Megaproblem!

A

AtletShipping

Nu fattar jag inte vad jag gör för fel!
Hästen jag rider har jag ridit i ett ½ år.
I början gick det perfekt och ingen kunde förstå hur jag bar mig åt för att rida han så bra vilket nästan ingen klarat, för enligt dom var han mkt svårriden, medans jag tyckte han var lättriden.
Men nu helt plötsligt beter han sig som han tappat förtroendet för mig när jag rider, från marken funkar det som vanligt.
Sadeln passar, han har inte ont i ryggen lr nåt, han har blivit undersökt.
Har inte tillgång till tränare nu så jag undrar ifall ni kan hjälpa mig.
Innan lyssna han bra för skänkeln men så småningom funka inte detta mer, inte ens med spö så småningom.
Han lyssnar absolut inte för skänkeln mer, om jag ber han att trava då händer absolut inget, när jag väl får han i trav då funkar det bara några steg sen saktar han av, om jag då skänklar på han, stannar han lr tvärvänder.
Han kan skritta helt lugnt för att plötsligt tvärvända utan förvarning.
Innan funka det att hindra han ifrån att vända, genom att pressa emot med ytterskänkel och leda med innertygeln men nu funkar inget mer, om man bråkar med han så blir det ännu värre då tvärvänder han hela tiden.
Så jag har slutat att "bråka" med han genom att hindra han ifrån att vända för det funkar inte mer, jag börjar ge upp och det finns ingen istallet som kan hjälpa mig nu.
Jag fattar inte vad jag har gjort, jag rider han precis likadant som jag alltid gjort och, förutom sporrarna då, och bara haft spö i nödfall.
Testar han mig nu helt plötsligt, genom att tvärvända, stanna, gå mkt slöt, vägra trava och galoppera?
Jag har oxå kunnat rida ut med han själv innan utan större problem men om jag gör det nu tvärvänder han i vartannat steg.
Visst det låter som han har ont i ryggen lr nån annanstans men han har blitt kollad, och han gör detta bara med mig nästan.

Detta är en häst som jag kunnat rida perfekt innan, en drömhäst.
Andra som inte klarat rida han innan utan att han tvärvänder klarar det nu utan problem nästan, men nu kan inte jag.
Har även låtit min syster prova rida han med då utan problem, och hon rider ungefär likadant som mig.
Men jag däremot kan inte rida han mer utan sporrar.

Hur ska jag bära mig åt för att visa vems som bestämmer?
Det är ju tydliga tecken på att han vill göra som han vill med mig.

Hur ska jag göra med han?
Jag kan ju rida med sporrar tillsvidare, men jag anar att han inte känner för att lyssna på dom mer så småningom.

Att bestraffa han med spöt när han gör detta är en usel lösning efter vad jag upplevt, visst det funkar i en minut men sedan börjasdet om igen.
Och att driva han med benen funkar inte då går han ännu mer slött.
Sporrar är min enda lösning nu, men det måste finnas en bättre lösning lr?
Jag tränar han mkt från marken och då lyssnar han, men ibland ska han helt enkelt bestämma oavsett vad och då får man låta han göra detta, för att sedan göra om det hela. Vilket funkar vissa dagar. :smirk:
Men hur ska jag göra för att det ska gå lika bra som innan?
Jag fattar inte vad som har hänt :confused:

Om du nu har kollat upp allt med din häst och vet att han mår bra så är jag rätt säker på att han testar dig.
Och att han inte gör något mot någon annan kan bero på att du rider honom mest och därför får du ta de flesta "smällarna".
Testa att förändra dig lite, ang ridning och kanske testa med ett bett byte.Sporrar och spö skulle jag lagt ner helt.
Hur gammal är din häst?
Även en gammal häst kan ha med sig ovanor och saker de behöver läras om nu.
Om allt funkar från marken så skulle jag hitta en liten runda som du brukar rida, gå ut och gå den tillsammans någon dag ev ett par dagar, rid honom sedan den rundan, på långa tyglar utan några krav.
Och tänk hela tiden framåt och inte "äh han stannar nog snart"
Variera mkt, hästar tröttnar fort!
Hoppas det löser sig!

Jag skulle gissa på att det kan vara såhär:
Du har ridit honom i en längre tid och allt flyter på bra. Din framgång tillsammans med hästen ridmässigt kanske har gjort att du har slappnat av en liten aning när du rider och detta gör att hästen ser sin chans att "ta för sig lite".
Och jag får en känsla av att han har tappat respekten för dig lite. Ute i det vilda funkar det så att en häst gör upp om rangen úngefär 10-20 ggr / dag och det gäller ju även dig. För du är ju din hästs vägledare och han kollar nog av lite då och då om inte han kan ta över den uppgiften lite, i allla fall tänja lite på gränserna..
Och om han då en ggn märkt att man verkligen inte MÅSTE gå fram i trav när du har bett om det, så växer ju det i hans ögon. Och han blir lite tuffare emot dig.
Så försök att vara lite mer bestämd emot honom och visa att det fortfarande är du som bestämmer och att det är värt att lyssna på dig.
Få tillbaka hans respekt.

Jag skulle gissa på att det kan vara såhär:
Du har ridit honom i en längre tid och allt flyter på bra. Din framgång tillsammans med hästen ridmässigt kanske har gjort att du har slappnat av en liten aning när du rider och detta gör att hästen ser sin chans att "ta för sig lite".
Och jag får en känsla av att han har tappat respekten för dig lite. Ute i det vilda funkar det så att en häst gör upp om rangen úngefär 10-20 ggr / dag och det gäller ju även dig. För du är ju din hästs vägledare och han kollar nog av lite då och då om inte han kan ta över den uppgiften lite, i allla fall tänja lite på gränserna..
Och om han då en ggn märkt att man verkligen inte MÅSTE gå fram i trav när du har bett om det, så växer ju det i hans ögon. Och han blir lite tuffare emot dig.
Så försök att vara lite mer bestämd emot honom och visa att det fortfarande är du som bestämmer och att det är värt att lyssna på dig.
Få tillbaka hans respekt.

Ja det verkar som det.. jag rider han oftast mest och är den som är "duktigast" enligt de andra, kanske därför han testar mig.
Sen är d det här när han ska trava jag driver han innan för att varna han och gör halvhalter så han lyssnar, men då bara tvärar han om jag då driver han mer desto mer vill han tvära.. ibland hjälper det med spö.
Men idag funka allt utmärkt helt plötsligt, jag red endast med spö använde nästan inte alls och han gjorde allt jag bad han om ungefär.
Visst idag var jag mer bestämd idag men jag hade inte tänkt kräva nåt mer än skritt, men sedan gick allt så bra i skritt så jag prova trav och det gick utan problem.
Han gick tom i form utan problem vilket han inte gjort innan på väldigt länge.
Den enda skillnad jag gjorde var att ha yttertygeln riktigt fast hela tiden, då funka det han prova ju att försöka rycka tyglarna då men då höll jag kvar utan att röra handen och då blev han en helt annan häst och riktigt avslappnad, sen kunde jag släppa efter utan att han gjorde en min över att ta tyglarna utan han gick lika bra, inget bråk.
Så jag hoppas att det går bättre nu, jag tror nog att efter hand med tiden jag ridit han så har jag slarvat med yttertygeln och jag hoppas att det bara var detta enkla fel :crazy:

Om du nu har kollat upp allt med din häst och vet att han mår bra så är jag rätt säker på att han testar dig.
Och att han inte gör något mot någon annan kan bero på att du rider honom mest och därför får du ta de flesta "smällarna".
Testa att förändra dig lite, ang ridning och kanske testa med ett bett byte.Sporrar och spö skulle jag lagt ner helt.
Hur gammal är din häst?
Även en gammal häst kan ha med sig ovanor och saker de behöver läras om nu.
Om allt funkar från marken så skulle jag hitta en liten runda som du brukar rida, gå ut och gå den tillsammans någon dag ev ett par dagar, rid honom sedan den rundan, på långa tyglar utan några krav.
Och tänk hela tiden framåt och inte "äh han stannar nog snart"
Variera mkt, hästar tröttnar fort!
Hoppas det löser sig!

Jo jag rider han mest, han är ett 17 årigt varmblod och har ett himla konstigt beteende och personlighet, man får inte bli arg på han och ibland är han helt omöjlig, det är hans sett att säga "idag vill jag inte, är inte på humör" och då får man acceptera det med han och gå en promenad istället, annars lär man få bråk, är ingen häst som man kan bestämma över hursomhelst då kan han bli vansinnigt obehaglig. :crazy: han har sina dagar och de får man acceptera.
Men nu har han blivit så här var dag nästan och jag känner att det inte är som han inte vill, utan han nästan jävlas istället han tycker det är kul på nåt sett han ser lixom inte sur ut utan barnslig när han gör det.

Jo det har jag provat att gå en runda och sedan rida den utan krav men om jag låter han få fria tyglar då kommer vi ingenstans utan bara ett evigt tvärvändande, så jag rider alltid med korta sen släpper jag efterhand.
Men när han vänder ska jag tvinga han att vända tillbaks lr låta han gå?
Jo sporrar e inte min stil, och det funka ju men han blev mest sur för att jag helt plötsligt utsatt han för nåt sånt.
Spö e ett måste på han även om jag inte använder det utan bara håller det i handen, visst funkar ibland utan men då får man inte räkna med nåt merän skritt, väldigt slö, skänklar hjälper absolut inte då.
Jag tänker hela tiden framåt så framåt att jag nästan trillar av framlänges när han kommer med sitt snurrande helt plötsligt, men ibland ger jag upp för det är omöjligt då kan jag kämpa med det tills nästa dag för han ger sig inte bara ibland.

Nu fattar jag inte vad jag gör för fel!
Hästen jag rider har jag ridit i ett ½ år.
I början gick det perfekt och ingen kunde förstå hur jag bar mig åt för att rida han så bra vilket nästan ingen klarat, för enligt dom var han mkt svårriden, medans jag tyckte han var lättriden.
Men nu helt plötsligt beter han sig som han tappat förtroendet för mig när jag rider, från marken funkar det som vanligt.
Sadeln passar, han har inte ont i ryggen lr nåt, han har blivit undersökt.
Har inte tillgång till tränare nu så jag undrar ifall ni kan hjälpa mig.
Innan lyssna han bra för skänkeln men så småningom funka inte detta mer, inte ens med spö så småningom.
Han lyssnar absolut inte för skänkeln mer, om jag ber han att trava då händer absolut inget, när jag väl får han i trav då funkar det bara några steg sen saktar han av, om jag då skänklar på han, stannar han lr tvärvänder.
Han kan skritta helt lugnt för att plötsligt tvärvända utan förvarning.
Innan funka det att hindra han ifrån att vända, genom att pressa emot med ytterskänkel och leda med innertygeln men nu funkar inget mer, om man bråkar med han så blir det ännu värre då tvärvänder han hela tiden.
Så jag har slutat att "bråka" med han genom att hindra han ifrån att vända för det funkar inte mer, jag börjar ge upp och det finns ingen istallet som kan hjälpa mig nu.
Jag fattar inte vad jag har gjort, jag rider han precis likadant som jag alltid gjort och, förutom sporrarna då, och bara haft spö i nödfall.
Testar han mig nu helt plötsligt, genom att tvärvända, stanna, gå mkt slöt, vägra trava och galoppera?
Jag har oxå kunnat rida ut med han själv innan utan större problem men om jag gör det nu tvärvänder han i vartannat steg.
Visst det låter som han har ont i ryggen lr nån annanstans men han har blitt kollad, och han gör detta bara med mig nästan.

Detta är en häst som jag kunnat rida perfekt innan, en drömhäst.
Andra som inte klarat rida han innan utan att han tvärvänder klarar det nu utan problem nästan, men nu kan inte jag.
Har även låtit min syster prova rida han med då utan problem, och hon rider ungefär likadant som mig.
Men jag däremot kan inte rida han mer utan sporrar.

Hur ska jag bära mig åt för att visa vems som bestämmer?
Det är ju tydliga tecken på att han vill göra som han vill med mig.

Hur ska jag göra med han?
Jag kan ju rida med sporrar tillsvidare, men jag anar att han inte känner för att lyssna på dom mer så småningom.

Att bestraffa han med spöt när han gör detta är en usel lösning efter vad jag upplevt, visst det funkar i en minut men sedan börjasdet om igen.
Och att driva han med benen funkar inte då går han ännu mer slött.
Sporrar är min enda lösning nu, men det måste finnas en bättre lösning lr?
Jag tränar han mkt från marken och då lyssnar han, men ibland ska han helt enkelt bestämma oavsett vad och då får man låta han göra detta, för att sedan göra om det hela. Vilket funkar vissa dagar. :smirk:
Men hur ska jag göra för att det ska gå lika bra som innan?
Jag fattar inte vad som har hänt :confused:
han kanske har ont i munnen av bettet... eller har upplevt något som gör honom osäker i ditt sällskap. det behöver inte vara du som har gjort honom illa. eller så kanske han bara trotsar...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar