MEGA-brunstigt sto

jarnroos

Trådstartare
Hej!

Det finns säkert en tråd om detta, men har letat långt bak utan att hitta det. Iaf!

Mitt sto brunstar ofta och intensivt.. Finns det något fodertillskott som jag kan ge henne under brunsten? :confused:

Tacksam för alla svar!

Sv: MEGA-brunstigt sto

Finns ju en rad olika örtpreparat som munkpeppar och stroppy mare att testa.
Hade en pissmärr förut som jag åkte in och gynkollade+blodprov på som hade väldigt jobbiga brunster. Planen var då att lägga in en glaskula i livmodern om det inte fanns något annat som var fel vilket det tyvärr fanns:( Äggstockstumör som opererades, tyvärr chockade hon på antibiotikan någon dag efter och dog inne på Ultuna.:cry:

Så funkar inte örtpreparaten så kolla med vetten, kan vara andra fel också tyvärr.

kl

Ger mitt sto munkpeppar. Funkar kanonbra! Ger henne 1/4 dos av det som rekomenderas, men det räcker. Förut slänge hon sig mot väggarna i boxen och släpet så hon fick stor sår på höften. Sen jag började med munkpeppar har det försvunnit helt.

dsc00952_158153045.jpg

Men fy...det där såg inte alls trevligt ut!

Har ett shettissto som har blivit helt galen.
Igår när hovis var här kunde vi inte ens peta på henne fören hon skrek och pissade. Tog ut henne ur boxen, och i gången låg en bajs efter mitt andra sto. Hon ställer sig och luktar, skriker, pissar och sedan sparkar bakut.
Ta bakbenen gick knappt. Med hjälp av en sopborste lyfte vi benen på henne tills hon gick med på att vi peta på henne.

Tänkte jag skulle testa munkpeppar på henne och blir hon inte bättre får jag åka in och kolla henne.

Men hur betedde sig din tjej? Jag vill jämföra liksom. Ledsamt att det slutade så... :(

Melroose blir väldigt kelig när hon är brunstig! Men hon kissar massvis, lyfter svansen, blinkar, går som en anka och humöret växlar väldigt. Det är just ridningen hon blir tjurig i. Annars är hon allmänt introvärt (de dagar som hon ej är kelig) Vissa gånger är hon super i temperamentet, medans andra gånger väldigt ojämn.

Men just kissandet, pipandet, blinkandet och gå som en anka är alltid till 100 %

Rebeccajoli: Åh, fy.. Är det pga av brunst?

Senast ändrad:

Hon mådde inte speciellt bra under sina brunster, tappade vikt(var väldigt svårfödd)och blev ful i pälsen. Var även övertänd på allt som rörde sig(våldtog gärna andra hästar med att tränga in dom i hörn och försöka få dom betäcka henne) allmänt virrig, petade man på henne så pissade hon, onanerade mot väggarna(:o) men var inte speciellt sur utan snarare keligare...

Det som gjorde att vi tog ett blodprov på henne också var att hon fick ett hingstbeetende på en tävling vi var på, annars var hon väldigt lätt att ha och göra med sådär. Tumören var liten så den syntes bara som en ngt förstorad äggstock på ultraljudet.

Mitt sto blir en apa rent allmänt första brunsten på våren. Ryker ihop med mig och de andra hästarna och beter sig illa. Då fungerar munkpeppar superbra!

Ja, hon slängde sig mot väggarna i boxen när hon brunstade. Har aldrig varit med om en häst osm gör så, kissade och blinkade, men annars märkte man ingen skillnad på henne :) Slutat helt meddet sedan jag börjat ge henne munkpeppar.

Var 3:e vecka ungefär. Men det är inte extrem brunst varje gång!

KL

Tack för alla råd, svar och tips!

Det är ju sällan. Ett sto brunstar med 2 veckors mellanrum normalt.

Jag skulle kolla henne och om det inte visar något så skulle jag ge munkpeppar.

Mitt sto får mukpeppar alltid. Mest för att hon inte är så glad för det, tar jag bort det och sedan sätter in dt igen så ratar hon maten. Får hon det hela tiden äter hon det utan problem. Men som sagt, rek dos till stor häst är 2 mått, jag ger henne ½mått, när hon går in i brunst ökar jag om jag märker att hon börjar gnugga sig mot väggarna. Då får hon 1 mått och det räcker.

Okej, läste där jag beställde att stor häst skulle ha 26 gram och ponny 20 gram. Min är ju bara en liten shettis...

Jag får testa och se! :)

Prova med lite lite bara, typ ett kryddmått först, sen kan du ju öka upp till rekomenderad dos om det inte hjälper :)

Hur lång tid tog det innan ni märkte nån skillnad!?

Har stallat in mina hästar nu och den lilla damen är rent ut sagt livsfarlig nästan!
Knappt så man kan gå in till henne, vet inte vad hon gör!
Måste ge detta en chans i alla fall. Hjälper inte det blir det vet.koll och är det inget som går att hjälpa så får hon nog somna in. Hon kan ju inte må bra själv av detta!

Jag märkte det ganska fort, det avtog gradvis men efter en vecka upplevde jag att hennes bekymmer var helt borta. Hoppas det löser sig för dig och din häst! :)

Finns ju en rad olika örtpreparat som munkpeppar och stroppy mare att testa.
Hade en pissmärr förut som jag åkte in och gynkollade+blodprov på som hade väldigt jobbiga brunster. Planen var då att lägga in en glaskula i livmodern om det inte fanns något annat som var fel vilket det tyvärr fanns:( Äggstockstumör som opererades, tyvärr chockade hon på antibiotikan någon dag efter och dog inne på Ultuna.:cry:

Så funkar inte örtpreparaten så kolla med vetten, kan vara andra fel också tyvärr.
Glaskula i livmodern, hur fungerar det?
Beklagar det som hände din häst :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Blossom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix