Melanom på skimmlar

banazir

Trådstartare
Såg en ruskig bild ur en bok på en skimmel med med melanom runt anus. Ni som har eller har haft skimmlar. Hur vanligt är det? Ska jag skydda min från solen på sommaren med ett exemtäcke? Eller finns det andra lösningar? Skriv och berätta.

Sv: Melanom på skimmlar

Väldigt vanligt, 80-90% får melanom. Det hjälper inte att skydda från solen, knölarna beror på att kroppen producerar för mkt melanin.

Oftast är dom benigna! :)

Väldigt vanligt, 80-90% får melanom. Det hjälper inte att skydda från solen, knölarna beror på att kroppen producerar för mkt melanin.

Oftast är dom benigna! :)

Okej! Men kan man förebygga på nått sätt? Varför producerar kroppen för mycket melanin?
Var sätter sig knölarna oftast? Jag måste ju hålla koll...
Det här måste jag läsa på. Det här är nyheter för mig.

Vad är en benign häst? Eller menar du benig? I så fall så var hamnar en normal "hullad" islandshäst?;)

Tror inte det handlar om benig häst ,utan snarare om att tumörerna oftast är godartade ;)

Precis, det betyder godartad... :p

Melanin är färgämnet som gör hästens päls brun, svart etc. På skimmlar sker det ett "fel" så inte melaninet släpps ut i pälsen längre och hästen bleknar i färgen tills den bli vit. Men kroppen fortsätter att producera melanin och då har det ingenstans att ta vägen. Därför blir det knölar i huden..

*knapplån, Jag har en 12 årig avblekbar skimmel som har fått en knöl på bogen, och jag är jätteorolig att det är elakartad hudtumör (malig melanom) men jag undrar om man ska ta ut vet och kolla eller avvakta, ska man göra biopsi eller retar det bara tumören eller inken eller vad det nu är?

han har haft den i några veckor och jag tycker itne att den växer något speciellt. Jag har läst någonstans att melanomet sprids till inre organ? Den sitter inte i vägen för någon utrustning iofs.. usch jag sitter och googlar massa på det och får bara hemskt ont i magen av oro :(

betyder det att det är skillnad på avblekbara skimlar och konstantskimmel? jag är tyvärr mycket dåligt insatt i det här ämnet, men eftersom jag ganska nyligen blivit med skimmel är det naturligtvis jätteintressant

Hua! Den ser inte kul ut! Knölen är så stor.

Kolla med vetrinären om den är benign (godartad) eller malignt (elakartad).

Lärde mig något nytt från Centaur nu på morgonen:D

efter min amatörmässiga forskning om detta på internet så handlar det om att det är störst risk att det uppkommer på avblekbara skimmlar, om jag har förstått allt rätt?!

oups, frågade innan jag läst färdigt:o . såg att svaret fanns i länken om melanom hos skimmlar.

Melanom är kopplat till avblekningsanlaget, inte till färgväxlaranlaget och inte heller till vit färg. Så melanom är ovanligt hos alla andra färger än avblekbar skimmel. Hos äldre sådana finns melanom i 100 %.

Melanomet är sällan elakartat, dvs har inte egenskapen att kunna sprida sig till andra delar av kroppen, hos avblekbara skimmlar. Åtminstone inte så att man hinner ställa diagnos på spridning under hästens livstid. Dock hittar man inte sällan metastaser när man obducerat en gammal avblekt skimmel.

Hos andra färger är melanom alltså sällsynt, men när det uppträder är det oftare/oftast elakartat och liknar människans maligna melanom. HH

*kl*

Jag har hört att melanomen ofta kommer tidigare på hästar som är homozygota skimmlar. Någon som vet om det stämmer?

Den siffra jag sett är den gamla undersökningen att 80% över 15 år har melanom. Har du ngn nyare?
pl

Den siffra jag sett är den gamla undersökningen att 80% över 15 år har melanom. Har du ngn nyare?
pl

Jag tror kanske Helena har hört samma sak som mig. Dvs att alla får det bara dom lever tillräckligt länge. Men alla hästar får ju av diverse anledningar inte dö av ålder utan tas bort tidigare.

/Maria

Det är som PL säger - minst 80 % hos skimlar över 15 år. Sen har jaghört en genomgång som refererade till Sutton (tror jag) från RIRDC, han menade att lever skimlar tillräckligt länge får alla melanom. Om tillräckligt länge är 20 eller 25 minns jag inte! HH

*kl*

Jag har hört att melanomen ofta kommer tidigare på hästar som är homozygota skimmlar. Någon som vet om det stämmer?

Nej, tror inte det. Då borde fördelningen vara förskjuten mot yngre åldrar hos Camargue – som är en skimmelhomozygot ras och hos Lippizaner men det verkar inte så efter vad jag läst. HH

hejsan har en liten shettis kille på två år han är fux, men oxå vit alltså nu till sommaren så tappar han fux färgen och håller på att få en vitare sommarpäls, hans mamma var likadan. Ska jag hålla extra utkik på knölar då?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit