Medveten felridning

Kirre

Trådstartare
Lite konstig undran kanske men som rubriken säger, att rida fel medvetet är det någon som gjort det? Tex lagt in en volt för att få rätt på saker innan man fortsätter.

Om det "bara" ger två straffpoäng att göra så och det kanske räddar x antal poäng i det fortsatta programmet, ja då skulle det ju kunna löna sig. Man skulle ju i teorin kunna ha fått hjärnsläpp om fortsatt väg och lägger en volt för att få betänketid.

Någon som gjort något sänt här eller är det bara jag och mina vilda tankebanor? :D

Sv: Medveten felridning

Jag har gjort det. Jag skulle inte tveka på att göra det igen. Vissa dagar vill sig ingenting, speciellt om man har ett sto och därför har jag ansett ett flertal ggr att det är bättre att göra en extra volt och samla ihop hästen igen. Visst, det tog ett tag innan jag vågade göra något, men till slut kände jag att varför inte? Två minuspoäng är inte så mycket om jag lyckas höja poängen resten av programmet.
Jag har t.o.m fått beröm av domare efter färdig ritt att det var bra gjort av mig, för domaren förstår oftast vad man gör och blåser därför inte om felridning.

Jag har lagt en volt eller så när det har behövts. Är hästen på det humöret att inget funkar/det låser sig så är det lika bra att ta det som en skolritt och göra det bra för hästen. :)

Dock ska man vara medveten om att domaren ska döma det första utförandet av rörelsen. T.ex. så i en St Georg sist var det en tjej missade en piruett då hennes häst blev istadig. Hon avbröt, gjorde om och det blev helt ok. Dock ska ju då domaren döma första piruetten + en felridning så poängmässigt tjänar man inte så mycket på det.

Jag har gjort det flera gånger, dock mer i korrigeringssyfte... Min gammelpålle hade tex fått en fin idé om att han skulle tokskena in i uppridningarna i galopp, har varit tvungen att avbryta honom med volter 2-3 gånger så han inte satte det i system.

Verkar ju som att det händer emellanåt då alltså.

Självklart menar jag inte att göra om ett misslyckat moment, det förlorar man ju massor av poäng på, utan som ex efter avsaktning från galopp från en diagonal, att i hörnet lägga en volt för att få balans i traven igen för att sen rida vidare.

Men intressant att höra att flera ändå har gjort det. :laugh:

Ja det har hänt. Tävlade en väldigt hetsig vallack ett tag som ofta tappade fokus och rusade iväg, då var det ingen idé att försöka småkorrigera lite försynt - en extra volt, eller en liten mini-sidvärts fick honom att koppla på hjärnan igen, så att vi kunde kommunicera. Men visst, i teorin ska ju hästen vara såpass lydig att sådant inte händer mitt i tävlingsmomentet... lättare sagt än gjort.

Jo, visst "ska" det fungera när man komme till tävling men ibland får hästarna för sig att skoja lite med piloten:grin: och då får man göra något för att bryta tränden.

Vi har också gjort det särskilt med unghästar. Galoppfattningen sjabblade, hästen började slängtrava och kom i obalans och sprang in i galopp vilket gjorde att galoppen inte heller blev bra. Ryttaren bröt av, red ett varv på volten och fick tillbaka balansen och hästen fattade fint galopp och kunde gå galopprogrammet fint.
Domaren tyckte också att det var bra ridit med en ung häst men var ju tvungen att bedöma första fattningen + felridning. Men hästen är på tävling för utbildning, inte för att vinna.

Jag tänkte göra det när jag började starta unghästen (visserligen på programridningar) men det behvödes aldrig :)

Jepp, brukar vara tvungen att lägga volt efter andra mellangaloppen i L:B1 eftersom tanten envisas med att bralla...

Ja då. Var tvungen att lägga en volt för att vi överhuvudtaget skulle komma vidare i galopprogrammet på en tävling i våras. Hästen hade blivit skrämd av sin egen spegelbild samt något annat otyg som tydligen uppehöll sig utanför banan.:angel:

Jag har lagt en halt på kortsidan efter en galoppökning i nått msv b program förra sommaren.
Det va utomhus, blåste och staketet va riktigt lågt. ja tyckte att han stack med mig så pass mkt att vi inte skulle klara hörnet utan rejsa ut/hoppa ut.. en halt på 2 sec.
Domaren dömde som bra förhållning.

Domaren sa åt mig att göra en felridning en gång :angel:

Hade gjort en galoppökning, skulle fortsätta genom hörnet i förvänd och göra ett enkelt byte framför domaren. Ponnyn tappade galoppen i förvända och jag hann inte fatta rätt så mitt "byte" blev bara en skrittövergång. Domaren sa åt mig att gå tillbaka och göra om. Snäll domare :D och det var ju lätt värt det, tjänade 12 poäng på det trots 2-

Jag fick ta tag i mitt lilla monster efter en travökning. Tog och gjorde en halt strax innan hörnet. På protokollet står det: "Bra ökning, kom dock tillbaka för mycket efteråt. (bra halt)" :angel:

Annars har jag aldrig gjort något liknande. Eller jo, i hoppningen när jag virrade bort banan la jag en volt... :o :angel:

KL
Jag har också "gjort om gör rätt" någon gång. Min mycket rutinerade ponny drog iväg i och bockade i en galoppökning på långsidan. Denna ökning skulle följas av en halvt igenom och förvänd galopp. Jag stannade ponnyn vände tillbaka och gjorde om ökningen:angel: Domaren skrattade bara, hon visste mycket väl att det var en rutinerad ponny som passade på att busa till det lite;) Det blev ju en felridning och låga poäng på ökningen men jag hade åtminstone en chans att göra resten bra!

Domaren sa åt mig att göra en felridning en gång :angel:

Hade gjort en galoppökning, skulle fortsätta genom hörnet i förvänd och göra ett enkelt byte framför domaren. Ponnyn tappade galoppen i förvända och jag hann inte fatta rätt så mitt "byte" blev bara en skrittövergång. Domaren sa åt mig att gå tillbaka och göra om. Snäll domare :D och det var ju lätt värt det, tjänade 12 poäng på det trots 2-

Har också hört en domare säga åt en ryttare att göra om ett misslyckat moment för hon skulle tjäna poäng.
Vet även andra som flera gånger gjort om en galoppfattning tex och fått -2 för felridning och det andra försöket bedömt.
Domarna verkar ha lite dålig koll på reglerna:o!

Jag tror denna domaren räknade det som att eftersom jag aldrig utfört något byte så kunde hon aldrig göra en bedömning på det den första gången heller. Jag fick ju fortfarande 0 på förvända galoppen men 7 istället för 0 på bytet.

En volt har jag aldrig vågat mig på. Brukar rida fel genom att ställa eller rida lätt öppna på raka spår ibland för att få ihop henne mer. I galoppprogrammet brukar hon dra iväg så jag fegar och struntar i ökningarna då hon sticker med mig och tappar balansen helst. Hon vet ändå att hon ska öka och speedar på lite extra. Jag får dåligt på ökningen (5) men tänker att jag inte förlorar poäng på hela resterande programmet om hon kan utföra det lugnt, koncentrerat och i balans.

När jag läser här så känns det som att jag kanske inte ska skämmas för mina små åtgärder. Jag kanske till och med borde våga göra mer! Ibland, särskilt när det börjar gå åt pipan, ger jag upp och lotsar henne bara runt programmet istället för att rida ordentligt. Det ska jag sluta med!

Japps.

Har en häst som gärna förekommer mig så jag har gjort om - gjort rätt. Däremot har jag inte lagt in extra moment. Tex sista momenten i LA:3 har jag gjort om, så i stället för halt hälsning i sista momentet har jag ridit förbi och gjort om från halva kortsidan och gjort en ny inridning.

Jag tror denna domaren räknade det som att eftersom jag aldrig utfört något byte så kunde hon aldrig göra en bedömning på det den första gången heller. Jag fick ju fortfarande 0 på förvända galoppen men 7 istället för 0 på bytet.

Ok, den hästen jag såg bråkade i en galoppfattning, domaren stannade ekipaget och sa att om hon ville så kunde hon lägga en volt och göra om fattningen så slapp hon få det dåliga betyget utan bara -2 för felridning och det andra försöket bedömt. Lite lustigt gjort, och ekipaget blev högt placerad i klassen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 233
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: Magiana
·
Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka