medryttarproblem, blir trött på ägaren

elza

Trådstartare
Jag har varit medryttare ett par år på en jättego häst, och allt har känts bra, men sedan ägaren blivit arbetslös för ett par månader sen får jag aldrig vara själv i stallet, och jag börjar nu bli frustrerad. Hästen står på ägarens egen gård, och det dröjer aldrig mer än tio sekunder från att jag parkerar bilen tills dess att hon tittar ut och hänger runt mig hela tiden medan jag pysslar i stallet. Hon har medryttare främst av ekonomiska skäl (vilket jag inte har några som helst problem med). Hon är väldigt snäll och vill bara väl, men jag kan inte låta bli känslan av att vara mindre avslappnad i stallet när hon är där, och jag orkar inte alltid vara social.

Jag är säker på att hon litar på mig egentligen och jag får ofta höra hur bra hon tycker det funkar med mig, men hon har alltid varit lite mammig, sådär att hon skickar ett extra sms, typ "du kommer väl imorgon som du sa?" eller "glöm nu inte reflexerna" vilket jag kan tycka är lite onödigt, då hon ju vet hur ordentlig jag är, men ändå förståeligt, hon kan ju ha haft dåliga erfarenheter innan. Nu däremot, när hon har mer tid, (och kanske inte mår så bra av arbetslösheten) känns det som det blivit ännu mer kontrollbehov, med nya idéer, t.ex. om att jag inte ska rida med den och den personen som enligt henne inte har tillräcklig pli på sina hästar. Det är också rätt mycket "snack" allmänt om andra hästfolk i området.

Vi har haft en bra relation hela tiden, men nu börjar jag bli less helt enkelt. Saknar det jag hade innan, när jag en ledig dag åkte ut och hade min självständiga egentid med hästen. Jag vet inte hur jag ska kunna säga det till henne på ett sätt som inte gör att det blir konstigt mellan oss. Det är ju på ett sätt väldigt bra att vi kan ses samtidigt i stallet ibland och ha en kommunikation kring olika saker, så att hamna i en situation där hon undviker kontakt för att jag sagt att jag vill vara själv kan också bli skum och dum.

Knivig situation alltså, har ni några tips och erfarenheter?

Sv: medryttarproblem, blir trött på ägaren

Du betalar ju trots allt för att få rida hästen så lite krav kan du ju ställa. Om ägaren inte förstår själv att du inte vill prata med henne hela tiden kanske du kan börja med att avbryta samtal genom att säga typ 'nu måste jag fortsätta......' och helt enkelt göra dig 'otillgänglig'. Hjälper inte det är nog det bästa att öppet säga att du gärna pratar en stund men sen föredrar att vara själv med hästen. Fast innan du gör det får du väl fundera över eventuella konsekvenser;)

Fast medryttaren kan väl knappast hindra stallägaren från att vistas i sitt eget stall:confused: Är man medryttare får man kanske tåla att hästens ägare vistas där, man behöver ju inte pladdra i evighet utan bara visa vanlig artighet.

handlar nog inte så mycket om att "hindra" ägaren.
jag känner igen mej en del i ägaren här, pratar väldigt gärna och mycket.
men hänger inte över axeln varenda gång på mina inackorderade eller medryttare.

Det kan helt enkelt vara så att ägaren inte ens har lagt en tanke åt detta.

Fast jag hade nog blivit lite sur om min medryttare kom och sa att jag tjötade för mkt.
men det är ju jag ^^

Jag menade inte att skicka ut ägaren från stallet, där får hon ju så klart vara. Men att man efter en pratstund var och en syslar med sitt.

*TL*

Själv älskar jag att prata med min stallägare men brukar förstå vinken när hon försvinner in i foderkammaren........

Jag vet inte hur jag ska kunna säga det till henne på ett sätt som inte gör att det blir konstigt mellan oss.

Huvudet på spiken. Nej du kan inte säga det till henne, du får stå ut och hoppas att hon får nytt jobb snart. :crazy:

Känsligt. Du kan ju göra ett försök att ta upp det, från andra vinkeln.

"Du behöver inte känna att du måste underhålla mig så fort jag kommer hit, du har säkert annat för dig och jag vet ju rutinerna" kan kanske vara ett sätt att uppmärksamma vad som händer. Eventuellt blir det samtal runt det, och då kanske det på ett snyggt sätt går att få in någon liten hint om att du klarar dig bra själv. Att berätta att du tycker det är så skönt att gå omkring i stallet själv (inte i samband med tidigare kommentar då), att du har saknat det innan du började som medryttare; detta att påta omkring själv och bara höra hästarna tugga och inte känna pressen att behöva prata och vara social.

Kanske väcker det en tanke?

Tack för era svar!

Idag har jag haft ett kanonridpass, och humöret är därefter, och då känner jag att det där med ägaren är väl inte så farligt, hon är ju så sjysst ändå, och jag känner mig taskig som gnäller om hur less jag är på henne. Men sist jag var där höll jag ju på bli galen, så det handlar nog om dagsform. Kanske kan jag ändå bita ihop de dagar det känns jobbigare, och förhoppningsvis kommer det så småningom dagar när jag får vara själv. Tidigare (även med andra medryttarhästar) har hästeriet för mig handlat väldigt mycket om just det kravlösa osociala lugnet i stallet, det är det jag har mått så bra av, och det är nog därför jag saknar det så. Men jag måste ändå se till vad mycket positivt det finns här med när det gäller hästen, träningsmöjligheter, ridvägar osv.

Vad bra att det känns bättre!

En tanke jag fick var att det kanske inte alls är för att hon vill kontrollera dig som hon kommer ut till stallet utan att hon är ensam och vill ha lite sällskap. Om man är van vid att arbeta och på det sättet komma ut och träffa folk eller arbetskamrater så blir det nog rätt långtråkigt att gå hemma och inte ha någon att prata med.

Jo, du kan nog ha rätt i det. Och i så fall ska man kanske tänka att "det kan jag väl bjuda på". Jag får ju faktiskt mycket tillbaka.

Det första jag tänkte är att hon nog känner sig ensam. Jag kan känna mig igen mig lite i den situationen. Hade en inackordering här förut och har man suttit själv en hel dag så är det trevligt att ha någon att prata lite med. Jag tänkte aldrig att min närvaro i stallet skulle tolkas som att jag försökte kontrollera eller något sånt utan var mest bara sällskapssjuk...

Som andra sagt så om du ska ta upp det försök få det att låta som att du inte vill uppehålla henne.

Och jag förstår verkligen den där känslan att man vill vara själv i stallet och bara gå och pyssla. Under förra vintern när jag var allmänt less på livet var det roligare att mocka än att rida liksom. Det är skönt att bara vara själv och göra saker som inte kräver särskilt mycket tankeverksamhet.

Jag tror som någon annan skrev att hon kommer ut till stallet för att umgås och prata lite, inte för att kontrollera dej.
Jag blir själv lätt lite översocial om jag går hemma. Tack och lov har jag alltid haft egen/egna hästar + hunden att lägga min tid på.

Mch Domino_s

jag var medryttare ett tag, ägaren var ALLTID i stallet så förstår precis hur det känns. Jag blev väldigt trött på det och sa på ett väldigt snällt sätt att ja gärna vill vara i stallet själv med hästar och "rensa" tankar och lite sånt. Hon förstod och lät mig vara själv i stallet. Hon kom förbi ibland och kändes helt okej. Men att ha en svans efter sig är inte kul....

Så kanske hjälper om du pratar med henne, säger vad du tkr och tänker istället för att inte säga något. Tror inte ägaren är synsk;)

Jag tror också att hon känner sig ensam och vill vara social. Kanske du kan erbjuda henne lite social samvaro efter ditt ridpass. Ta med dig en kaka(eller något annat gott), säg till henne att du gärna bjuder henne efter att du är klar i stallet. Du kan bara hoppas att hon förstår att du vill vara ensam i stallet alternativt att hon hittar ett nytt jobb.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar