Melassfri betfor

Centaur

Trådstartare
Vet att det finns men har aldrig sett det här i Sverige. Finns det och isf vad heter det? Någon som ger det?

Häller nu av vattnet på betforn för att få bort en del melass men vore ju smidigare om det fanns helt utan melass att köpa.

Sv: Melassfri betfor

Doddson & Horrel (eller ngt liknande) har en melassfri betfor som heter Kwick-Beet :)

Finns en som heter Speedy Beat också annat fabrikat men ungefär samma produkt.

har du någon aning om vem som säljer den? eller är det ett oberoende märke som kan finnas lite här och var?

Vi använder Speedi-Beet. Funkar superbra, blöts igenom helt på bara 10-15 minuter så det är kanonbra på sommaren.
Det är superdrygt, suger åt sig upp till 5 gånger sin egen vikt i vatten.

Det står om det här.
http://www.britishhorsefeeds.com/

Här finns en lista på åf. som säkert kan ta hem S-B.
http://www.caseyfoder.se/

Senast ändrad av en moderator:

Vi använder Speedi-Beet. Funkar superbra, blöts igenom helt på bara 10-15 minuter så det är kanonbra på sommaren.
Det är superdrygt, suger åt sig upp till 5 gånger sin egen vikt i vatten.

Det står om det här.
http://www.britishhorsefeeds.com/

Här finns en lista på åf. som säkert kan ta hem S-B.
http://www.caseyfoder.se/

Jag är väl lite trög, men jag fattar inte varför det är superdrygt?

Eller menar du att det räcker länge som lite godis att blanda medicin i tex?

Det innehåller ju inte mer näring för att det kan suga upp fem gånger sin egen vikt vatten, så om man använder det som foder måste man ju ta hänsyn till näringsinnehållet, inte till hur mycket vatten det suger upp. Näringsinnehållet skiljer sig inte så mycket från betfor har jag för mig, i varje fall inte så att det motiverar priset! Men det är ju min åsikt!

Senast ändrad:

Jag menade bara att en säck räcker länge :p Jag skrev lite dumt ser jag, jag menar såklart inte att det blir mer näring men det blir stor volym på maten.. Typ.

Vi ger det att blanda annat i och lite för att det är bra för magen.
Och just för att den är melassfri, vilket har förbättrat min hästs rasp något otroligt mycket sedan vi tog bort allt melassfoder.

Speedi-Beet
12,4 MJ
10% smrp per kg (100 g..?)

Betfor
11,2 MJ
60 g smrp per kg

ingen här i närheten...:(

ska man skicka efter det så kommer det ju kosta en förmögenhet! :crazy:

Jag fodrar också med Speedy-beet och är nöjd, hästarna tycker inte det är lika gott som vanligt betfor iofs, och så sväller det som sagt mera än betfor + att det inte behöver ligga i blöt så länge.

Jag började fodra med det efter att min ena häst fått ett fånganfall.

har du kollat båda sorterna? D&H brukar ju finnas lite överallt.

jag har en fånghäst så vill inte ha mer socker än nödvändigt. men verkar som jag får fortsätta "tvätta" den eftersom det inte finns några åf i närheten...

*kl*

Jag är också på jakt efter Speedy-Beet och söker en återförsäljare i nordöstra Skåne. Någon som vet var det finns att få tag i? Jag har tittat på länken ovan med åf, men hittar ingen där som är i närheten. Tänkte att den kanske inte är komplett eller helt uppdaterad och att det kanke finns någon i närheten!

I Vessigebro finns en återförsäljare, men det är ju Halland, de kanske vet om det finns återförsäljare närmare dig. Priset är 185 kr / 20 kg enligt deras hemsida. Googla på speedi beet för att hitta sidan!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar