Medryttare?

M

Meee3

Hej! Jag undrar bara hur många som är medryttare här på bukefalos, och om ni vill berätta lite om hur det går till på ert stall och när ni tar hand om /rider er medryttarhäst?
Ja, berätta gärna så mycket som möjligt om era medryttarerfarenheter, det vore kul att höra!!

Jag har en medryttarhäst som är jättefin :love: o hittills verkar allt funka rätt bra!

Men berätta gärna om hur det är för er :rofl:

Sv: Medryttare?

Går det bra att berätta om hästar som man har varit medryttare på tidigare?

M-oaa

Jag har aldrig varit medryttare, för vi har alltid haft egna hästar.

Jag är medryttare, men jag skulle nog vilja kalla det halvfodervärd.

Jag betalar stallhyran och kraftfoder och rider 4dgr/v. Ca 1500kr/mån. Tränar både hoppning och dressyr för tränare och ska tävla i sommar. Hästens schema är anpassat till den träning jag vill ge hästen, de andra anpassar sig efter oss (ägaren rider ca varannan vecka, övriga dagar en medryttare till) och jag är med och gör foderstat.

Stallet är kollektivt och en gång i veckan tar jag in/släpper ut alla hästarna. Självklart mockar jag och gör mat å hästen varje dag som jag är i stallet. Smörjer sadel och träns så ofta jag hinner - hade kunnat vara oftare. Tvättar täcken o schabrak. Stretchar honom. Är med och skottar o fixar på ridbanan. Spolar vatten i hink i hagen.

Jag gör allt för att pålle ska ha de bra. Har ridit honom 6 mån nu och trivs himla bra! :)

Innan har jag haft en annan medryttarhäst, även han hbl, 3dgr/v för 500kr/mån. Tränade honom i dressyr och hoppning och tävlade lite. Funkade skitbra, ägarna var underbara! Behövde bara ta hand om hästen och hans mockning/foder. Fick sluta efter ett år när jag flyttade.

har också ridit en äldre hblval som jag tränat i hoppning under 1 års tid, tävlade lite. Helt gratis och superbra träningsmöjligheter emd två stora ridhus 5 min skrittväg från stallet. Här sköttes allt kollektivt och jag red ca 3-7dgr/v och tog in/ut hästarna så ofta jag kunde, fixade gödselstack och gödslade hagar mm. Men som sagt, gratis.

på min häst hade jag en skötare, hon hjälpte påtävlingar och när jag skulle bort. Ingen mockning eller något med foder då det var ett fullservicestall. Hon red ut ibland, en ung tjej var det, 12 år gammal, men mkt ambitiös. Hon red gratis, såklart.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är medryttare. Stallet ligger 15minuter med moppe/buss från mig. Just nu (har nästan precis börjat) så rider jag två dagar i veckan och betalar 500:- i månaden. Men sedan i fortsättningen kanske jag ska rida för tränare en av dagarna och då får jag "gratis" iom, att hon vill få hästen tränad.
När jag är där mockar jag (väldigt lätt box att mocka :D) packar 3 höpåsar + två hinkar mat. Och fyller på vatten och sånt "basic". Sen rider jag, antingen ut eller i paddocken.
Det var jag:p

Har varit medryttare hos lite olika. Ofta har det varit gratis och jag har kommit dit, blandat foder, ridit, mockat och helt enkelt gjort det som ägaren skulle (gratis). Någon har jag fått ta med på lektion och hoppat med medan andra har jag istället fått träna dressyr lätt på ridbanan med eller rida ut. Har bara behövt betala för en medryttarhäst jag haft, och då betalade jag skoningen.
Just nu jobbar/rider jag hos en tävlingsryttare/försäljningsstall så jag får helt enkelt betalt för mitt intrsesse.

Jag kanske kan kalla mig medryttare.

Jag brukar hjälpa till och rida de hästar som finns i stallet men jag har inga bestämda dagar och vissa perioder är det bara min häst jag rider.

