Medryttarhäst eller Egen häst?

C

cordless

Hej! Behöver skriva av mig lite och få lite råd av kloka hästmänniskor!;)

Såhär är läget, har just sålt min häst, med stor sorg, pga. att jag och hästen "vuxit ifrån" varandra, vi stod still i ridningen och kemin började tryta. :(
Har sedan "hittat" en häst att sköta om, att vara medryttare på kan man väl kalla det? En 8åring som ägarna inte riktigt har tid med då de har flera hästar. Denna häst har stått sen en lång tid tillbaka, av vad jag kan uppfatta från dem. Hästen är jättego och en riktig charmör, MEN, jag känner ingen riktig kemi mellan oss i ridningen då hästen är oerhört lat och envis, och hästen i fråga ska eventuellt säljas. Latheten kommer nog troligtvis från bristen på kondition, men de som äger hästen säger att hästen är lat även när den är i full kondition...inte riktigt min typ av häst. Detta får mig att tveka, ska jag stanna som medryttare eller ska jag avsäga mig hästen?? :confused:
Jag känner även att det är svårt att sköta om någon annans häst då jag är helt ny på det här med medryttare.... :eek:

Nu har jag varit inne och kollat på häst annonser då jag känner en obeskrivlig längtan efter en egen häst igen! Och jag tror att jag har hittat hästen med stort H..:d
För precis den summa pengar jag har och inom samma kommun! :love:

Dock ska jag börja gymnasiet till hösten och mina föräldrar är helt övertygade om att jag absolut inte kommer ha tid med en egen häst. Jag håller med dom till en viss grad men jag känner att om jag prioriterar min tid så har jag absolut tid med en häst! Har även haft kontakt med två personer (superduktiga ryttare f.ö) som är extremt sugna på medryttarhäst. Så jag känner att det kommer funka med egen häst till hösten även fast mina föräldrar säger nej.
??? :crazy:

Hur skulle ni göra om ni var i min situation??
Rörigt inlägg, men behöver råd! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Funkar det inte med medryttarhästen ska du säga upp den. Finns ingen poäng med att rida en häst man inte fungerar ihop med, när man dessutom inte måste rida den, det är ju ditt eget val att vara medryttare på den.

Ang egen häst: Under gymnasietiden hade jag två egna hästar, en äldre ponny jag vuxit ur och mer eller mindre bara jobbade från marken med tömkörning osv, skrittade barbacka i skogen då och då, samt en yngre storhäst som var under utbildning. Japp det var tufft, ska inte stickas under stol med, men det gick! Man fick bortprioritera att sitta vid datorn eller se på TV på kvällarna för det mesta, och hade man extremt med plugg någon dag kunde det bli så att man inte hade tid att rida/träna utan bara for ut för att mocka, ta in och fodra.

Vilken linje ska du gå på gymnasiet? Vissa linjer är väldigt slappa medan andra kräver ordentliga ansträngningar och mycket plugg. Vet flera som haft egen häst under gymnasietiden, så det går absolut bara man prioriterar, men det är också väldigt individuellt, bara för att jag t.ex. klarade av två hästar samtidigt betyder inte det att någon annan ens kommer klara av att ha en häst.
 
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Jadu..

När jag gick i 9an var jag tvungen att ta bort min häst och ville sen inte ha någon ny till mina föräldrars stora lättnad.

Jag började i gymnasiet, gick Naturveteskap och det fungerade inte alls.
Jag har alltid haft riktigt bra betyg och lätt för mig i skolan och från ingenstans var jag sur, grinig, kunde inte fokusera osv.
Det slutade med att tom min far som är så emot hästarna man kan vara ändå bestämde sig för att jag skulle ha en ny häst vare sig jag ville eller ej.
Efter lite tittande och funderande så stod det snart en ny häst här hemma som jag började rida och träna med och snart var betygen bättre, kunde hålla fokus och var på ett allmänt MYCKET bättre humör :)

Numera har både min mor och min far varnat sambon för hur jag blir om jag skulle bli hästlös..
Så numera lobbar dom hårt för att jag ska ha mina djur om det är så att de skulle behöva betala för dom så är det tydligen värt det för familjefridens skull.. :angel:

Så jo det går att ha häst och gå i gymnasiet och ha bra betyg om man är lite strukturerad och gärna har någon annan som kan ta hästen 2 dagar i veckan så man hinner med lite annat än bara plugg och hästen :)
 
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Jag hade åkt och tittat på hästen du funderar på. Med kritiska glasögon. Visar det sig vara en häst du verkligen, verkligen vill ha (och inte bara förskönar situationen) - fundera på hur mycket du orkar med och om du verkligen hinner och kan ge hästen den tid den behöver utan att skolan blir lidande.

Visar sig hästen inte motsvara det du tror är problemet lite löst av sig själv. Just nu i alla fall.
 
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Svarar alla i detta inlägg.

Först och främst vill jag bara säga Tack för era svar! :) Det ni skrivit bevisar att det faktiskt är möjligt! :banana:

Jag känner att jag klarar av att ha en egen häst under gymnasietiden även om det kommer att bli tufft emellanåt. Då hästarna är mitt liv, och det menar jag verkligen, har inget behov öht. att gå på stan med kompisar efter skolan eller sitta klistrad framför TVn, känner jag att det här är något som jag verkligen vill! Hade egen häst under hela min högstadietid och visa stunder var det svårt, men samtidigt var det en sån otrolig befrielse att komma till stallet, å bara glömma alla problem för en stund. Och om jag nu köper en häst så har jag tänkt ta in medryttare som hjälp några dagar i veckan för att få lite tid över,, Och jag är faktiskt riktigt riktigt sugen på den här hästen men problemet att övertala mina föräldrar kvarstår.

Lixom Pulkaskurk skrev hände/r även mig när jag sålt min häst. Blev så otroligt nere att det inte var sant, hade ingen lust till nånting å nåra dagar i sträck låg jag bara på mitt rum och var otroligt ledsen å sur. Har blivit på mycket sämre humör än jag nånsin varit och har nu insett att det faktiskt har med mitt hästintresse att göra. Ska ta ett allvarligt snack med mina föräldrar om det här. Eventuellt visa dom tråden så att dom ser att det inte är stört omöjligt! ;)

..men, känner mig riktigt elak om jag avsäger mig den här medryttar hästen då de sagt att de ser fram emot att ha mig som hjälpande hand då de haft det tufft under vinterhalvåret. Men samtidigt känner jag att det faktiskt inte är mitt problem,, om de inte har tid med hästen så kan de sälja henne till någon som har tid alt. annonsera om medryttare? Ooh vilken knivig situation jag satt mig i! :crazy: Vill avsäga mig hästen på ett schysst sätt då de bor på samma kvarter som mig å jag vill inte skapa någon dålig grannsämja :eek:

Har ni nå ytterligare råd till mig om hur jag skulle kunna göra? :angel: Guldvärt! :bow:
 
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Ska du avsäga dig medryttarhästen så gör det med 2 veckor/ en månads varsel eller så så sätter du inte dem på pottkanten, du är ju inte livegen direkt. Och nej att rida en häst som man inte trivs med är inget man vill i längden, det gynnar varekn dig eller hästen.
 
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Jag hade aldrig klarat ut gymnasiet utan hästarna. Det var mitt aningshål helt enkelt. Jag gick Natur natur och gick ut med betyg över medel... Och då hade jag under en period 2 hästar.
 
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Återigen Tusen tack för alla svar! :bow:



Ska självklart meddela en tid i förväg att jag avsäger mig hästen, men tänker erbjuda att jag kan hjälpa dom att hitta en ny medryttare då jag har några människor i min närhet som söker häst att sköta. ;) Kanske klickar någon av dem bättre med hästen än vad jag gör.


Känner samma sak som många har skrivit och måste bara få mina föräldrar att förstå att utan häst så kommer det inte att funka öht. Jag behöver en häst i mitt liv som jag kan fly till de jobbiga dagarna!. Men frågan är bara hur jag ska få dem att inse det? :confused:
 
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Känner samma sak som många har skrivit och måste bara få mina föräldrar att förstå att utan häst så kommer det inte att funka öht. Jag behöver en häst i mitt liv som jag kan fly till de jobbiga dagarna!. Men frågan är bara hur jag ska få dem att inse det? :confused:

Dina föräldrar kan få nr till mina så kan de berätta vad som händer med hästtokiga tjejer som inte får utlopp för sitt hästeri.. :devil:

Annars kanske du ska leta efter en annan medishäst? Det finns ju bra medishästar också :)
 
Sv: Medryttarhäst eller Egen häst?

Har lite svårt att förstå det där med att man inte skulle ha tid med häst när man går på gymnasiet, varför skulle just gymnasiet vara så tidskrävande? Jag köpte min häst när jag pluggade till civilingenjör, en av de mest tidskrävande utbildningar man kan gå. Nu har jag två små barn och jobbar heltid och har fortfarande häst och det är precis som du skriver, det handlar om att prioritera sin tid. Det är nog det som är problemet under just gymnasietiden, många hästtjejer får då plötsligt nya prioriteringar som gör det svårt att hinna med hästarna. Självklart gäller det inte alla och om du känner dig övertygad om att det är hästlivet du vill prioritera så kommer det inte vara några problem, såvida du inte ändrar dig förstås...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 283
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 679
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp