Mekaniskt hackamore vs. bosal vs. sidepull

Liten

Trådstartare
Undrar över bosal och sidepull. Hur verkar de? Ungefär hur skarpa är de? Det mesta som är bra att veta, typ :p
I gamla trådar jag läst, står det att bosalen är en sorts hackamore, är den skarpare eller mildare?

Rider i dag på hackamore (i western kallat mekaniskt hackamore???), ett S-hack. som är väldigt skarpt (krävs ytterst små tygeltag), men skulle gärna rida på nåt mjukare hemmavid. Red innan jag köpte det, på sk. "ponnyhack." (bytte till S-hack. pga materialet, biothane), också det funkade väldigt bra..

Rider inte western, utan distansritt. blandat med lite hopp, dressyr, uteritter, långritter o.s.v.. men har förstått att jag har störst chans att få svar här i westernforumet.

Sv: Mekaniskt hackamore vs. bosal vs. sidepull

Bosal, sidepull och mekaniskt hackamore har bara en sak gemensam, det finns inget järn i munnen på hästen! Deras utformning och funktion är däremot olika.

Jag skulle nog rekommendera sidepull till dig om du vill prova något som kan upplevas som mildare. Med en sidepull kan du dessutom ta ledande tygeltag vilket är svårt med mekaniskt hackamore. Jag har ridit mycket på sidepull och tycker att det är den bettlösa betsling som mest liknar tränsbett för ryttaren.

Sv: Mekaniskt hackamore vs. bosal vs. sidepull

Jo, jag vet, det är liksom det som är grejen.. ;) tjejen är rädd för att ha bett i munnen.
rider i nuläget på mekaniskt hackamore.

:bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Yrja
·
Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: tuaphua
·
D
Utrustning Hej! Jag är en western ryttare, jag red engelskt innan men gör inte det längre! Jag delar min häst med en hoppryttare, hon och hennes...
Svar
4
· Visningar
1 397
Senast: sthu
·
Utrustning Har tänkt köpa ett sidepull nu till sommaren och har då fått låna ett hackamore av en vän för att se hur min häst trivdes med det. Men...
Svar
19
· Visningar
1 519
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30