Jag är medryttare på 2 hästar (som det står i avtalet) men det är bara en som jag rider, den andra kelar jag mest med.
Just nu så är den jag rider dräktig och den senaste gången jag red var september för ca 2 år sedan.
När jag är där så brukar jag mestadels kela med hästarna och mocka stallet. Duger alldeles utmärkt för min del :)

Jag är ju egentligen inte medryttare..men jag rider alla dar i veckan, har just nu fri tillgång på 2 hästar:)
Ena dräktigt, den andra ska jag och en annan tjej ut och tävla på...Så jag har det väldigt bra, ägarna är villiga att köra till tävlingar/utställningar och jag betalar det jag vill(gratis, betalar inget för att vara medryttare)...Men vi får då hjälpa till med de andra djuren(får), grupper osv, Inget jobbigt utan bara kul.

Så bättre kan jag inte ha det:D
"Tävlingshästen" är en super duktigt, stall ägaren är en jätte duktigt tjej som är en bra tränare för också, har på 1 år kommit längre i min ridning än 3 år på ridkolan:D
Så jag är super nöjd där jag är nu:D

Har dessutom bara 2km till stallet, så går alldeles utmärkt att gå eller cykla upp:smirk:

Jag kan val dra alla mina da, har en del bakom mig

Dressyrponny Red tva dagar i veckan gratis, en gang ut och en gang pa banan. Fixade mat och mockning mina dagar

Hopponny Hade honom som min egen, red alla dagar i veckan, trande och tavlade. Var agarnas stall tillsammans med grannen, bara deras tva hastar. Jag behovde mocka och fixa mat at hasten. Tog in bada om jag var dar sent. Ansvarade for hans utrusning ocksa. 200 kr manad och da skjutsade de mig vart jag ville.

Hopphast Red 2-3 dagar veckan for 500 kr till skoning var 7:e. Red ut och pa banan. Kollektivstall, men behovde aldrig slappa ut. Bara ta in. Mockning och foder fixade jag.

DressyrhastRed for 200 kr manad, 2-5 dagar veckan. Tranade och tavlade. Fick fri tillgang till transport och ofta skjutsade agaren mig om jag skulle ivag. Kollektivstall, hjaplte till med intag och utslapp pa helger. Mockning och foder.

DressyrhastRed gratis ca 5 dagar i veckan. Mockade och fixade foder. Tranade och tavlade. Var jag dar sent kunde jag ta in om jag ville. Behovde inte gora nagot annat. Tog henne senare pa foder.

Jag har varit medryttare på ett 6-årigt russ-sto i ca 5 månader men det funkade inte + att hon ska säljas så då började jag köra shettisarna i samma stall och det funkan kanon :D Sen så red jag en shettis i somras, och skötte han så ofta jag kunde för ägarna var desvärre inte så där jätte engagerade i han. Varje gång jag skulle dit så vart dom överlyckliga för att dom slapp fara dit ungefär :smirk:

Kan väl berätta lite om alla mina medryttar hästar :rofl:

Häst 1 ; red jag 2-3 ggr/v, betalade 400 kr/mån. Red ut 1 gång i veckan, dom andra 2 dagarna gjorde jag som jag vill. Mockade i stallet, fixade mat. En angloarab, var det.

Häst 2; red jag gratis 2-6 ggr/v, red var/när och hur jag ville. mockade och fixade mat. Det var en nordis travare

Häst 3; Hade jag som min egen häst helt gratis, red han 6 ggr/v, tränade, tävlade osv. Fick låna transporten när jag ville mm. Mockade oftast åt honom, om det inte redan var fixat när jag kom. Det var också en nordis travare. Han var min bäste vän :love:, tyvärr sålde ägarna honom. Saknar honom något fruktansvärt

Häst 4; Stod i samma stall som ovan, hade hästen som min egen helt gratis, med samma villkor som hästen ovan. Jag avr även med och beslutade att dom skulle köpa henne, en bångstyrig arab, som totalvägrade gå från gårdsplan, jag vart förälskad ( jag avr även den enda som fått henne från gårdsplan, av dom 30 st som provridit). Hon var min bästa vän, men tyvärr fvar jag tvungen och flytta.
Häst 5; En nordis travare, som jag red 2-6 ggr/v, tränade på ridbana och ute i skogen. Behövde inte mocka, och inte fodra. Red gratis.

Häst 6; Ett varmblod, tränade henne på ridbanan o i skogen red 2-4ggr/v. betalade 500 kr /mån. Dock vart hon skadad hela tiden, så jag slutade.

Häst 7,8,9 : Står i samma stall, rider dom hur ofta jag vill och helt gratis. Är en nordis på 16 år, Halvblod på 22 år och halvblod på 5 år. Tränar dom på banan, samt ute i skogen. Rider helt gratis, får åka på träningar. Behöver inte mocka, men brukar ställa upp med det då jag ändå är där, samt fixar all mat till dom förutom höet.

:rofl: Va många hästar det blev :D

Kan berätta om de hästar jag varit medryttare på. På de två senare kan jag inte direkt kalla mig medryttare utan snarare ryttare :p

Häst 1: Red 1 gång/vecka och betalade 100kr/månad. Då hade jag hästen som min en dag, dvs jag mockade och fixade iordning fodret osv.

Häst 2: En gammal häst som jag red 1 gång/vecka gratis. Skogsmullehäst typ. Mockade och fodrade osv.

Samtidigt som jag red häst 1&2 red jag på ridskola 1 gång/vecka.

Häst 3 mfl: Red och tävlade ett newforest-arab sto, betalade ingenting utan hjälpte till i stallet med dagssysslorna. Hästen var då precis som min egen, dvs det var bara jag som red henne och jag var där varje dag. När hästen blev skadad red jag utbildade jag några unghästar under samma förhållanden.

Häst 4: Rider just nu ett svenskt halvblod. Hästen är som min egen, det är bara jag som rider honom. Ägaren ser det som en tjänst att jag rider hennes häst och hon står för alla kostnader. Hästen är duktig och utbildad av ridinstruktören i Nybro (hon är utbildad på Strömsholm och tävlat msv hoppning). När jag började rida honom var han inte i kondition, men när jag tycker vi är redo så hoppas jag på att vi kommer ut och tävlar litegranna.

Hej! Jag undrar bara hur många som är medryttare här på bukefalos, och om ni vill berätta lite om hur det går till på ert stall och när ni tar hand om /rider er medryttarhäst?
Ja, berätta gärna så mycket som möjligt om era medryttarerfarenheter, det vore kul att höra!!

Jag har en medryttarhäst som är jättefin :love: o hittills verkar allt funka rätt bra!

Men berätta gärna om hur det är för er :rofl:

jag har en medryttare på min häst då jag inte riktigt har tid att träna 6 dagar i veckan, vi delar på foder o skor resten står jag för, hon rider min häst 2-3dgr i veckan o tränar för instr ibland fungerar jättebra. jag har vart jättekräsen vid val av medryttare då jag har en 4åring med lite temprament. :)

jag har en medryttare på min häst då jag inte riktigt har tid att träna 6 dagar i veckan, vi delar på foder o skor resten står jag för, hon rider min häst 2-3dgr i veckan o tränar för instr ibland fungerar jättebra. jag har vart jättekräsen vid val av medryttare då jag har en 4åring med lite temprament. :)

tjejen som rider mockar ibland annars sköter jag fodret o så hon vet hur mkt av vad ifall det skulle vara kris men jag tycker det känns bäst att hålla koll på foder o så jag är inte alltid där när hon rider men finns tillgänglig om det skulle hända något

Jag var medryttare på min foderhäst innan jag tog honom på foder:angel: Då betalade jag för att rida en gång i veckan men fick rida hur mkt jag ville, betalade vaccinationer, pass mm. för honom. Mocka görs på morgonen och är jag i skolan men jag har söndagmorgon:)

Jag är medryttare på ett arabsto, eller medryttare kanske man inte kan kalla det jag betalar inget, får rida henne hur mkt jag vill, det är typ bara jag som rider henne. Men jag utbildar henne, och behöver därför inte betala :angel:

Jag är, och har varit medryttare (det där lät konstigt)

Har alltid förutom ridit, borstat, mockat, fixar mat, putsat = gjort allt som ska göras "mina" dagar. Betalar en liten slant varje månad.

Förut hjälpte jag till i ett stall och fick då rida utan att betala.
De flesta verkar vara nöjda med att man mockar och fixar allt de dagar man är där ;)

Jag och min kompis Milla rider tre dagar i veckan.
Men självklart är vi där mer än dagarna vi rider...Vi gick inte så mycket på ridskola innan vi blev medryttare. Det tror jag har gjort att man har lärts sig en hel del.:idea: Tjejen som äger hästarna är är själv ridskolelärare så hon håller lektioner då och då. Vi tar fodringar då och då. Ja dte var la lite om oss :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama