Melassfri B-vitamin

Sv: Melassfri B-vitamin

Rent spontant så har ju din häst redan talat om för dig vad den inte tål att stoppa i sig.

Välkommen in i gänget "vi som inte tillhör normaliteten" :D som ofta blir missförstådda och ibland även trampade på och många gånger ifrågasatta.

Skickar PM sen för när man väl börjar så blir det långa historier. Känner dock igen MYCKET av det du beskriver.

SFB innehåller ju sockerråvara men det står inget var ifrån det är taget. Skickade iväg en förfrågan till dem igår och hoppas få svar, SFB var med på listan över produkter.

Det här låter exakt som min häst!
Hon tål varken Shy Feeder eller lucernhack med melass i.

Så ja - det kan antagligen vara en del i ditt problem med hästen.

Min häst blir dålig av för mycket melass. Samt spannmål. Jag har däremot märkt att han mår bättre om man ger kalorier som kommer av fett. Tex när jag började ge mer olja (räknade dl istället för msk) så blev han bättre.

Lucern utan melass klarar han, liksom 0,75dl krafft miner blå som har 5% melass. Mer socker än så (tex från gräs eller liknande) går det utför och KF känning visas. Bara för att min klarar detta är det inte säkert dock att din klarar det.

Jag hoppas på ett mineral/vitamin tillskott utan melass för att minska felmarginalerna... Tänk att kunna beta honom någon minut på sommaren!!!

Har pratat med biofarmab. Deras flytande kompletta vitamin Shevinal + innehåller melass.

B-vitamin flytande innehåller glucos och ferratonet dextros.

Så här långt verkar det som att man får helt enkelt acceptera att ha femtioelva byttor och flaskor och pytsa ur.

Ska ringa till vet.stationen idag och se om de har nåt förslag som man inte vet om.

Tittade inte vidare på apotekets då jag vill ha ett så komplett tillskott som möjligt. Apotekets va väldigt "fattigt".

Hippos extra foderjäst, biofarmabs går ju att använda. Ev. om man har en känslig häst för socker över lag så kanske Hippos foderjäst är att föredra.

Vetten hade 0 koll.

Ok tack!

Foderjäst äter inte min kuse så det är bara att glömma.

Försöker att sammanfatta för min trötta hjärna:

Biofarmab är det bvitaminen eller multivitaminen som kan gå att använda?

Hur var det Biofarmabs mineraler som hade honung i sig? Var det något mer än honung?

Annars var det bara foderjäst när det gäller b-vitamin?

Ja, antingen är du trött eller annars skriver jag illa :D

Men jag tar gärna om det.

Enl. kvinnan på Biofarm. så var det melass + honung i multivitaminerna men inte i ferratonet som hade dextros, B-vitaminet flytande hade Glukos istället för melass.

För egen del så blir det ferratonet nu eftersom min ligger på gränsen och ibland även under på koppar. Den har också alla de B-vitaminer jag anser nödvändiga.

Hoppas jag fick med allt nu.

Ge vanlig jäst som finns att köpa på ICA.

Min häst vägrar äta foderjäst men vanlig jäst är hon helt tokig i!
Billigt dessutom!

*kl*
Eggersman har aminoral, det innehåller B1, B2, B6 och B12 och en massa andra saker(ex vit. a,d,c, Ca, F, Mg m.m.) och är helt melassfritt.
Vill du ha exakta siffror så säg till om det är intressant.

*kl*
Eggersman har aminoral, det innehåller B1, B2, B6 och B12 och en massa andra saker(ex vit. a,d,c, Ca, F, Mg m.m.) och är helt melassfritt.
Vill du ha exakta siffror så säg till om det är intressant.

Jag vill gärna veta exakt allt :) Lucernfritt?

Senast ändrad:

Garanterad melassfria vitaminer finns i Racing sortimentet.

Tack skall kolla.

Hoppas det är lucernfritt också, är det inte det ena så brukar det vara det andra i har jag märkt.

Har iaf. hittat ett B-vitaminpreparat nu som jag testar. Nu står bara ett multiminvitaminpreparat på min önskelista. Sen är allt komplett.

Jag vill gärna veta exakt allt :) Lucernfritt?

Ja, det är lusernfritt.
Det är ett pulver likt mineraler, men består till 90% av sojabönor, så det är relativt proteinrikt och ca 7% äppledrav för smakens skull.
Ska tydligen ge lösgjord och elastisk muskulatur. Jag ger det för att få i hästarna extra vitaminer och mineraler, då det är det enda jag har hittat utan melass. Dom tycker det är gott också :p
Fosfor 0,60%
Kalcium 0,40%
magnesium 0,35%
Vitamin A 40.00,00 I.E.
Vitamin D3 3.200,00 I.E.
Vitamin E 480 mg
Vitamin C 96mg
Vitamin B1 5 mg
Vitamin B2 6 mg
Vitamin B6 3 mg
Vitamin B12 48 "micro"g
Vitamin K3 5 mg
Biotin 960 "micro"g
m.m. m.m.
Det är Eggersmann som tillverkar det, så det importras ju, vet inte vart man kan hitta återförsäljare, men gå in till din vanliga foderhandlare (EJ Granngården) och fråga om dom inte kan börja ta in från deras sortiment. Eggersmann har mkt annat bra också.

Äppledrav? Vad är det?

Är det bara sojabönor och äpple i? Eller vad mer?

äppeldrav= drav av äpplen, sök på forumen efter drav så hittar du nog...

Det är sojabönor, fruktdrav(äppel), DL-metionin, magnesiumoxid, L-lysin-monohydroklorin i. Det tres sistnämda är det mindre än 1% av i. och skrev inte med det då.
Det är vad det är i iaf enl innehållsförteckningen.

Hmm jag är nog blond. Sökte på drav i alla bukes forum och får upp denna tråden, föräldratrådar och en fårtråd där det är felstavat.

Förstår verkligen inte vad drav kan vara!

Anledningen till att jag undrade var att min kuse reagerar på äpplen, men jag tror det är saften som ger ett foderombyte. Funderar på om detta vitaminfodret kan vara något för mig också...

okej, nu ska jag försöka förklara äppeldrav... :p
Vi kan börja med den vanligaste draven, den framställs av korn under ölframställning. Dravet är en restprodukt. När man har spjälkat kornet och plockat bort de fina delar av kärnan, så blir då de mer svårlösliga kolhydraterna i kärnan samt skalet över och samlas ihop och säljs som korndrav. Drav gav man för länge sen till djuren, som ett slags kraftfoder.
Och då anar jag att äppeldrav är en slags biprodukt när man har tillverkat något av äpplet.

HOppas att du förstod min förklaraing.. :o
Eftersom aminoralet bara innehåller ca 7% fruktdrav så förstår du nog att det inte är så mkt äpple i hela pulvret, det är nog tillsatt bara för smaken skull.
Om din häst tål det här är svårt att säga, eftersom du inte riktigt vet vad i äpplet han reagerar på. Men testa det finns små hinkar på bara 6kg att köpa.

oj... va långt det blev... :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: MJLee
·
Foder & Strö En av våra ponnyer är lite trött och håglös, inte egentligen mycket men ändå så att jag märker en skillnad. Först blev jag orolig men...
Svar
4
· Visningar
1 213
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka