Medryttartips?

T

theark

Är det nån som kan ge mig tips? Jag är en nybliven medryttare för första gången :D till ett underbart am. varmblod vid namn Scandal. Aldrig startad i trav, dock inkörd. Har ni några tips och/eller råd?:banana:

Sv: Medryttartips?

Skriv "dagbok" så ägaren vet vad du gör med hästen. :bump: Kul att du hittat en förresten.

Vad kul du blivit medryttare :)

Var noggrann i all hantering.

Var trevlig mot de andra i stallet, säg hej, var hjälpsam

Våga fråga, bättre fråga en gång för mycket.

Skriv dagbok, vad har du gjort hur gick det. Gå sedan tillbaka efter ett halvår och läs.

Var envis, men använd INTE våld, mot hästen

Framförallt ha roligt och njut av tiden med hästen :)

Jag håller med föregående talare.
Jag (som har medryttare till "min" häst) tycker att det viktigaste är kommunikation, alltså att man talar om för varann vad man gjort med hästen och hur den var. Och undrar man över något så tycker jag att man ska fråga, bättre att ha frågat en gång för mkt!

Jag och min medryttare skriver dagbok (fast jag måste erkänna att jag är dålig att skriva i den, ibland blir det att jag skriver en hel vecka på en gång) och gissa om jag blev glad den kvällen jag läste att hon fått hästen att galoppera i båda varven i ridhuset! (har en travare). Jag är jättenöjd med dagboken även om det kanske bara blir någon rad ibland, tex. "Perrongen med Oxis. Hon skötte sig bra, galopperade på rakan."

Som dagbok köpte jag ett spiralblock (A5 storlek) med plastpärmar på (skyddar lite mot fukten i stallet). Tyvärr fanns det bara i ill-grönt men det löste jag med en massa klistermärken! Då blev den riktigt personlig också.

//Lillan

tack för tipsen :D min medryttarhäst är också en travare :D

Har nog egentligen inte med dethär att göra, men vill du veta mer om "din" travare, så gå in på www.atg.se och sök på sportinfo och hästens namn, så får du upp resultat, prispengar, stam osv...

Du har fått många bra tips redan så jag önskar dig lycka till.

Se till att ha en god relation med ägaren . Gör som ägaren säjer o inget annat;)

Se också till att du bekantar dej med de andra i stallet, kollar upp vilka regler som gäller , så blir det trevligare för dej att vara där.

Jag är också medryttare (till ett härligt shiresto med massor av egna ideér...) och tycker att det finns några saker att tänka på - speciellt i inledningsfasen av ditt och ägarens "förhållande". En sak är att bestämma hur ni gör med kostnader, dels om du skall betala något för att vara medryttare eller ej, men också hur ni gör med saker som går sönder - utrustning etc och framför allt hur ni gör om hästen skadas.

Tänk på att kolla med ägaren vad h*n har för försäkring för hästen, om du gör något galet med hästen och den till exempel bryter ett ben - vad händer då? (skadad av mitt jobb som skadereglerare men tänk på att det som du omhändertagit ansvarar du för... och din ansvarsförsäkring som finns i hemförsäkringen omfattar inte skador på lånad egendom, en allriskförsäkring gäller inte heller eftersom en häst är ett djur, vilket undantas i de allriskförsäkringar jag sett i alla fall). Det är jätteviktigt att ni pratar om sådant med andra ord - så att det du blir ansvarig för maximeras till en självrisk! Många hästförsäkringar kan också innefatta en olycksfallsförsäkring för dig när du vistas hos hästen men det kan ändå vara bra att teckna en egen olycksfallsförsäkring - olyckor är ju tyvärr inte helt ovanliga och om olyckan är framme är det skönt att i alla fall ha en försäkring som kan kompensera lite för den skada du eventuellt fått.

Sedan håller jag med de andra som skrivit - se till att ha en kommunikation med hästägaren om allt... vi skriver inte dagbok men har en whiteboard i stallet som vi skriver meddelanden på om det är något särskilt. Dessutom har vi flitig telefonkontakt - båda är ju sååååå kära i hästen och vill förstås att allt skall fungera så bra som möjligt.

Det jag upplever som besvärligt annars är ju saker som jag tycker är viktiga men som hästägaren kanske inte är beredd att lägga pengar på... jag skulle till exempel vilja göra en noggrannare foderanalys men hästägaren verkar inte tycka att det är så viktigt och så skulle jag vilja ta ut en sadelutprovare för jag tror att något är fel med en av sadlarna (tyvärr den sadel jag gillar mest men ägaren använder hellre den andra - kanske för att hon har mindre rumpa än jag :o ) och sådant kan ju kännas lite besvärligt för som medryttare kan man inte riktigt kräva sådant och jag vet att "min" hästägare inte har så gott ställt. Sadelutprovare tänker jag själv bekosta - sedan blir ju nästa problem huruvida vi/hon kan tänka sig att köpa en annan sadel om sadelutprovaren dömer ut de som vi använder... :crazy:

Tja, mina främsta råd blir nog
1. Kolla försäkringar
2. Ha en bra dialog
3. Ha kul!!!!

Kram och lycka till!!!

• använd aldrig våld mot hästen
  • var försiktig med utrustningen, ägaren kan anklaga dig för nått h*n gjort själv (har hänt en kompis) :smirk:
  • ha roligt

Trevlig ansvarsfull
ta dig tid att lära känna hästen
lära känna ägaren/stallet
var framåt hjälpsamm
va så bestämm som hästen kräver
inte vara as hård mot hästen om den är lugn o cool

d går såå bra :D
och tack ÄN en gång för alla tips :D ;D

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka