Medryttare?

Sv: Medryttare?

Jag har vart medryttare på alla möjliga hästar alltifrån fjording, arab till varmblod, o allt där emellan :P Har aldrig behövt betala nånting för att rida o sköta hästen, ibland har jag haft hästen som min egna och tagit hand om den varje dag! Har även jobbat i stall, stuteri o hoppstall, då har jag motionsridit o tagit hand om hästarna, tagit väldigt mycket ansvar. På stuteriet kan man säga att jag var lite "stallchef", red även in en av hingstarna där :)

Just nu rider jag en rätt nykastrerad halvblodsvalack som fyller 4 i år, rider honom helt gratis och har honom 3-4 dagar/v. Dom dagarna jag har honom fixar jag även mat och mockar. Nu har han vart skadad så nu har det inte blivit mycket ridning alls, utan mest ta hand om honom på bästa sätt, men skulle aldrig drömma om att svika hans ägare bara för det, ridning är inte allt! Och vi har en sån bra kommunikation oss mellan med så känns kanonbra. Jag har börjat hoppa in honom för instruktör, red ca 4-5 lektioner innan han skadade sig och det betalade hans ägare! Hon ställer upp på mig på alla möjliga sätt och jag på henne. Vi har det jättebra och tror det är få som har haft turen som jag haft med att hitta en sån bra häst OCH ägare! Jag ska faktiskt idag ut till stallet och prova en annan häst med, halvblodsvalack o eventuellt hjälpa till med honom då hans ägare har lite tid, då får jag två och det tycker jag är sjukt roligt :) Det var lite om oss,
Hoppas ni har det bra allihopa, trevlig helg!

Just nu är jag medryttare på en jättehärlig Nordsvensk(travare) på snart 6år. Har honom 3 dagar i veckan för 700 kronor i månaden. När jag är i stallet tar jag hand om allt som ska göras till honom. Fixar tre hinkar kraft, 2 påsar hö mockar o fixar vatten. Har dock bara varit medryttare på honom en månad nu. Lite busig o har travarsinnet i sig, springa fort. men när man rider honom så känner man att han kan bli huuur duktig som helst inom dressyren.Går i form direkt liksom. Dock så behöver man vara väldigt stadig på handen och otroligt lugn då han tkr det är jobbigt att jobba och när man ställer krav på honom. Börjar sparka lite. Men jag trivs så himla bra med häst,stall och ägare!

Han är min hela dagarna då jag har honom, så att säga.

Jag är medryttare på en liten söt skruttponny just nu :love: Jag rider henne oftast en gång i veckan, rider mest ut. Har ridit henne i lite över ett år, allt funkar super (förutom att jag är för lång) och hon är så mysig :) Jag fixar mat och mockar när jag är där om inte ägaren fixat det tidigare. Ibland tar jag fodringar.

Tidigare har jag varit medryttare på en arab, två russ, en shettis och en liten korsningsponny :D Jag älskar att vara medryttare, även om jag längtar efter foderhäst.

jag skriver väl om alla mina då ^^

Cordelia är en 5 årig tysk import på 163 cm som kom till sverige i januari-08. Hon är inte så mkt riden för sin ålder men det känns som att hon har mycket potential. Jag rider henne två dagar i veckan, men just nu mer då ägaren är skadad. Betalar ingenting. Stallet ligger ca 5 km från mig så det tar 10 minuter med moppen.

Gibbeär en 3 årig valack som är någon stans runt 150-155cm. Han har varit skadad så just nu är han under igångsättning. Skrittar typ bara på honom, travar bara pyttelite. Betalar ingenting och jag får rida hur mycket jag vill, hinner dock bara två dagar i veckan. Det är ca 3-4 km till stallet och det tar också ca tio min med moppen.

Surprise är ett 4½ årigt korsnings sto på 153 cm. Hon löshoppar väldigt duktigt (135cm) och med fin teknik. Trevlig i dressyren men ganska pigg. Rider henne en dag i veckan. det är en kompis häst och hon vill gärna vara helt ledig en dag i veckan. Stallet ligger ca 8-9 km från mig och det tar ca 20 min med moppen.

Affrodite
är ett fem årigt sto som jag utbildar i hoppning. Rider henne en dag varannan vecka och då för tränare. Hon är väldigt osäker i hoppningen och behöver mkt stöd från ryttaren. Får 100 kr varje gång plus att de betalar träningen.Stallet ligger ca 1 mil fråm mig, men då jag måste över ölandsbron får jag skjuts.

Medryttarerfarenheter sen tidigare..

Raider var min första medryttarhäst. Det var på honom jag lärde mig rida ordentligt. Han var som min egen. Men jag betalade ingenting. Det var bara jag som red honom, ägaren hade lektioner för mig ibland och jag var ute och tränade och tävlade. Betalade som sagt ingenting förutom träning eller tävling, ibland körde ägaren. Till det stallet var det ca 1 mil. ibland cyklade jag, då tog det 20-30 min, eller så fick jag skjuts då tog det 10 min.

Stall Landborgen
är ett uppfödningsstall som jag hjälpte till i. Fick rida hur mycket jag ville på typ 4 hästar. Red väl ca varje dag. Betalade ingeting, dom var bara glada att dom fick hjälp. De flesta hästarna var väl inte helt normala eller vad man ska säga, den ena hade ett sju helvetes temprament, den andra gjorde capreoler(stav?) och ställde sig förjämnan, en tredje var oinriden och den fjärde var normal, eller han bockade endel, men sen blev han skadad och fick avlivas :( det var därför jag slutade där..
Dit var det ca 1 mil och om jag inte fick skjuts, 10-15 min så tog jag bussen, ca 20-25 minuter.

Jag är medryttare på ett varmblodssto. Hon står med sin mamma på lösdrift hos ägaren.
Tar 40 minuter att gå, men bara 10min med cykel och 5min med bil.
När jag är där rider jag (oftast), borstar, kollar att hagen är hel, ger mat & hö, fyller vatten, fixar snyggt i "sadelkammaren" och ev. andra saker som behövs.
Har planer på att rida för tränare, men dom skjuts alltid upp. Nu har vi inte tillgång till ridbana, utan det blir i skogen vi rider.
Det är bara jag som rider henne, och man kan väl säga att jag har lärt henne det mesta hon kan :) Jag rider mellan 3-6 dagar/veckan och betalar 400kr

Är medryttare på underbara hästen Peanut sen 1år..Har dock ridit han längre.. Han är en snart 8årig valack, korsning mellan Quarter och halvblod. Jag rider ut, hoppar och rider dressyr 3ggr/vecka och betalar 300 - 350/mån
Han går på lösdrift och ägaren bor på gården så det är ju inga fodringar och sådant som ska skötas, däremot så måste det mockas i hagen och ridhuset (där de går som lösdriftsstall) varje dag.
18762771.jpg

Jag är medryttare på en nordsvensk på 7 år.
Jag rider 3-4 gånger i veckan.
Jag rider alltid ut för dom har ingen paddock eller nåt sånt, men ibland kan jag rida i hagen men de e inte ofta.
Dom dagar jag rider så mockar jag, lägger in lite hö i hagen och lägger betfor i blöt. Det är gratis.

Har haft en medryttarhäst tidigare. Då var jag tonåring o betalade inte en krona. Köpte lite saker ibland åt islandsstoet som jag skötte då. Cyklade till o från stallet. Hade i början bestämda dagar ca 3 dar i veckan men när jag slutade skolan blev det mer att vi bestämde från vecka till vecka hur det såg ut för mig o ägaren. Motionerade hästen o fick ibland låna för att gå kurser som hölls på stallområdet. Mockade i hagen om det behövdes, ordnade mat o mockning inomhus samt tog en del givar då det var ett kollektivt stall.

Nu som vuxen har jag en kallblodskille som jag är medryttare på. Tömkör rider och kör, går kurser som jag får stå för själv givetvis och vi bestämmer ofta vecka för vecka vem som ska ha honom, om båda inte har möjlighet får man kolla efter vem som har minst omöjlighet att åka till stallet om ni förstår vad jag menar. Ägaren har mkt med studier o barn så nu har jag nästan haft honom ibland 5 el. 7 dar i veckan. andra veckor två dar bara. Jag betalar inget men köper lite morötter o andra småsaker till hästen. Mockar o fixar mat, fixar tråden i hagen o allt annat som hör till. Vi delar på givarna. Har man hästen får man ta given den dagen oxå. Senast idag var vi tillsammans iväg o tränade med vagn o igår fick jag lära mig av ägaren vad hon lärt sig på en tömkörningskurs. Tyvärr inte ofta man hinner ses samtidigt i stallet. Kan tänkas han ska ut på foder o då får det ev bli hos mig.

Trivs mkt bra me min kallblodskille.

Är medryttare på en C-ponny korsnings sto (Tina) rider henne rätt ofta, och när jag är där mockar, rider, gör jag ordning mat osv till henne. Och det har väll hänt att jag tagit några pass i stallet, ge alla hästarna mat osv.

jag är medryttare, rs var, för jag FICK min medryttarhäst nyssens! kul. blev medryttare efter jag annonserat, kom jättebra överens med ägaren som numera är en av mina bästa vänner:-)

jag betalar skoningen, men jag har ju haft honom som min egen så egentligen skulle jag betala mer tycker jag. nu när han är min får jag såklart betala allt. men som medryttare, jag fick helt ekelt rida hur mkt jag ville, och hon som äger/ägde honom är ju så snäll så jag har inte behövt göra något direkt, men så klart ställt upp om hon velat ha hjälp nån gång, sopa stall typ eller ge mat nångång.

det är lösdrift så allt blir ju enklare då. ibland borstar jag någon av dom andra hästarna men tja, vi har inget direkt regelpapper jag började med att rida nån gång i veckan men sen blev det mer eftersom vi kom så bra överens, och nu är jag ju i stallet minst varannan dag i alla fall, usch känns som om man skulle göra mkt mer när man läser er andra medryttare, jag erbjuder i alla fall min hjälp så hon får ju gärna hjälp om hon vill ha den, jag är ingen tävlingstjej utan rider för nöjes skull mest ut i skog o mark o har med fikakorg typ. helt underbart är det i alla fall, när man trivs i stallet, bara bra människor, inget bråk någonsin, trevligt roligt och mysigt, bara snälla hästar och ingen man behöver vara rädd för. och en så trevlig ägare så man åker lika mkt för att träffa henne och babbla som att träffa hästen:-)

Det har blivit några stycken medryttarhästar under årens lopp, nu är det en ponny som jag är medryttare på och jag har henne en dag i veckan eftersom jag inte hinner fler dagar på grund av studierna. När jag har henne så sköter jag mockning och gör iordning kraftfoder för kvällen och fyller upp höpåsar. Är ägaren borta så hjälper jag till med in och utsläpp (täcke på/av) och fodring för båda ponnyerna (privatstall med två ponnyer). Naturligtvis så hjälper jag även till och kollar att allt är okej i stall och hagar och så. På våren och hösten brukar det vara storstädning med mockning av hagar och storstädning i stallet och då hjälper jag till i mån av tid.

Ridningen får jag lägga upp som jag vill, ägaren är bara glad att det är någon som rider igenom ponnyn ordentligt (det är två yngre tjejer som också är medryttare men de brukar mest rida ut lite lugnt). Betalar ingenting för att vara medryttare då ägaren anser att jag gör henne en tjänst.

/Sara

Jag är medryttare i ett stall med en hel del hästar. De jag rider mest är en 6-årig halvblodsvalack och en 4-årig arabvalack. Jag ska börja rida in en 3-åring. Hon är ridponny. Det ska bli riktigt spännande.

För detta betalar jag inget, det som är sagt är att jag ska hjälpa till i stallet. Mocka, fodra och sånt som ingår när man har häst.

Jag får träna och tävla om jag vill. Har ridit i detta stallet i ca 1.5 år nu, och tänker inte sluta i första taget. :)

Jag är medryttare/fodervärd åt min fasters hästar. :)

Fodervärd åt en kallblodstravare. Ja, så skulle man nog kalla det. Har honom som min egen o får rida hur mkt jag vill, betalar alla hans omkostnader förutom foder som min faster står för (hästen står i fasters stall så ingen stallhyra behöver betalas).
Försöker rida o vara i stallet så mkt jag kan, men begränsas av kommunikationerna till stallet. Har snart uppkörning så då kommer jag vara där oftare. ;) Då kommer vi nog göra upp ngt slags schema, jag vill ju hjälpa till så mkt som möjligt! För det mesta så mockar jag alla pållars boxar + fixar foder mm när jag är där.

Medryttare på hblsto. Behöver inte betala ngt, men köper lite utrustning då o då.. :angel: o hjälper till så mkt jag kan i stallet. Rider henne 1-2 ggr/veckan, väldigt sporadiskt men jag har inte så mkt tid just nu. Men vill gärna rida o sköta henne mer, blir lättare när jag har det där körkortet..

Skötare på shettis. Brukar även då o då hålla på med lilla shettistjejen i stallet. Ska börja longera henne en gång i veckan tänkte jag, samt ta med henne ut som handhäst vid uteritter. Hon är 3 år så hon är under utbildning. Behöver inte betala ngt.

Brukar alltid berätta för min faster vad jag har tänkt göra med pållarna, så hon vet vad jag gör. Väldigt viktigt att man har en bra kommunikation!
Har varit medryttare åt hennes hästar i 6 år nu tror jag, så vi har ju byggt upp ett förtroende för varandra.

Jag är medryttare på en kallblodstravare, rider 2 ggr i veckan varav en gång dressyrträning för tränare. Hans fodervärd betalar 100:- per träning så jag betalar 600:- totalt, då ingår 4 träningar i månaden, totalt 8 dagar.
Jag bär vatten till hagen och det är ungefär det.

Rider en varmblodstravare så mkt jag vill i princip för 300:- i månaden i samma stall. Han står på samma lösdrift som kallblodet så jag bär vatten ned dit också på vintern.

Jag är medryttare på en maxad B-ponny.

Det ligger ungefär en kvart med cykel från mig.:banana: Det är toppen ! Han är underbart snäll och så :love: . Jag kommer dit, mockar och lägger i maten (fixad på morgonen av ägaren) sen tar jag in hästarna ( två stycken) jag borstar och rider, sen så pysslar jag och packar 3 höpåsar. :)

Ungefär så :D

Jag är medryttare på en häst ca 2 mil från mej.
Ett fullblodssto som jag rider 3 dagar i veckan. Hopptränar oh tävlar henne precis som jag vill. Vi tänkte starta lite debutanter nu i sommar.
Ägaren rider henne 2-3 dagar i veckan var av dressyR träning en. Hästen är utbildad Msv-Svår dressyr.

Ägaren är lite höjdräddoch vågar inte hoppa den här hästen då hon är ganska sprallig så den lotten har fallit på mig.

Jag mockar alltid boxen när jag är där. Tar in hästarna och så om jag är där vid det tider de ska in. Jag rider gratis.

Jag och min kompis är medryttare på två hästar, en D-ponny och en liten häst (...154cm) +lilla shettisen men henne rider vi självklart inte på;). Förutom att vi rider så mockar vi, fodrar, byter vatten mm. Vi rider minst två ggr i veckan, inte mer för det ligger ganska långt bort och det är ganska dåliga bussförbindelser:mad:. Vi betalar ingenting förutom för träning och tävling.

Jag är medryttare på en 8-årig varmblodsvalack som köptes från travbanan för ett halvår sen. Jag har alltså varit medryttare på honom enda sen starten av ombildningen. Jag rider bara 1 gång i veckan och ibland någon mer dag (jag får rida när jag vill bara jag meddelar i tid). Jag betalar heller ingenting.
Utöver ridningen fodrar jag honom, mockar, smörjer ibland etc. (all skötsel som hästen behöver under den dagen)

För övrigt är han en snäll polle, även om han busar en del (det där med galopp är väldigt kul :angel:) och kan vara lite svår ibland. Men vi lär oss tillsammans :D

Är inte medryttare nu men var förut .

Gick dit och red bara, det var den enda jag behövde göra :)
Red väl som mest 6 dagar i veckan.
Fick rida hur mycket jag ville, hon blev bara glad då ägaren inte har tid att rida alla hästarna själv..

Hjälpte till ibland med mat osv till hästarna när hon var bortrest.

Jag är medryttare på ett arabsto :love: och har varit det i........
.
.
tänker.....
.
.
.
6 ½ år :eek: Vart tar tiden vägen egentligen? Jag var ju jätteliten när jag började i det stallet. Då var jag medryttare till min nuvarandes mamma. Aja, det var ju inte det vi skulle snacka om nu.

Jo allt funkar kanon i stallet och jag har henne i princip som min. Mockar, läcker fram mat, fixar vatten, ja allt det där vanliga.
Under vintern har det varit mycket på jobbet så jag har tyvärr bara hunnit vara där på helgerna, men nu ska jag försöka vara där 4 dar i veckan. Och ha med henne på lite träningar samt börja tävla lite smått.
Jag och ägaren till arabstoet trivs jättebra ihop och vi rider ofta ut tillsammans, hon har arabhingsten. =) Och vi hittar även på annat ihop, så som lite filmkvällar och lite utgång ibland.
Kan man få en bättre medryttarhäst?? :banana::banana:
Nä inte här i trakterna iaf

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30