Medryttare?

Sv: Medryttare?

Är nybliven medryttare på ett sto f.89 ca 165 cm hög. Kommer rida henne på helgerna, långa uteritter främst. Superkul då hon är pigg och frammåt och tycker det är toppen att komma ut !

några mer eller mindre smickrande bilder på damen finns här: http://s238.photobucket.com/albums/ff296/diie_ana/Angel/

Innan har jag varit medryttare b.la på Tebazz (här på buke) pålle Bajazzo, arab/welsh korsning - underbar kille! bilder hittar ni här: http://www.pixbox.se/alb_show_id549409_page0.html
http://www.pixbox.se/alb_show_id560324_page0.html

Innan dess red jag Skäckens pålle, Glassen - ridtravare, superpigg och go grabb! 2 ggr/vecka.

Den häst jag varit medryttare på längst är arabvalacken Elixir ox "grisen" som ägdes av en gammal klasskompis. Honom red jag ett antal år och hade hand om som min egen i princip. Hjälpte till med hennes andra häst de dagar jag var där och hon inte var, mockade, tog in och fodrade osv. Fick åka ut när jag ville.

5913386.jpg

http://www.pixbox.se/alb_show_id218176_page0.html

Min lilla gris...

Bortsett från dessa har jag ridit halvbloden Juliett och Molly en hel del, New Forrestarna Martiza och Denny, Arab/connemara stoet Cleo, den gigantiska halvblodsvalacken Little Bolt (fd. ridskolehäst på karslund i örebro)... dessa sex hästar är de jag lärde mig rida på. I princip. Men jag var inte medryttare på någon av dem, jag bara red dem rätt ofta.

Jag är medryttare eller vad man nu ska kalla det till två stycken valacker. Dom står i samma stall och dagarna jag har dom så gör jag allt, mockar, gör mat, fyller vatten, rider osv. Ena hästen är en stor fullblodskorsning(?) som har gått på ridskola innan, han är född 1990 och jag rider både hoppning,dressyr och ut med honom. Har haft med honom på ridningen och så. Han rider jag 2,3 dagar i veckan:)
Den andra hästen är en 5årig am paint valack, har just börjat rida honom och ska ha honom 3 ggr i veckan.
Har dom även de dagar som ägarna åker bort. Jag tkr att allt funkar jättebra och är nöjd, förut har jag haft medryttarhästar men nu är det bättre än då ;)

Jag betalar ingenting=)

Vimsigt inlägg men :smirk:

19923354.jpg

19108592.jpg

Jag är medryttare till en vallack, svenskt halvblod f. 1991. Rider honom i princip när jag hinner och vill, blir väl 2-3 ggr i veckan. Ägaren är tacksam för all hjälp hon kan få då hon jobbar mycket och inte har tid att rida så mycket. Jag har ridit honom sedan 2006 (tror jag). Har aldrig betalat någonting.

Sysslorna som ingår förutom ridning är ofta mockning, beredning av foder, ryktning, in-/utsläpp av hästarna i stallet, rengörning av utrustning mm. Det vanliga, helt enkelt.

Ridningen lägger jag upp som jag vill. Finns ingen ridbana i närheten, och har aldrig kört honom till någon tränare, tävlat el. dyl. Rider för instruktör, men inte på honom. Han är väldigt välutbildat och snäll. Rider alltid i "vildmarken". Har tyvärr inga bra bilder.

Jag har haft ett antal medryttar- och delfoderhästar genom åren. Sedan fem år tillbaka är jag medryttare på en varmblodstravargrabb på nyss fyllda 18. Har hand om honom fyra dagar i veckan, men får gärna ta fler om jag vill och hinner (vilket tyvärr inte blir så ofta). Betalar 250 kr/månad.

Mockning och att göra i ordning maten ingår i mina sysslor. Jag har inga stallsysslor förutom det, men jag brukar ganska ofta vara i stallet på förmiddagen, och då tar jag med mig lunchhöet när jag släpper ut pållen efter ridning.

Vad gäller ridningen har jag helt fria händer. Eftersom hans ägare inte rider längre på grund av ryggproblem, har jag hela ansvaret för hans motion och träning, och kan lägga upp den hur jag vill. Det blir mestadels uteritter, men även lite dressyr och gymnastikhoppning på vår egen ganska blygsamma nivå. :p

Jag trivs helt otroligt bra. Pållen är min drömhäst, ägaren är hur trevlig som helst och stallet är underbart. :)

henkegull3.jpg
:love:

Jag är medryttare och har haft den enorma turen att hitta både världens bästa häst (välutbildad och helt underbar dressyrhäst) och världens bästa hästägare. Har en fast dag i veckan, men ställer alltid upp om ägaren behöver mer hjälp. Har i princip fria händer att göra vad jag vill på min dag, men jag utgår alltid ifrån vad de gjort under veckan. Jag både hoppar, trimmar dressyr i ridhuset och rider ut.

Jag betalar ingenting, utan hästägaren är jättetacksam över att ha en pålitlig medryttare och jag är jätteglad över att ha hittat dom! :love: Det är till och med så att jag har fått presenter när jag ställt upp extra mycket i perioder.

Är helt otroligt nöjd med detta upplägg. :laugh:

Jag har varit medryttare sen i några år på en amerikansk travare.
Hur det kom sig vet jag inte. Dert bara blev så. Kanske för att jag alltid ridit för den personen i hela mitt liv.

Han är en ex travare så det går sakta och man får ha sina knep med honom . För det mesta rider jag inte honom riktit ensam efetrsom han är ganska osäker. Men jag är ganska ofta ut och går med honom längs vägarna, då känner han sig trygg om ngn är bredvid honom på marken.

Han är en otroligt snäll häst, men har svårt att veta hur han skall vara.

För det mesta när jag är i stallet så sköter jag honom, mockar o pysslar på. Gör det som behöver göra.s te.x mocka ur hagen nu som då tar jag mig tid till. Och plocka bort stenar som kommit upp som kan skada hästen.

Det var lite om honom . :)
// Prenses

Har varit medryttare på ett antal hästar i mitt nuvarande stall men är just nu medryttare på en 6 årig (snart 7) fullblodsvallack.
Får göra i princip vad jag vill med honom bara han inte går på volten alla dagar i veckan.
Fixar höpåsar och mockar åt honom.
Kan jobba av hyran med fodringar så det är bra :)

Har varit medryttare på en gammal ponny i snart ett halvår och trivs jättebra med allting :D Har hand om honom/rider 4 dagar i veckan, jag är den enda som rider honom. Väljer själv hur jag lägger upp ridningen, har tillgång till paddock och jättebra ridvägar :laugh: Utöver ridningen mockar jag (om det inte redan är gjort), ryktar, sköter utrustningen och fodrar ibland. Betalar ingenting.

Jag har haft några olika varianter.

Först var jag medryttare/fodervärd/skötare/vad man nu vill kalla det åt en ridskolehäst som hade semester på obestämd tid. Den hästen hade jag hand om 6 dagar i veckan. Jag betalade inget för det, ägaren hade fullt upp på annat håll med ridskola och egen häst så jag fick hållas bäst jag ville med hästen. Red mest i skogen och en del dressyr. Tävla hade jag nog fått om jag velat, men det var aldrig riktigt aktuellt. Stallägaren bodde på gården så jag behövde sällan släppa ut och fodra, däremot brukade jag mocka och sopa, det var bara tre hästar på stallet så det var snabbt gjort när jag ändå var igång.

Sedan hade jag medryttarhäst hos en kompis. Den red jag tre gånger i veckan tillsammans med kompisen. Det var hennes mamma som ägde hästen. Inte heller där betalade jag något, fick till och med busspengar för att komma dit eftersom hon hade svårt att hinna rida själv men gärna ville ha hästen igång. Mest skogsridning även där, tror jag hade fått träna och tävla om jag önskat det men jag har inte just nåt tävlingsintresse. Litet stall även där, så vi mockade och fodrade åt alla hästarna när vi var klara, utsläpp skötte de själva.

Nu rider jag två olika hästar, fortfarande på små hemmahos-stall.
Den ena rider jag max en gång i veckan pga att det är långt dit. Dressyrar mest. Tävling är inte aktuellt än pga att hästen är så grön. Inte heller där betalar jag något, ägaren har fler hästar än hon hinner rida. Egentligen är jag väl där mer i egenskap av kompis än medryttare, kan bli så att vi tar in en varsin häst och rider och sedan fixar lite i stallet och ger oss ut och åker skridskor eller något.

Den andra står här i byn, rider inte på bestämda dagar utan vi hörs av och kollar om det passar. Har börjat där alldeles nyss men vad det verkar blir det nog 3-4 gånger i veckan. Vi har inte bestämt så mycket än, men jag gissar att hon är mer intresserad av hästvakt vid behov än av pengar. Mest skogsturer men jag får följa med och rida för tränare om jag vill.

Har väl inget emot att betala för att rida en trevlig häst, men det har liksom inte varit aktuellt med betalning, och i de flesta fallen med mina medryttarhästar har det inte varit ekonomin som gjort att de skaffat medryttare.

jag är medryttare sen lite mer än ett år tillbaka till min kompis ponny (dock är det inte hon som äger den men har den som sin egen) men i och med hon inte vill rida henne utan rider massa andra hästar får jag ha henne som min egen. jag har turen att inte behöva betala ett öre, får göra vad jag vill med henne, jag får träna, tävla och massa saker, precis som jag skulle ägt henne själv, fast då får jag stå för det själv såklart. rider inte alla dagar i veckan men så ofta jag kan och då mockar jag, släpper in hästarna i stallet och fodrar dem på kvällen och håller på och pysslar. älskar att vara medryttare, eller man kan säga att jag är fodervärd men inte betalar något :D vill inte ha ansvar helt själv för en häst än, så det passar mig perfekt!

Senast ändrad:

På min gamla medryttarhäst så åkte jag dit mockade å red, och det var ofta ägaren var i stallet samtidigt då det var dem som ägde och bodde på gården :p Jag red eftersom den lilla b-ponnyn var för busig för sin lilla 6-åriga "ägare". Så där hade jag nästan inget ansvar utom för själva ridningen :p

Nu rider jag på ett privatstall där ägaren inte äger stallet ;) Jag får nu mocka, fixa 3 höpåsar samt lite betfor och såklart rida eller arbeta hästen på annat sätt. Dagarna jag rider så är ju tjejen som har hästen inte där så det är ganska mycket mer ansvar :)

Ponny1 var en shettis som jag red in, men kan inte säga att jag trivdes där. Otrevlig ägare, otrevlig skötare + de ställde alldeles för höga krav för en 10åring som aldrig änns mockat :crazy: Red ungefär 3ggr/ veckan och betalade ingenting.

Ponny2 som jag hjälper till med just nu har supertrevliga ägare, står i ett mkt trevligt stall som ligger nära där jag bor + att det finns ungefär jämnåriga ryttare att rida med :) Rider 1/ggr i veckan, gratis. Rider ut jämt, mkt markarbetsrelaterat. Sköter alla "mina" sysslor, men har ännu inga ut/insläpp ;)

Jag är medryttare till ett 23-årigt sto. Det går än så länge bara att skritta eftersom hon har dålig kondis efter en tids sjukdom. Jag betalar ingenting.

Jag har aldrig varit intresserad av tävling och sånt inom ridning utan är en riktig skogsmulle som nöjer sig med nästan enbart uteritter :)

Det är så oerhört mycket att lära sig om man bara har gått på ridskola innan, men jag lär mig väldigt fort och frågar alltid de andra i stallet om jag är osäker på något.
Jag tycker själv inte att det är pinsamt att inte kunna något, utan frågar hellre "dumma" frågor än att göra fel.

Som tur är är alla så underbart snälla och hjälpsamma i mitt stall. Ingen fnyser åt en stackars ringrostig medryttare utan hjälper mer än gärna till.

Det var mina nerver av stål, att jag alltid har is i magen på hästryggen och min vilja att lära mig mer som fick mig att bli medryttare. När jag sökte medryttarhäst var jag alltid ärlig med hur mycket - eller lite jag kunde.
Men som tur var är ägarinnan hur genomsnäll som helst, vi kommer bra överrens och jag har lärt mig så otroligt mycket på kort tid.

Jag är medryttare på en travare på 10 år. Min första medryttar häst. Rider honom 2 dagar i veckan då mockning och insläpp ingår. Tur så slipper jag betala någonting. Dock verkar det som om ägaren inte riktigt vet hur hon ska göra när hon har en medryttare. Eftersom första gången jag red honom så kollade hon inte ens när jag red, hur jag red honom och hur han gick med mig. Men efter några veckor ville hon se mig rida honom. Och som tur var så tyckte hon det såg bra ut. Men hade jag fått välja själv, hade jag velat mocka,fodra och släppa in, för jag tycker att om man är medryttare ska man lära sig hur det är att ha en egen häst. Lära sig rida bättre och så. Nu har jag knappt ridit honom, Eftersom hon inte berättar någonting. Nu är det mörkt och jag har inte hittat några reflexer alls i stallet och hon har inte sagt någonting om det i heller. Visst jag kanske ska komma till henne och fråga men samtidigt tycker jag det är hennes ansvar. Men men, jag började rida honom i början av sommarlovet och känner att han har utvecklats mycket. I alla fall när jag håller igång och rider honom. Red honom för ca 2 veckor sedan, och då gick det knappt att få ner honom på tygel, jätte stel och svår att få igång. Synd faktiskt.. Hade varit kul om någon som också rider en travare eller något liknande som ger en tips och så! =) Kan lägga upp en bild på honom, denna är från i somras! =) http://alexandrha.bilddagboken.se/p/show.html?id=381154823&directlink=1

kl.

Jag har varit medryttare (har egen nu)

Babben: En trevlig arab hingst på 146 cm ungefär. Tyvärr red jag han inte så länge då jag och ägaren red TOTALT olika. Men red på honom i 3-4 månader och då red jag så ofta jag hann det vill säga 4 dagar i veckan mer eller mindre. Betalade ingenting. Det som var lite dåligt var väll att det var dåliga träningsmöjligheter, ingen paddock eller dyl. På vintern så flyttade hon honom hem och där fanns inget stall. Nu är han dock avlivad tyvärr...

Glömminge hästgård Var väll där jag red absolut längst, 2 år. Lärde mig mest där även fast att hästarna inte var nått att hänga i granen. Fick rida gratis och de dagar jag hade stallet hade jag även utsläppet, mockning, foder, insläpp etc. Runt 9 boxar, ensam.
Tävlade lite lätt för dom, men huvud anledningen till att jag stannade kvar var nog för att vi var total 5 tjejer som hade jävligt roligt :D Så mycket hyss och jävulskap man kunde göra är helt insane... I övrigt var stallet riktigt uselt haha

KL

Jag har en medryttare till min foderponny. Ganska ung tjej, 14 år, men jag anser att yngre ofta kan ta till sig kritik bättre än vad äldre kan, speciellt eftersom jag själv inte är jättegammal.

Hon fixar allt i stallet på "sina" dagar, vilket är två dagar i veckan. Vi har bestämda dagar vilket är väldigt skönt. Hon får rida hur och var hon vill, men vi har som regel att en av dagarna måste han få komma ut i naturen, men vart spelar ingen roll. Ponnyn har inte fått bra utbildning eller en fast hand från början, vilket har gjort att han är lite störig och svårriden. Tjejen klarar inte riktigt av att rida honon i konstant form, och hon är inte en fast hand, men hon trivs med honom och så länge hon inte är rädd för honom är det bra för dem båda att komma ut. Motionsridas två gånger i veckan är väl inte dåligt? :)

Kan ju berätta hur en vanlig dag i stallet ser ut!:)
Byter om till stallkläder och tittar till hästen om den står inne. Tittar på tavlan i stallet efter nya händelser etc. Mocka,fixa höpåsar och foderhinkar behövs ej då ägaren av hästen har betalt för det. Kan ju passa på att säga att vi inte står på ngt "skruttit stall och alla i stallet rider ut på hästarna och inte sats ar" (inget dåligt menat med det) om ni förstår vad jag menar utan stallet är södertörns bästa stall och alla satsar på ridningen. Många rider på väldigt hög nivå på sina hästar och vissa har ridit i globen. Men nu tittar vi tillbaks till ämnet. Tar ut hästen till det uppvärmda spolspiltan samt ryckningsplats och gör iordning hästen. Rider i ridhuset 40-60 minuter beroende på hur det går/träning för tränare. Tar av hästen utrustningen och ställer in hästen i boxen. Plockar undan allt och byter om till vardagskläder.
Jag betalar elr mamma betalar 900 kroner i månaden och då får jag rida 2 dagar i veckan om inte mer. Ibland får jag ha henne hur mkt jag vill. Träna för tränare och tävla får jag också göra. Har redan varit ute på en tävling.

*lånar*
Är medryttare på en häst (c-ponny egentligen) sen 1 år tillbaka nu. Han är 13 år, jättesnäll och go men ibland något envis (är man ponny så är man ;)).
Från början betalade jag ingenting, men i och med att jag fortsatte började jag med att hjälpa till med betalning av hovslagare.
Numera betalar jag 1000 kr i månaden sen han flyttade till ett stall med dyrare hyra (men närmare för oss båda). Köper också äpplen/morötter/vitaminer osv vartefter det behövs om/när jag har råd/lust.
Har honom ca 3 dagar i veckan, ibland mer ibland mindre. Allt beror på hur mycket tid jag har (ev tävlingar med hunden, om ägaren ska bort).

När jag rider så är det antingen ute, ibland själv, ibland med sällskap av andra i stallet. Ibland tränar vi på banan, dressyr eller hoppning (låååga hinder för min del).
De dagar jag är i stallet har jag också ansvar för att han får mockat, att maten görs i ordning osv. Ibland får jag även lunchfodra/in-eller utsläpp, vi har olika uppgifter enl schema i stallet.

Har även fått låna med mig hästen ett par veckor i somras. Då red vi ut samt för instruktör.

Det har hittills fungerat väldigt bra mellan mig och ägaren och förhoppningen är väl att det fortsätter så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama