska hoppa och det efter det
3.vilka väggar jag ska ta, hinder ordningen och hur jag ska komma mot hindret

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.