Melanom på skimmlar

Sv: Melanom på skimmlar

läste vidare i tråden och jag fattade det som att det inte drabbar färgväxlare i "vanliga" fall.

min sköthäst har en knöl på hmm svansbenet eller vad de heter en ungefär 3 cm i diameter och kanske 2 cm hög stenhård. sen har hon en till högre upp jag är inte orolig för hon har hafft de hela tiden jag skött henne och innan jag började på henne och ägarn säger att de inte är nån fara :)

Ska jag skydda min från solen på sommaren med ett exemtäcke? Eller finns det andra lösningar? Skriv och berätta.

Skimlars melanom har inte med solen att göra. Om icke-skimlars sällsynta melanom har med UVstrålning att göra vet man inte säkert. HH

*knapplån*

Går det att behandla eller operera bort knölarna om de sitter olämpligt?

Min dam, hade knappnålshuvudstora melanom runt anus när förra ägaren köpte henne som 10 åring... När jag köpte henne sju år senare, var veterinärintyget en exakt kopia av det intyg som förra ägaren hade... Svullna kotsenskidor bägge bak samt knappnålshuvudstora melanom runt anus.

Idag ytterligare sex år senare, är Tima 23 år och de knappnålshuvdstora melanomen har vuxit något yttepyttelite i storlek... Men damen är i övrigt piggare, gladare och vildare än någonsin, så det är inte säkert att melanom är en dödsdom som sagt. :love:

Damen var i sin ungdomsdagar mörkskimmel, så det där med avblekbar skimmel stämmer bra det.

Det är som PL säger - minst 80 % hos skimlar över 15 år. Sen har jaghört en genomgång som refererade till Sutton (tror jag) från RIRDC, han menade att lever skimlar tillräckligt länge får alla melanom. Om tillräckligt länge är 20 eller 25 minns jag inte! HH

Okej! Jag hoppas min pojk lever så länge så jag får se om det någonsin kommer skimmelknölar på honom.

Hittade den här tråden, tyckte det var lite intressant då jag i dag har varit inne och tagit prov på en misstänkt tumör på min häst. Hon är skimmel och har mycket melanom, men den här "bullen" ser inte ut som de andra melanomen och är dessutom öm.

Hästen är 8 år och är redan opererad en gång, för 1,5år sedan tog vi bort en melaonom som satt på nedre ögonlocket. Tycker det är lite jobbigt då det bara blir mer och mer och hon har riktigt mycket under svansen. Hur många operationer täcker försäkringen? Visst täcker inte försäkringen om man får ta bort dom pga melanom? Hur är det med andra tumörer? Och den stora frågan: hur vet man att de inte lider av dom, om de sitter inne i kroppen tex? Fundersam...:confused:

Min skimmel hade tumörer i kroppen han blev jätte sjuk det tog ungefär en månad från att vi upptäckte det tills det inte fanns någon återvändo. Vi trodde han hade blivit sparkad först men skapet och magen svällde och kroppen blev svampig, usch det var inge kul.

Vad räknas som äldre? Jag har en 18 åring och han har ingenting.

"Melanom kan bildas var som helst på och inuti kroppen"

Att du inte ser något betyder ju inte att han är fri från melanom..

Detta beror nog inte på solen.
Håll de rent och titta på de varge dag och om hästen ömmar eller störs av de så tror jag du ska kolla upp de med vet.
Min connemara har just fått de och jag fick tips om att bara hålla de rent, och som sagt titta till de varge dag. Hon har de i skapet, även lite på undersidan av svansroten. Detta är en slags tumör men det blir sällan farligt. Min häst är 14år och stallchefen i mitt stall säger att de troligtvis inte kommer hinna utvecklas förrens hästen dött. Dvs de tar lång tid för de att utvecklas och bli farligt. Och de händer oftast hos skimlar.

En ridskolehäst har fått de och han va nära på att bli avlivad för att han inte kunde kissa längre men de har blivit bättre och han är piggare och gladare än någonsin! :)

Lycka till med din häst! :)

Jag kan ha skickat fel... :S Om detta inlägg inte hör till dom andra så gjorde jag nog de..:S

*KL*

*Ryyys*, min d-ponny dog i tarmvred. Han hade anmärkning i försäkringen på melanom på svansroten.
Dagen efter avlivningen sa försäkringsbolaget att om det var melanomet som spridiet sig och orsakat tarmvredet så skulle vi inte få ut något på försäkringen.
Men det var ett helt "vanligt" tarmvred men det var svettiga timmar.... :cry:
Det var också skönt att det inte var melanomet som tog honom.

De flesta skimlar har det väl, och de flesta har inga men av det.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit