Sv: Mekanik

Jag vet inte riktigt vilket du menar, men för mej ser det ut som att det är ungefär samma som vi diskuterade med min, när det blir mycket på en gång kommer koordinatinonsproblem, och i det här fallet med bockandet så när han tar i så blir det lite obalans och han vet inte riktigt vilket bakben han ska göra vad med, ungefär, och då tar till det "säkraste" det starkare och det blir lite "hur som helst" det är mycket att hålla reda på fyra ben ibland när man ska bocka runt:idea:

Sådär blir det även för min häst (och andra också) om hon springer lös och bockar i ridhuset tex, eller om man longerar och hon blir upphetsad och börjar bocka.

Jag skulle gissa att det är lite samma fenomen (men inte likadant förstås) som när hon i en fattning som jag skrev om (väldigt spänd/upphetsad över något) då hon tar i och trycker iväg mycket med sitt starka bakben och det blir en skum fattning, med starkt påskjut in i fattningen av båda bak istället. Ja ungefär.

Jag släppte henne också i ridhuset igår och löslongerade och lät henne också springa som din (men hade ingen filmkamera tyvärr) och då syntes det där tydligt, vad hon gör i olika lägen. När din är lugnare i början samordnar han ju alla ben på ett helt annat sätt också.

Så om det inte är mer skulle inte jag vara orolig, men andra kanske ser annat:confused: Jag har bara tittat snabbt nu förstås.

Trevlig häst :laugh:

Jag ser helt andra saker som är mer framträdande.
Framför allt så använder den bakbenen helt olika - den använder inte högerbak som den ska - och den kommer inte under sig med vänsterbak i galoppen- den blir aldrig rund i galoppen. du ser den är tidvis jämfota, och det dundrar rätt bra

Detta bockande ser jag som att den försöker bli av med något - man kan inte ställa diagnos här på nätet, men jag vet var jag skulle titta först

Jag har haft ET ute på min häst och bett om akupunkur efter hennes ryggproblem - de har inte hittat nåt men ojojoj vad grejjer det fanns på en häst som alla sa var frisk.

Och den betedde sig som din. Nu är folk väldigt olika hur de tolkar beteende och rörelsemönster.

jag vill lyssna på hästen, jag gick min väg och fick loss en hel massa låsningar som satt i vägen för koordinationen. Eller ja de släppte av sig själv av hennes egna rörelser när hon blivit tillräckligt mjuk i kroppen.
Den har fått akupunktur i massor, men oj vad skillnad det är i 100 tusental som den är värd nu

Du kan få se film om du vill. Hur stor skillnad det blir på en häst utan muskelspänningar. (utan ska jag inte säga - men avsevärt mycket mindre)

Pma mig om du vill

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt vilket du menar, men för mej ser det ut som att det är ungefär samma som vi diskuterade med min, när det blir mycket på en gång kommer koordinatinonsproblem, och i det här fallet med bockandet så när han tar i så blir det lite obalans och han vet inte riktigt vilket bakben han ska göra vad med, ungefär, och då tar till det "säkraste" det starkare och det blir lite "hur som helst" det är mycket att hålla reda på fyra ben ibland när man ska bocka runt:idea:

Sådär blir det även för min häst (och andra också) om hon springer lös och bockar i ridhuset tex, eller om man longerar och hon blir upphetsad och börjar bocka.

Jag skulle gissa att det är lite samma fenomen (men inte likadant förstås) som när hon i en fattning som jag skrev om (väldigt spänd/upphetsad över något) då hon tar i och trycker iväg mycket med sitt starka bakben och det blir en skum fattning, med starkt påskjut in i fattningen av båda bak istället. Ja ungefär.

Jag släppte henne också i ridhuset igår och löslongerade och lät henne också springa som din (men hade ingen filmkamera tyvärr) och då syntes det där tydligt, vad hon gör i olika lägen. När din är lugnare i början samordnar han ju alla ben på ett helt annat sätt också.

Så om det inte är mer skulle inte jag vara orolig, men andra kanske ser annat:confused: Jag har bara tittat snabbt nu förstås.

okej, jo det känns som det skulle kunna vara koordinationsproblem! när vi gör fattningar från skritt får vi alltid bra fattningar...

men en annan som svarat var ju inte lika positiv

"Sprallig häst" och fina bilder,,, har man ljud på oxå så är det ganska avslöjande.:crazy:

haha jodå! energi finns det gott om :P
verkar dock inte som någon mer än jag la märke till hans skrittsteg vid dörren (ETT steg) som han lyfte lite högre :crazy:

haha jodå! energi finns det gott om :P
verkar dock inte som någon mer än jag la märke till hans skrittsteg vid dörren (ETT steg) som han lyfte lite högre :crazy:

Nu va det inte det jag registrerade,, se om din video och ha ljudet på!!

Får du någon annan uppfattning nu??

Att den är i framvikt antar jag, (lyssnade inte på ljudet förrut)
Men jag tycker det skiljer mellan när den är lugnare i galoppen och när den mest fladdrar runt, jag.

frittan_
När jag tittade nu igen i lite mer lugn och ro kanske den är lite väl mycket okoordinerad bak och lättar där och bakbenen "efter". Han slår lite som för att sparka bort något och bakbenen kommer efter och han får inte riktgit ordning på dom. När han är spänd. Inte när han var lugnare.

När en häst springer runt sådär vet jag inte hur mycket slutsatser man dra, egentligen. Jag kikade på din dressyrfilm däremot och där såg jag olikheter mellan bakbenen bland annat, Vet inte om det är något du har tänkt på? Känns han mycket olika mellan vä och hö varv i trav? Kan bero på mycket förstås, så jag bara la märke till det, och om du har tänkt på det?

Att den är i framvikt antar jag, (lyssnade inte på ljudet förrut)
Men jag tycker det skiljer mellan när den är lugnare i galoppen och när den mest fladdrar runt, jag.

frittan_
När jag tittade nu igen i lite mer lugn och ro kanske den är lite väl mycket okoordinerad bak och lättar där och bakbenen "efter". Han slår lite som för att sparka bort något och bakbenen kommer efter och han får inte riktgit ordning på dom. När han är spänd. Inte när han var lugnare.

När en häst springer runt sådär vet jag inte hur mycket slutsatser man dra, egentligen. Jag kikade på din dressyrfilm däremot och där såg jag olikheter mellan bakbenen bland annat, Vet inte om det är något du har tänkt på? Känns han mycket olika mellan vä och hö varv i trav? Kan bero på mycket förstås, så jag bara la märke till det, och om du har tänkt på det?

vilken dressyrfilm kollade du på? jag har varken sett eller känt olikheter när jag rider honom i traven. ingen av mina tränare (4 st) har sagt något om det och heller ingen domare, tävlar ju dressyr.

vad var det för olikheter du såg? :)

Den på 2:42 i längd där du (?) travar runt lite i ridhuset. Men den är lite hackig när jag spelar upp den, emellanåt så det är lite svårt att bedöma riktigt. Ta det därför med en stor nypa salt!
Men han ser inte ut att använda bakbenen lika hela tiden, ibland ser det ut som att v bak är rakare, tror jag:confused: Och att de inte bär riktigt lika, bland annat när du vänder, byter varv o att han vill rinna iväg istället bla.

Men det kan vara många orsaker, som har med lösgjordheten och rakriktningen att göra bara, så det var därför jag funderade om du tänkt på det bara, inga hästar jobbar ju av sej själva helt liksidigt. Dina tränare har nog bättre koll än vi här på buke:idea:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
523
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden