Sv: Mekanik

Du har missförstått det hela litegrann. Muskler sitter fast i skelettben med hjälp av senor, så långt är det rätt. Men samma muskel kan ha flera infästningspunkter mot samma eller olika ben. Beroende på hur dessa sitter i förhållande till leden kan samma muskel verka både böjande och sträckande på leden. Även för en muskel som bara har två infästningspunkter blir det fel att tänka i termer av "uppåt" eller "framåt". Det beror på om leden är vänd < som bakknät eller > som hasen. En muskel som sträcker hasen drar benet bakåt.

Intressant att ta del av och hoppas du kan utveckla mer ingående ditt svar på mitt inlägg.

Ok ska framföra det:idea: Får nästan lust att hjälpa till att kolla också.....

Nej, jag har inte tänkt på om andra hästar gör så, kanske gör min det också utan att jag har tänkt på det helt enkelt, ska självklart kolla det också samt alla andra i stallet. :angel:
Jag vet att min inte gör något när han skor som överbelastar så, men det gör inte hennes heller tror jag, det borde hon ha sagt. Men ska fråga.

Jag återkommer med resultatet imorgon eller så, :idea:

KL
När hon lyfter hö fram vill hästen gärna avlasta vä bak samtidigt,hade hon märkt.
Den gör det särskilt när hon vill stretcha hö fram och bog, inte så märkbart om hon bara kratsar hovarna.

Om problemet bara finns i stillastående och inte under arbete skulle jag säga att den inte står i jämvikt på sina tre ben när fjärde benet lyfts. Med frambenet i luften kan den ju inte föra över vikt till diagonala bakbenet om den inte har det benet under sig. Då får andra benparet bära vikten och bakbenet fungerar som balanspunkt.

Intressant att ta del av och hoppas du kan utveckla mer ingående ditt svar på mitt inlägg.

Visst. Du skrev:
Samtliga muskler utmynnar i en senapparatur.

Ja, alla muskler sitter fast någonstans i skelettet och senor är det material de sitter fast med. Senor består av buntar av sega bindvävstrådar.

Samtliga muskelgrupper som är av strukturen böjar muskler har som uppgift att höja den strukturen som den slutliga infästningen infäster i.
Samtliga muskelgrupper som är av strukturen sträckmuskelatur har som uppgift att sänka och sträcka den strukturen som den slutliga infästningen infäster i.

Höja och sänka är relativa begrepp. Knyt din näve och låt den andra handen forma en skål runt knytnäven. Nu formar dina händer och underarmar en enkel modell av en led. Om du håller händerna i din "led" så att dina händer och armar bildar ett A kan du tänka dig att det går en muskel som tvärsträcket på A:et. Om den muskeln drar ihop sig, förkortas, blir A:et spetsigare dvs leden böjs. En sådan muskel skulle vara en flexor. Om vi nu antar att höger arm är större och tyngre än vänster arm så skulle vänster arm röra sig närmare höger när muskelkraften drog i den. Det är det fallet du beskriver såhär:

Samtliga muskelgrupper som är av strukturen böjar muskler har som uppgift att höja den strukturen som den slutliga infästningen infäster i.

Men den "höjer" ju bara vänster arm om den är lägre till att börja med. I hästens ben ser det ofta ut så att det mindre och lättare benet är närmare marken och då stämmer det du säger men i ryggradens leder är det t ex inte så.

Om vi går tillbaka till vår "led" och tänker oss att en muskel sitter fast på armbågens utsida på varje sida och alltså går förbi "leden" och fäster i andra armbågens utsida. När en sådan muskel förkortas kommer leden att sträckas, förutsatt att böjarmuskeln som vi nyss tänkte oss kan ge efter och tillåta en sådan rörelse. Om höger arm fortfarande är större och tyngre blir det vänster arm som rör sig mest av muskelkraften. Dvs som du beskriver

Samtliga muskelgrupper som är av strukturen sträckmuskelatur har som uppgift att sänka och sträcka den strukturen som den slutliga infästningen infäster i.

Uppåt= böjmuskelatur.
framåt= sträckmuskelatur.

Uppåt, nedåt, framåt, bakåt är ord som bara betyder något jämfört med något annat. När du säger "framåt" tolkar jag det som att du menar i riktning mot hästens nos. Men när vi pratar om rörelsemekanik måste vi istället tänka hur muskeln verkar på just den led vi talar om. Framknäts sträckmuskler kommer att föra skenbenet framåt om frambenet är i luften (framåt = i riktning mot hästens nos) medan armbågsledens sträckmuskler drar benet bakåt (eller rättare sagt drar bålen framåt förbi frambenet medan det är i marken).

Det är mycket med det här. Men rörelsemekaniken är otroligt intressant och väl värd att försöka förstå. Lycka till.

Visst. Du skrev:

Ja, alla muskler sitter fast någonstans i skelettet och senor är det material de sitter fast med. Senor består av buntar av sega bindvävstrådar.

Höja och sänka är relativa begrepp. Knyt din näve och låt den andra handen forma en skål runt knytnäven. Nu formar dina händer och underarmar en enkel modell av en led. Om du håller händerna i din "led" så att dina händer och armar bildar ett A kan du tänka dig att det går en muskel som tvärsträcket på A:et. Om den muskeln drar ihop sig, förkortas, blir A:et spetsigare dvs leden böjs. En sådan muskel skulle vara en flexor. Om vi nu antar att höger arm är större och tyngre än vänster arm så skulle vänster arm röra sig närmare höger när muskelkraften drog i den. Det är det fallet du beskriver såhär:

Men den "höjer" ju bara vänster arm om den är lägre till att börja med. I hästens ben ser det ofta ut så att det mindre och lättare benet är närmare marken och då stämmer det du säger men i ryggradens leder är det t ex inte så.

Om vi går tillbaka till vår "led" och tänker oss att en muskel sitter fast på armbågens utsida på varje sida och alltså går förbi "leden" och fäster i andra armbågens utsida. När en sådan muskel förkortas kommer leden att sträckas, förutsatt att böjarmuskeln som vi nyss tänkte oss kan ge efter och tillåta en sådan rörelse. Om höger arm fortfarande är större och tyngre blir det vänster arm som rör sig mest av muskelkraften. Dvs som du beskriver

Uppåt, nedåt, framåt, bakåt är ord som bara betyder något jämfört med något annat. När du säger "framåt" tolkar jag det som att du menar i riktning mot hästens nos. Men när vi pratar om rörelsemekanik måste vi istället tänka hur muskeln verkar på just den led vi talar om. Framknäts sträckmuskler kommer att föra skenbenet framåt om frambenet är i luften (framåt = i riktning mot hästens nos) medan armbågsledens sträckmuskler drar benet bakåt (eller rättare sagt drar bålen framåt förbi frambenet medan det är i marken).

Det är mycket med det här. Men rörelsemekaniken är otroligt intressant och väl värd att försöka förstå. Lycka till.

Tack för ditt svar. Tror dock inte jag är ensam om att blivit klokare av din förklaring eftersom du förmänskligar det i stället för att hålla dig till sak.

Vill bara inflika att ingen böjmuskulatur oberoende av senappareturens infästning kan åsamka en sträckreflex. Du skev Framknäts sträckmuskler kommer att föra skenbenet framåt om frambenet är i luften (framåt = i riktning mot hästens nos) medan armbågsledens sträckmuskler drar benet bakåt (eller rättare sagt drar bålen framåt förbi frambenet medan det är i marken).

Skulle vara kunskapsgivande om du kunde skiva en mer utförlig förklaring om sambandet mellan att en å samma muskel skulle vara så flexibel om både sträckande och böjande.. Hur och var skulle i så fall denna enskilda muskel och var skulle den ha sin slutliga infästning??

Vissa muskler har flera Ursprung och flera infästningar :idea:
och de kan gå över flera leder

Biceps femoris på häst tex, vilken om hästen är ansträngd i och eller inflammerad hästen undivker att förfltta vikt diagonalt bakåt

I allafall - (lev med min översättning :angel:)
Biceps femoris - eller gluteofemoralis som andra kallar den
Ursrpung; korsbenet, ligamentet sacro tuberlare
Fästen; patella, inre och utre ligament, "framsidan av tibia, en fascia, (crural) en sena (common calcaneal) och ett utskott på hasen (calcaneus)
dvs muskeln som går från korset - via knäet till senan som fäster vid hasen

Rikktningar i kroppen benämns
cranial ( mit huvudet)
caudal (mot svansen)
dorsalt (mot ryggen)
ventralt ( moit magen)
medialt ( mot mitten)
lateralt ( ut från mitten)

Sålunda så kommer den craniala delen av denna muskel öppna höft och has och abducera (föra benet lateralt) från kroppen
Medan den caudala dlen kommer att böja knä, abducera benet, sträcka has tillsammans med akillsesenan

jag hittar ingen bra bild på internet

Man kan inte ha riktningar upp/ned, framåt/bakåt av ungefär samma anledning som man inte talar om höger och vänster till sjöss

Senast ändrad:

KL

Tack för svaren ang avlasta bakben när man lyfter framben Susan och Lejonelle! Jag framförde (nej tog inte åt mej äran:angel:)och hon provade idag. Det gick bra att böja halsen till höger, snarast lättade det i vikten på höger fram inte mera alltså:idea: Hästen satte ner vänster bak istället och la vikt där.

Provade även på min. Vid bara lyft för att kratsa hov hände inget alls i de andra benen. Vid stretch rakt fram med hö fram såg man att vä bak lättade lite. Vid böjning av halsen syntes även på min att hon la vikt på vä bak och "satte ner den" mera (den var ju inte lyft men hade lättat ngt från underlaget.

Känslan var att höger fram kändes "lättare".

Eftersom det är bådas svårare diagonal så antar jag då att det handlar om koordination? Alltid lär man sej något:idea: tack!

Vassego :laugh:

Jag skulle tänka koordination om hästen accepterade att behålla vikten där

De hästar som har ont krånglar med hovis - och ibland :angel: tänker inte hovis då, och då blir hästen kallad dum.

Jag fick sko en massa sådana hästar där det blivit samarbetsproblem med förra hovis

Nu var jag inte med ang hennes häst, men min hade inga problem med att stå kvar så. Jag fick en del tankar ang ridningen där, när hon är avspänd och lösgjord gör hon raka fina lugna fattningar åt höger (som var problemhållet förr) Men är hon spänd och upphetsad så blir fattningarna annorlunda, inte bara att baken vill innanför men att det känns som om hon gör något för mycket nånstans och just nu funderar jag på om det handlar om koordinationsproblemen och det var intressant. Det känns nämligen just som att hon inte riktigt själv får ihop det och mera stampar ifrån. Det skulle kunna hänga ihop då., Hmm. ja det var intressant.:idea:

Senast ändrad av en moderator:

jag hade ju dunderproblem med högergaloppen - både på mig och av hästens snedhet

jag kan tänka att så fort de blir det minsta spända så ramlar de tillbaka i sin naturliga snedhet och alla hästar skyfflr från vä bak till höger fram och så kommer ngn stolle och säger att de ska vila i vä bak :eek: glöm det säger en spänd häst. Biomekanik är fantastiskt fascinerande

säger en nörd :p

Jag hade en tränare som hade trix för att lura hästen att fatta önksad galopp - det resulterade i sken 2 varv runt ridhuset med en jätterätt nordis - för jag kunde då inte hjälpa honom - utan belastade höger fram. Spända nordisar blir plankor/godståg gör inte att styra bromsa

Senare så löste han det alltid med att byta samma sekund som jag råkade glömma att sitta kvar vä bak.

men visst har du rätt - med spänning. Det är därför som avspänning ä rviktigt - de skall ju våga göra tvärtom - och sådant känns obehagligt

Jo det ligger mycket i det. När jag började rida henne hade hon väldigt svårt att våga gå på den diagonalen s a s dvs i höger galopp. Det gick bra att rida i höger galopp ute när hon tänkte på annat faktiskt, Men hon var ju väldigt tittig och försökte gärna slänga sej i sidled för läskigheter när det inte gick fort nog för henne. Det kunde hon inte i höger galopp, vågade inte;) Så då började hon slå om lite innan för att våga...Men det var ju flera år sen nu.

Nej nu kan hon ju men just när hon är spänd så verkar koordinationen bli ett problem så att hon inte riktigt vet och det blir att hon tar i för mycket med inner också i fattnngen som det känns och skjuter iväg vilket gör att det blir sämre galopp innan jag kommer "ikapp". Avspänd fattar hon rakt och balanserat och med fötterna i rätt ordning:laugh:

Tja tack vare den där frågan fick jag den förklaringen:idea:, måste säga det till kompisen:D Det är bra att veta, att det är mer en reflex än försök att komma ur ramen:idea:

knapplån!

min häst går lite knasigt med höger bak i uppvärmningen. vet inte om det kan vara någon tuppspatt-tendens? han gör det inte alltid, och har aldrig fått några "klagomål" när vi tävlar dressyr.

han gör det bara med höger bak, lyfter det väldigt högt. varför börjar en häst med sånt? :) kan man fixa med nått så han ska sluta? :bump:

du förmänskligar det i stället för att hålla dig till sak.

Skulle vara kunskapsgivande om du kunde skiva en mer utförlig förklaring om sambandet mellan att en å samma muskel skulle vara så flexibel om både sträckande och böjande.. Hur och var skulle i så fall denna enskilda muskel och var skulle den ha sin slutliga infästning??

Jag försökte förmedla en tredimensionell förståelse av hur leder och skelett fungerar med hjälp av en modell som folk brukar förstå. Pedagogiken misslyckades tydligen i ditt fall.

Att en muskel kan både böja och sträcka en led är inget konstigt alls. En muskel förkortar sig och drar i de skelettdelar som den sitter fast i. Och det kan den göra på många ställen. Med korta eller långa senor, smala eller breda. Verkligheten ser inte ut som på anatomiplanscherna.

massör?

jag vet ingenting om tupp spatt, jag vet att hästen vid olika muskelproblem börjar anpassa sitt rörelsemönster.
Och om hästen är övertränad i en muskel - så fungerar den bättre när den blir varm dvs genomblödningen ökar. Därför kan detvara all anledning att ta ut en massör som kan identifiera vilken muskel, samt behandla den

massör?

jag vet ingenting om tupp spatt, jag vet att hästen vid olika muskelproblem börjar anpassa sitt rörelsemönster.
Och om hästen är övertränad i en muskel - så fungerar den bättre när den blir varm dvs genomblödningen ökar. Därför kan detvara all anledning att ta ut en massör som kan identifiera vilken muskel, samt behandla den

okej! jag studerar honom ibland min pålle. idag när jag ledde honom till och från hagen och på promenaden gjorde han inga såna rörelser. ute i hagen gjorde han inget heller förutom ETT steg när han också ändrade lite riktning...

kan det vara nått han bara gör eller? för han gör ju inte det alla ridpass. en IR-terapeut kollade honom igår och då gick han normalt till anläggningen. och när vi gick hem så gick han med stora rörelser i ena benet ibland och så ville han gärna takta och busa och bralla! kan det vara något han gör när han är taggad??

annars är ju massör ett bra alternativ!

inget är något någon bara gör

bättre att stämma i bäcken än i ån. En massör som kan alla musklers namn är tillräckligt engagerad för att vara intresserad av att anaylsera mekanik kan ge en förklaring - försök välj en nörd

Vad är en IR terapeut och vad sa denne :)

ställer mig i alla fall frågande till hur en enskild muskel skulle ha både sträck/ böjarfunktion oberoende av infästning i muskelns slutliga infästnings skede.

Susan verkar vara rätt person att svara på denna enkla fråga.

P.s. Vad beträffar både massörer,hovvårdare,hovslagare ,IT terapeut, tandvårdare ex,ex så har jordbruksverket lagstiftat om deras framtida yrkesutövande..

Sedan denna lagstifting infördes så finns det mkt att tänka på innan man uttalar sig som yrkesutövande.

inget är något någon bara gör

bättre att stämma i bäcken än i ån. En massör som kan alla musklers namn är tillräckligt engagerad för att vara intresserad av att anaylsera mekanik kan ge en förklaring - försök välj en nörd

Vad är en IR terapeut och vad sa denne :)

en IR-terapeut använder infrarött ljus , är en slags akupunktur. känner först igenom och hittar låsningar/reaktioner, sne behandlar man med det infraröda ljuset.

hon hittade ingenting på det benet...

alltså han kan gå typ 25 steg sen gå ETT steg med högre lyft. :S :confused:

Är det något nytt, eller när kom det? Är det något du bara inte tänkt på tidigare? Om det är nytt skulle jag tro att det är något som hänt som gör det.
Det låter som något reflexmässigt, som en typ nervryckning som kommer ofrivilligt:confused:

Är det något nytt, eller när kom det? Är det något du bara inte tänkt på tidigare? Om det är nytt skulle jag tro att det är något som hänt som gör det.
Det låter som något reflexmässigt, som en typ nervryckning som kommer ofrivilligt:confused:

ska jag vara ärlig så är jag osäker på hur länge det hållt på. det känns inte när man sitter på. så det är några andra som sagt. min tränare sa det första gången nu på träningen i veckan. men det har ju hållit på, som jag säkert VET, ett halvår i alla fall! men det är ju så olika, ibland gör han det aldrig, ibland mkt!! det brukar visa sig när han är övertaggad! :confused:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
523
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden